Een social media strategie kan je bedrijf een enorme boost geven. Aanwezig zijn op sociale media is voor de meeste bedrijven zeer belangrijk, wat zeg ik, het is een must geworden. Social media marketing biedt u de kans om in contact te komen met uw doelgroep en het kan uw naamsbekendheid aanzienlijk verhogen. Het is een onderdeel van content marketing.
Door actief aanwezig te zijn op sociale media geeft u uw bedrijf een gezicht en maakt u de communicatie persoonlijker.
Hiermee kan ik u helpen. Jarenlang was ik verantwoordelijk voor de verschillende social media kanalen van TVH, wereldleider op gebied van onderdelen voor allerhande industriële voertuigen (heftrucks, hoogwerkers, traktoren,…). De ervaring die ik daar heb opgedaan, probeer ik nu te delen met andere bedrijven.
Social media is voor mij: de juiste boodschap aan de juiste doelgroep op het juiste moment. Daar draait het om!
Zo maak je een social media strategie
Elk bedrijf heeft andere doelstellingen, dus het is belangrijk om deze case per case te gaan bekijken. Voor sommige bedrijven is het een must om aanwezig te zijn op Instagram, voor andere bedrijven zijn LinkedIn of Facebook dan weer interessanter. Gebruikelijk doorloop ik onderstaande fases.
1. Social media analyse
De social media analyse is zeer belangrijk. Hier analyseer je de huidige situatie (welke efforts werden er reeds gedaan, wat werkt goed, welke kanalen scoren het best en welke middelen werden er gebruikt). Je brengt in kaart brengen of je eerder gedane inspanningen iets hebben opgebracht voor je bedrijf.
2. Doelstellingen bepalen
Na de analyse bepaal je de doelstellingen. Gaan we voor naamsbekendheid, wil je meer videoweergaven, meer volgers op Instagram of is het de bedoeling om mensen naar de website te krijgen via social media? Hierbij is het belangrijk dat de doelstellingen SMART zijn (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden).
3. Doelgroep bepalen
Tegenwoordig is iedereen terug te vinden op social media. Echter, niet iedereen valt binnen de doelgroep die je voor ogen hebt. Je wil enkel de mensen bereiken waarvoor jouw product of dienst mogelijk interessant kan zijn. In deze fase bakenen we samen de doelgroep af.
4. Bepalen van de kernboodschap
De kernboodschap neem je mee doorheen je volledige sociale media strategie of online campagne. Je brengt in kaart waar je organisatie voor staat en welke boodschap je wilt uitstralen. Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je wilt overbrengen op je doelgroep.
5. Bepaal je kanalen – de social media mix
In deze fase ga je bepalen op welke social media kanalen je je boodschap en content gaat verspreiden. Dit is een belangrijke fase, je moet namelijk weten op welke kanalen je doelgroep actief is.
Zijn techniekers of heftruckchauffeurs je hoofddoelgroep? Dan zal je deze niet vinden op LinkedIn (of toch in zeer beperkte mate).
6. Uitvoering van het plan
Na een grondige analyse en het bepalen van de doelstellingen en de doelgroep, ga je over tot de uitvoering van de social media strategie. De strategie is de basis, het echte verschil maak je met een kwalitatieve uitvoering van je plan.
Een social media plan is geen project, het is een proces. Je moet het continue herhalen en bijsturen. Deze stappen moet je steeds doorlopen:
A. Luisteren
Je moet weten wat je doelgroep bezighoudt. De content die je creëert moet aanspreken en beantwoorden aan een bepaald verwachtingspatroon, daarnaast moet het ook aanleunen bij het interessegebied van je doelpubliek.
Je moet steeds vertrekken vanuit de potentiële klant: waar ligt hij van wakker? De tekst en de afbeeldingen moeten een toegevoegde waarde bieden, anders verlies je al snel de aandacht en is het zonde van je tijd.
Teveel en te vaak zie ik commerciële berichten voorbij komen waarin bedrijven enkel producten pushen. Dit zijn vaak berichten waar héél weinig interactie op komt. Berichten met weinig interactie en engagement zullen ook weinig mensen bereiken, zo werken de algoritmes nu eenmaal.
Luisteren kun je doen op verschillende manieren: schrijf je in voor Facebook-groepen waarin je doelgroep actief is, volg andere grote bedrijven op Facebook en Instagram en monitor hun reacties, lees reviews op Bol.com en Coolblue over producten die aansluiten bij jouw product,… Ga daar waar je doelgroep actief is.
B. Content publiceren
Nu je weet wat er leeft binnen je doelgroep, is het tijd voor de volgende stap: het creëren en publiceren van content. Zorg voor consistentie tussen de verschillende berichten en breng een coherent verhaal: gebruik vaste formats en hou vast aan dezelfde look-and-feel, enkel zo creëer je herkenbaarheid.
Gebruik ook altijd de juiste formaten op elk kanaal. Instagram afmetingen zijn bijvoorbeeld helemaal anders dan Facebook afmetingen.
C. Reageer op je content
Social media is altijd een beetje geven en nemen. Het is belangrijk dat je ook zelf in dialoog gaat met je volgers. Zo is het bijvoorbeeld voor je reputatie belangrijk dat je alle reacties op jouw social media berichten serieus neemt en beantwoord.
7. Rapporteren en evalueren
Na de uitvoering komt het rapporteren en evalueren. In deze fase bekijk je wat de inspanningen hebben opgebracht. Daarnaast kunnen de resultaten interessante inzichten geven waar je moet bijsturen.
Deze laatste stap wordt vaak vergeten maar is even belangrijk als de vorige 6 stappen. Door kritisch naar je data te kijken kun je leren wat beter werkt en wat niet werkt.
Wil je een goede managementrapportering uitbouwen? Dan kun je ervoor kiezen om een social media monitoring tool te gebruiken. Deze tools hebben vaak een eigen rapportagemodule. Ook Google Data Studio kan een valabele oplossing zijn.
➡ Wil je hulp bij het opzetten en de uitvoering van je social media strategie?
Stuur ons dan hier even een mailtje, we help je graag verder! ✅