Hoe schrijf je een goede blog? 12 bruikbare tips!

Heb je moeite met het schrijven van een blog? Of verschijnen je berichten niet zo hoog in Google? Een goede blog schrijven is niet eenvoudig. Het is een proces van vallen en opstaan. Naarmate je meer blogs schrijft, zal je er beter en beter in worden. Ik hoop dat ik je aan de hand van onderstaande tips toch wat verder kan helpen. Veel leesplezier!

Bepaal een onderwerp

Het eerste wat je moet doen, is een onderwerp bepalen. Zoek iets dat aansluit bij je bedrijf of dienst. Ga niet over fietsen schrijven als je tandpasta verkoopt. Dit heeft helemaal geen zin. De content moet matchen met de andere content op je website, zodat je in een latere fase intern kunt linken.

Eens je een onderwerp gevonden hebt (bijvoorbeeld WordPress), dan kan je je onderzoek verder uitdiepen. Hiervoor kan je beroep doen op allerhande tools die je kunnen helpen, zoals Ubersuggest en Answer The Public. Probeer te focussen op longtail zoekwoorden (4 woorden of meer) omdat die vaak minder competitief zijn om organisch goed te kunnen scoren.

Als we verder gaan met het wordpress voorbeeld, dan zien we dat er heel wat longtail zoekwoorden zijn rond dat topic die interessant zijn om een blogbericht rond te schrijven:

Via online tools kun je achterhalen op welke zoekwoorden er veel zoekvolume zit, deze zijn interessant om een artikel rond te schrijven.

In dit artikel zullen we ons focussen op het longtail zoekwoord ‘website maken met wordpress‘.

Structuur van je artikel

De structuur en hiërarchie van je artikel is heel belangrijk. Om structuur toe te voegen aan je bericht, kan je headings gebruiken. Headings zijn koppen (h1) en tussenkoppen (h2, h3,…).

Aan de hand van headings kunnen lezers de inhoud van je artikel snel scannen. Vaak hebben ze maar behoefte aan één specifiek onderdeel van je bericht en is daarmee hun vraag ingelost.

Ook voor zoekmachines, zoals Google en Bing, hebben headings een grote waarde. Vanuit SEO-technisch oogpunt is het gebruik van headings fundamenteel.

Wil je nog een stapje verder gaan? Dan kan je ervoor kiezen om een inhoudstafel toe te voegen aan je artikel. Dankzij zo een inhoudstafel kan de lezer snel naar een bepaalde sectie in het artikel navigeren. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van mijn artikel over Instagram afmetingen. Om deze inhoudsopgave te genereren gebruik ik de TOC+ (Table Of Contents Plus) plugin.

Door een inhoudstafel toe te voegen kan je ervoor zorgen dat de structuur van je blog artikel duidelijk wordt.

Ook om de structuur van je bericht te bepalen, kan je beroep doen op zoektermen onderzoek. Zo kan het interessant zijn om onderstaande gerelateerde topics op te nemen in mijn artikel over ‘website maken met wordpress’:

  • WordPress hosting (maandelijks zoekvolume: 1600)
  • WordPress installeren (maandelijks zoekvolume: 590)
  • Beste WordPress plugins (maandelijks zoekvolume: 170)
  • Beste WordPress themes (maandelijks zoekvolume: 480)

Tot slot: breek de tekst op in alinea’s. Dit leest sneller en prettiger. Probeer elke alinea tot 5 zinnen te beperken.

Aantal woorden

Er bestaat geen optimale lengte voor een blogartikel. Blogartikels kunnen kort en to the point zijn en ze kunnen lang en allesomvattend zijn. Beide kunnen hoog scoren in Google.

Zelf probeer ik altijd te streven naar minstens 500-600 woorden per artikel. Soms, als het onderwerp zich ertoe leent, dan wijk ik uit en schrijf ik 1000-2000 woorden. Dit zijn vaak zeer verdiepende blogberichten.

Het allerbelangrijkste is natuurlijk wat je schrijft, niet hoeveel. Schrijf je een kort artikel van 250 woorden en is de boodschap helder, dan is dat ook prima.

Weet ook dat wanneer je een blogbericht publiceert, je het achteraf altijd kunt updaten. Soms is het nodig om verouderde content wat op te frissen. Neem nu ons voorbeeld ‘website maken met WordPress’. Elke dag worden er nieuwe WordPress plugins gemaakt. Wil je actueel blijven met dergelijk artikel, dan is het belangrijk om de nieuwste plugins op te nemen in de blog.

Lees zeker ook eens het artikel van Judith. In haar blog geeft ze 5 tips hoe jouw blog graag gelezen wordt.

Gebruik eenvoudige taal

In de meeste gevallen is het beter om begrijpelijke taal te gebruiken. Als lezers je artikel niet begrijpen verliezen ze de interesse en creëer je frustratie (mensen voelen zich dom). Het is dus belangrijk om rekening te houden met het taalniveau.

Iemand die voor het eerst een website wil opzetten, moet je niet om de oren slaan met moeilijke vaktermen zoals JavaScript, htaccess of lazy loading.

Ik zeg “in de meeste gevallen” omdat vakjargon niet altijd te moeilijk is. Een webshop over heftruckonderdelen schrijft over printkaarten en mastrollen. Uitleg is hier niet nodig aangezien je een zeer technisch publiek hebt.

Beantwoorden aan de verwachtingen

Met bloggen kan je in 2021 nog steeds hoog scoren in Google als je artikel een antwoord geeft op de vragen van de lezer. Inspelen op de zoekintentie is dus heel belangrijk. Als je een artikel schrijft over het maken van een website in WordPress, dan moet na het lezen van het artikel duidelijk zijn hoe je een website in WordPress moet opzetten (kies een hostingprovider, installeer WordPress, kies een thema, installeer plugins,…).

Zorg voor een persoonlijke touch

Schrijf niet enkel blogberichten om blogberichten te schrijven. Er bestaan vaak honderden artikels over hetzelfde onderwerp. Zorg dat jouw artikel eruit springt. Stop er iets in van jezelf: je mening, eigen ervaringen of een leuke anekdote.

Optimaliseer de pagina

Als je een blog schrijft dan hoop je natuurlijk dat het artikel veel gelezen en gedeeld wordt. SEO of zoekmachine optimalisatie kan je hierbij helpen. Je gaat je artikel zo geen optimaliseren dat het een hogere positie bekomt in de organische zoekresultaten van Google voor een bepaald zoekwoord (in ons voorbeeld is dat zoekwoord: website maken met WordPress). We horen je al denken: “Allemaal goed en wel, maar ik weet niet wat SEO precies is en hoe ik eraan begin.” Bekijk dan zeker eens onze SEO gids onder Resources (in het menu).

Er zijn verschillende zaken die je kunt optimaliseren:

1. Titel

Verwerk het hoofdzoekwoord in de titel van het artikel. Zorg er tevens voor dat de titel van het artikel (de H1) en de SEO-titel (de meta title) bij elkaar aansluiten zodat je geen verkeerde verwachtingen schept als iemand via de zoekresultaten in Google komt.

2. SEO-titel of meta title

De meta title, ook wel SEO-titel genoemd, is de titel die zichtbaar is in de zoekresultaten van Google. Deze kan je manipuleren door hem in te stellen in je CMS (Content Management Systeem). Je hoofdzoekwoord moet je hier absoluut in verwerken. Probeer de title ook onder de 60 karakters te houden.

De meta title in Google.

Zorg er steeds voor dat je meta title mensen nieuwsgierig maakt, zodat ze doorklikken jaar jouw website.

3. Meta description of beschrijving

De meta description is zichtbaar onder de meta title. Ook dit stukje tekst kan je toevoegen in je CMS. Een goede meta beschrijving maakt duidelijk wat gebruikers op de pagina kunnen verwachten. Probeer dit stukje tekst te beperken tot 160 karakters.

Voeg ook zeker altijd een meta description toe aan je blog bericht. Dit kan de CTR verhogen.

4. URL structuur

De URL van je bericht is zichtbaar op verschillende plaatsen: in de browser, in zoekmachines en op sociale media. Ook de URL structuur kun je optimaliseren door hem kort te houden en het zoekwoord erin te verwerken.

Dit is goed:

www.pieterverschueren.com/blog/website-maken-met-wordpress

Dit is niet goed (moeilijker leesbaar):

www.pieterverschueren.com/blog/hoe-moet-je-een-website-maken-met-wordpress

5. Optimaliseer de afbeeldingen

Heb je een belangrijke boodschap te vertellen? Dan kan je die versterken met enkele aantrekkelijke afbeeldingen. Afbeeldingen kan je op verschillende manieren optimaliseren:

  1. Voorzie Alt tekst: alternatieve tekst wordt gebruikt om afbeeldingen te beschrijven, zodat zoekmachines de beelden kunnen interpreteren. Een goed geoptimaliseerde afbeelding maakt veel kans om in Google Images te verschijnen.
  2. Comprimeer je afbeeldingen: kleinere afbeeldingen zorgen ervoor dat de laadtijd van je blog pagina zal verbeteren. De plugin die ik hiervoor gebruik is WP Smush.
  3. Implementeer Lazy Loading: dit zorgt ervoor dat niet alle afbeeldingen in één keer geladen moeten worden. Zo voorkom je dat de bezoekers veel tijd kwijt is voordat de website geladen is.

6. Gebruik interne links

Interne links zijn heel belangrijk, ze zorgen er namelijk voor dat zoekmachines je website beter begrijpen. Door de juiste ankerteksten te gebruiken kan je aan Google tonen waar je pagina’s over gaan. Doorheen dit artikel heb ik verschillende interne links gebruikt om relevante pagina’s aan dit artikel te koppelen.

XML Sitemap

Zorg ervoor dat het artikel of de blog opgenomen wordt in je XML Sitemap. Zo zal je pagina sneller geïndexeerd worden door zoekmachine-crawlers. Die sitemap moet je vervolgens toevoegen aan je Robots.txt bestand.

Conclusie

Met behulp van bovenstaande tips zou je in staat moeten zijn om te starten met bloggen. Zoals ik eerder al aanhaalde, vaak gaat dit met vallen en opstaan. Heb je een writer’s block of een dipje? Neem dan even een deugddoende pauze, dan komt de creativiteit vanzelf terug!

Laat je in de comments nog even weten waarover je volgende blogbericht gaat? Veel succes!

Leave a Comment