De meeste websites hebben anno 2020 een interne zoekbalk. Dergelijke zoekbalk is vaak een zeer waardevolle bron van informatie, het verschaft namelijk inzichten van hoe mensen zoeken op jouw website en welke zoektermen ze hiervoor gebruiken. In dit artikel ga ik dieper in op het nut van een eigen zoekbalk op je website en leg ik uit hoe je de resultaten kan analyseren.
Inhoud van dit artikel
Belang van een eigen zoekbalk
Wanneer mensen de zoekbalk gebruiken op jouw website, dan zijn ze meestal naar iets op zoek en gaan ze ervan uit dat jij dit hebt. Dit is positief want die gebruiker is engaged.
Een zoekbalk is ook zeer waardevol omdat je een inzicht krijgt in welke zoektermen of terminologie de bezoekers gebruiken om iets te vinden op jouw website. Deze zoekwoorden kun je vervolgens gaan implementeren in een SEO strategie. We horen je al denken: “Allemaal goed en wel, maar ik weet niet wat SEO precies is en hoe ik eraan begin.” Bekijk dan zeker eens onze SEO gids onder Resources (in het menu).
Daarnaast kan het gebruik van de zoekbalk ook een negatieve betekenis hebben. Als je belangrijke content moeilijk vindbaar is via de homepagina of de navigatie, dan grijpen mensen vaak naar de zoekbalk. Dit is iets wat je zeker kan afleiden uit een zoekbalkanalyse.
Wanneer gebruikers vinden wat ze nodig hebben, dan zullen ze:
- sneller geneigd zijn om terug te keren naar jouw website;
- meer content raadplegen;
- sneller iets aan hun winkelmandje toevoegen.
Analyse
De zoekbalkanalyse begint in Google Analytics. Doorloop volgende stappen in Google Analytics om de resultaten van de interne zoekbalk te consulteren:
- Open Google Analytics;
- Ga naar de juiste view;
- Klik op Gedrag in de linker sidebar;
- Klik op Zoekopdrachten op site;
- Klik op Zoektermen om een overzicht te krijgen wat mensen ingeven.
Dit venster geeft je een aantal interessante inzichten. Zo zie je hoeveel unieke zoekopdrachten er waren, hoeveel paginaweergaves er waren per zoekopdracht, het % van mensen dat jouw website heeft verlaten na een zoekopdracht, het % zoekverfijningen en de gemiddelde zoekdiepte (het aantal pagina’s dat bezoekers hebben bekeken nadat ze resultaten voor de zoekterm hebben ontvangen).
Dit overzicht kun je exporteren naar een Excel bestand. Voor een standaard analyse exporteer ik de eerste 1000 zoekwoorden.
Deze 1000 zoekwoorden kan je vervolgens gaan onderverdelen in categorieën. Onlangs heb ik deze oefening gedaan voor TVH, een wereldspeler in onderdelen voor material handling, industriële en landbouwmachines. Daar kwamen volgende categorieën naar boven:
- Machine type (bijvoorbeeld heftruck);
- Type product (bijvoorbeeld wiel);
- Referentienummers (bijvoorbeeld 215415SDM);
- Merken (bijvoorbeeld Toyota);
- HR-related zoekwoorden (bijvoorbeeld vacatures);
- Categorie onbekend (voor zaken die niet thuishoren in bovenstaande categorieën).
Na deze mapping kan je berekenen voor welke categorie er het meeste zoekopdrachten zijn. Zijn er meer productgerelateerde searches? Of zoekt men meer op referentieniveau? Op basis van deze output kan je de website gaan optimaliseren.
Nu de zoekwoorden onderverdeeld zijn in categorieën kun je per categorie afzonderlijk gaan bekijken wat de resultaten zijn voor het aantal paginaweergaven per zoekopdracht, het % van mensen dat de website verlaten heeft na een zoekopdracht, het % zoekverfijningen en de gemiddelde zoekdiepte.
Ligt het % search exits extreem hoog voor de categorie referenties? Dan kan dit betekenen dat gebruikers niet tevreden zijn met de resultaten of content die ze terugkrijgen na een zoekopdracht.
Is het % zoekverfijningen heel hoog, dan kan dit betekenen dat mensen vaak verschillende keren een zoekterm moeten ingeven vooraleer ze het gewenste resultaat te zien krijgen.
Autosuggest en autocomplete kunnen zorgen voor een betere customer experience. De zoekbalk van Coolblue is hier zeker een mooi voorbeeld van.
Resultatenpagina
Een zoekbalk hebben is één ding maar een goede resultatenpagina is minstens even belangrijk. Deze moet gebruiksvriendelijk en overzichtelijk zijn. De resultatenpagina mag geen mix worden van allerlei verschillende contenttypes. Vergeet dus zeker geen input te vragen van een UX designer!
De oplossing van Swiftype is een mooi voorbeeld van hoe het moet. Aan de linkerkant van hun resultatenpagina hebben ze een sidebar waar je de resultaten kan filteren volgens categorie of content (blogs, forums, producten,…).
Feedback vragen op de resultaten pagina kan ook een grote meerwaarde zijn voor je bedrijf. Hier speelt Amazon handig op in. Door feedback of advies te vragen aan je bezoekers verhoog je hun betrokkenheid. Je heeft hen als het ware het gevoel dat ze inspraak hebben in het verbeteren van de website.
Website audit
Dergelijke analyse van de interne site search kunnen wij voor u uitvoeren tijdens een website audit.