De 17 beste social media monitoring tools van het moment!

In dit artikel review ik de beste social media monitoring tools voor jou en je bedrijf zodat je hiermee aan de slag kunt. Luisteren naar je doelgroep op social media is vandaag meer dan ooit dé sleutel tot succes. Deze monitoring tools helpen je alvast een heel stuk verder.

Van zodra je als marketeer of bedrijfsleider over bruikbare gegevens beschikt, ben je in staat om analyses uit te voeren die je kunnen helpen met het bepalen van een goede marketing strategie op social media.

Ben je een social media rookie? Dan zal je veel hebben aan dit overzicht. Als je actief op zoek bent naar een tool, dan kan Ik je warm aanbevelen om verschillende tools te testen, zodat je het juiste tool vindt dat voldoet aan jouw behoeften.

De prijs van sommige tools wordt weergegeven in € en soms in $. Dit is omdat ik deze info rechtstreeks van de officiële website gehaald heb.

1. Hootsuite

Hootsuite is één van de beste gratis social media monitoring tools. Het platform omvat meerdere sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter. Met dit tool kun je georganiseerd werken (berichten inplannen) en interacties monitoren.

De wekelijkse rapporten en de uitstekende team management functionaliteit zijn zeer handig wanneer je met verschillende personen het tool gebruikt.

Het is ook mogelijk om specifieke zoektermen in realtime te volgen. Dit is zeer handig om vermeldingen van je bedrijf of merk te tracken zodat je daar kort op de bal kunt spelen.

Naast de uitgebreide monitoring functionaliteit, is het ook mogelijk om berichten in te plannen binnen Hootsuite (scheduling feature). Ben je actief op meerdere social media kanalen tegelijk? Dan is het posten van de berichten per platform verleden tijd. Via Hootsuite kun je namelijk je bericht op meerdere kanalen tegelijk plaatsen. Houd hierbij wel rekening met de verschillende eisen per social media kanaal. De Facebook afmetingen zijn anders dan de LinkedIn afmetingen.

Het dashboard van Hootsuite.

Hootsuite is zeer flexibel, zo kunt u het koppelen aan Slack, zendesk, Marketo, Salesforce en tal van andere platformen. De interface vind ik een beetje ouderwets in vergelijking met tools als Buffer, Sprout Social en Sendible, maar als het op functionaliteit aankomt, werken de meeste functies heel goed.

Hoewel Hootsuite, in tegenstelling tot Sprout Social, geen alles-in-één gecentraliseerde social media inbox heeft, kun je toch al je social media content monitoren en hierop reageren zonder dat je het tool hoeft te verlaten.

Naast dit alles bestaat er ook een Hootsuite Google Chrome extensie waarmee je direct relevante content kunt delen met je doelgroep. Super handig!

Zoals ik eerder al aanhaalde is Hootsuite gratis tot 3 social media profielen (en 1 gebruiker). Betaalde pakketten starten vanaf €25 per maand. Als je het Hootsuite wil uittesten kan kan dit aan de hand van een gratis proefperiode van 30 dagen.

2. TweetReach

TweetReach is een fantastisch tool om te monitoren hoe ver je tweets of posts rijken. TweetReach meet de impact en de bijhorende implicaties van social media discussies op Twitter, Instagram en Facebook.

Het dashboard van TweetReach waarin je kan monitoren hoever je tweets of posts rijken.

Het platform geeft ook aan wie de meest invloedrijke volgers zijn van jouw bedrijf. Op die manier kun je ze gaan benaderen en gericht je content verspreiden en promoten.

Het basispakket (social manager) start aan $49 per maand.

3. Brandwatch Customer Research

Brandwatch is een social media monitoring tool en heeft een lange lijst met features en toepassingen. Het volgt de eigen kanalen, hashtags en/of specifieke zinnen (long tail zoekwoorden).

Aan de hand van een aanpasbare querybuilder kunt u zeer specifieke onderwerpen volgen, of net heel brede onderwerpen. Dit over verschillende kanalen zoals Twitter, Reddit, Tumblr, forums, blogs en andere bronnen.

het Brandwatch social media customer research tool.

Het platform biedt ook de mogelijkheid om custom dashboards aan te maken waarin je verschillende metrics kan opnemen (sentiment, emoties, demografische gegevens,…).

4. Sprout Social

Nummer 4 in deze lijst is Sprout Social. Sprout Social is een social media tool waar ik zelf jaren mee gewerkt heb en waar ik zeer tevreden over ben.

Het is een compleet platform dat naast social listening of monitoring, ook tal van andere features in de aanbieding heeft. Je kan berichten inplannen en je hebt een module waar diepgaande rapporten in zitten. Via deze rapporten is het bijvoorbeeld mogelijk om jezelf te vergelijken met concurrenten. Het home dashboard is één van de grootste pluspunten. Dit dashboard verzamelt verschillende stukken data van uw social media accounts en geeft deze weer op een stijlvolle manier.

Het Sprout Social dashboard.

Sprout Social fungeert daarnaast als een centrale inbox waar al je berichten van verschillende social media platformen (Facebook, LinkedIn, Twitter,…) in toekomen.

Je kan Sprout Social gratis testen met een trail van 30 dagen. Het basispakket start aan $99 per maand.

5. Buzzsumo

Buzzsumo is een geweldig tool, vooral voor content research. Daarnaast heeft het enkele leuke features om aan social listening te doen. Zo kun je brand mentions monitoren, concurrenten, producten en sectorgerelateerde onderwerpen.

Een feature wat dit platform wel heeft in vergelijking met andere, is dat het mogelijk is om backlinks te monitoren. Als je ook bezig bent met SEO optimalisaties voor je website, kan dit mooi meegenomen zijn.

Ook Buzzsumo kan je gratis testen (7 dagen). Daarna start het basispakket $79 per maand.

6. Sendible

Sendible is een tool dat thuishoort in de categorie van Sprout Social. Het is een compleet tool met functies die iedereen iets te bieden hebben (berichten inplannen, social media monitoring, analytics,…).

Met Sendible kan je naar alle belangrijke sociale netwerken posten zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en zelf Pinterest. Het tool geeft ook zelf aanbevelingen wanneer je het best een bepaalde post inplant.

De social media monitoring of listening module laat je toe om brand mentions, concurrenten en sectorgerelateerde zoekwoorden te monitoren. Deze worden vervolgens weergegeven in een mooi en overzichtelijk dashboard.

Via een free trail kan je Sendible testen gedurende 14 dagen. Daarna kan je een betalend pakket aanschaffen. Deze starten vanaf €20 per maand.

7. Boardreader

Boardreader is een gratis social media monitoring tool waarmee je zoekwoorden op forums (of fora) kunt monitoren. Als je een zoekwoord ingeeft dan krijg je een lijst van forums terug waar dit op verschenen is. Ook platformen zoals Reddit worden door Boardreader gemonitord.

Je kan ook grafieken genereren waardoor je trends kan spotten én je kan verschillende zoekwoorden tegen elkaar gaan vergelijken. Je kan deze functionaliteit vergelijken met Google Trends.

8. SocialPilot

SocialPilot is ook één van mijn favoriete tools. Het is minder gefocust op monitoring, maar toch heeft het een plaatsje in dit overzicht.

Dit platform is ideaal voor kleine teams, het bevat namelijk veel samenwerkingsfuncties. Het is geschikt voor een groot aantal social mediaplatforms, wat het eenvoudig maakt om je gehele aanwezigheid op social media vanaf één plek te beheren.

SocialPilot werkt met Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Tumblr en Google My Business. Met het basispakket kun je maximaal tien social media kanalen beheren.

Content inplannen via dit platform is zeer eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Je kunt content vervolgens efficiënt gaan beheren via een drag en drop social media kalender. Daarnaast komen al je berichten binnen in een gecentraliseerde social inbox. Handig toch?

Een andere leuke functie van SocialPilot is dat het analyses geeft over al je social media content. Zo krijg je een inzicht in je content posting (wat werkt vs. wat werkt niet), je doelgroep en influencers. Deze inzichten kun je vervolgens gaan gebruiken om je strategie te verbeteren.

Net zoals de meeste andere tools kan je ook hier een gratis proefversie proberen voor 14 dagen. Daarna kun je overschakelen op een betalend pakket vanaf $25 per maand (relatief goedkoop in vergelijking met andere platformen).

9. TweetDeck

TweetDeck is een officieel platform van Twitter. Met dit tool kun je de basics gaan monitoren op twitter. Een ideaal tool voor beginners dus!

Het dashboard van het TweetDeck social media monitoring tool.

Naast het tracken van hashtags en het monitoren van berichten en interacties is het ook mogelijk om berichten op voorhand in te plannen.

TweetDeck is volledig gratis.

10. Mention

Mention is een social media monitoring tool waarmee je ook berichten kan inplannen. Echter, de focus ligt vooral op social monitoring.

Zo kan je monitoren wat er online gezegd wordt over jouw merk of product, je krijgt uitgebreide analyses over sectorgerelateerde topics en Mention meet de impact van marketing en PR activiteiten.

Er is een gratis plan beschikbaar waarmee je 3 social media accounts kan monitoren (1 gebruiker). Het goedkoopste betalende plan start vanaf $25 per maand en omvat 5 social media accounts.

11. Twitonomy

Twitonomy is net zoals TweetDeck een tool dat zich focust op Twitter. Je kan eenvoudig inloggen met je Twitter-account om je eigen activiteit in kaart te brengen. Daarnaast kan je ook de Twitter-accounts van concurrenten toevoegen om hun activiteit te monitoren.

Twitonomy geeft je een overzicht van je Twitter-lijsten, je volgers, de meest populaire tweets, engagement metrics en zoveel meer.

Er is een gratis versie beschikbaar waarmee je al heel veel zaken kunt meten en monitoren. Premium features zijn beschikbaar vanaf $19 per maand.

12. Followerwonk

Followerwonk is het volgende Twitter monitoring tool dat deze lijst haalt. Dit tool is perfect als je grote Twitter outreach campagnes wil gaan doen.

Via het platform kan je eenvoudig relevante Twitter bio’s vinden en er vervolgens mee connecteren. je kan heel makkelijk filteren op locatie, authority, aantal volgers,…

Interessant is dat je met Followerwonk je social presence grafiek kunt vergelijken met die van je concurrenten en vrienden (volgers).

Er is een gratis versie van Followerwonk waaraan je 1 Twitter-account kan koppelen. Een betalend pakket start vanaf $23 per maand.

13. e-clincher

E-clincher behoort tot het duurdere segment van de social media monitoring platformen. Naast social monitoring of listening bevat het nog tal van andere functionaliteiten zoals scheduling en publishing, uitgebreide analsyses, een gecentraliseerde social media inbox,…

Het is zeer eenvoudig om al je sociale media accounts te koppelen aan dit platform, ze hebben een sterk partnership met de grote netwerken. Zo kun je e-clincher ook gebruiken om berichten naar Google My Business en Yelp te posten.

Dit tool kun je zelf integreren met Canva om zo prachtige afbeeldingen te creëren in het platform.

Qua social monitoring opties gaat dit tool heel ver. Zo kun je in realtime je social media posts analyseren, waardoor je direct je strategie kunt bijstellen. Net zoals andere tools is het hier ook mogelijk om brand mentions, concurrenten en sectorgerelateerde trends te monitoren.

Het e-clincher social media dashboard.

Het is mogelijk om dit tool via een gratis proefversie van 14 dagen te testen. De betalende versie van e-clincher start vanaf $59 per maand.

14. Buffer

Buffer wordt door veel freelance online marketeers omschreven als één van de beste gratis social media tools. Het tool is echter wel minder gericht op monitoring, wel op het plaatsen en plannen van berichten. Omdat het zo goed is, heeft het ook een plekje gekregen in deze lijst. De gratis versie van dit tool heeft trouwens belachelijk veel te bieden.

Met de gratis versie van Buffer Publish kun je berichten posten en inplannen op Facebook, LinkedIn, Instagram en Twitter wanneer je maar wilt. Wil je ook berichten posten op Pinterest, dan moet je upgraden.

De interface van Buffer is aantrekkelijk en modern. Daarnaast krijg je met de gratis versies van dit tool basic analyses over je content.

Het strakke design van het Buffer social media dashboard tool.

Naast dit alles heeft Buffer, net zoals Hootsuite, een Google Chrome extensie waarmee je direct relevante content kunt delen met je doelgroep. Zeker eens de moeite waard om deze te installeren.

Wil je al je social media berichten beheren in één inbox? Dan moet je ook Buffer Reply aanschaffen. Voor diepgaande analyses heb je Buffer Analyze nodig. Het basispakket van Buffer Publish start vanaf $12 per maand.

15. Falcon

De Rolls-Royce onder de social media tools is Falcon.io. Het is een holistisch SaaS-platform dat monitoring, engagement, publicatie en analyse van social media kanalen omvat.

Marketeers en bedrijven kunnen met behulp van Falcon.io gepersonaliseerde merkervaringen bieden bij verschillende contactpunten, op basis van uitgebreide klantprofielen (= marketingautomation).

Aangemaakte content kan vooraf worden bekeken en op meerdere sociale mediakanalen worden gepubliceerd, en er kunnen goedkeuringsworkflows worden ingesteld om ervoor te zorgen dat de content van de vereiste kwaliteit is voordat deze wordt gepubliceerd. Na publicatie stelt Falcon.io gebruikers in staat om de prestaties van content en campagnes te volgen door visuele rapporten over meetgegevens te leveren, zoals betrokkenheid per kanaal, conversies, prestaties vergeleken met concurrenten en meer.

Het Falcon.io social media dashboard.

Net zoals de meeste andere tools kun je starten met een gratis proefversie van 7 dagen. Daarna kun je overschakelen naar een betaalde versie vanaf $129 per maand.

16. Later

Later is een social media management tool dat gericht is op Instagram. Het is een visueel marketing platform waarmee je eenvoudig je bedrijf kan laten groeien.

Het tool omvat heel wat functionaliteiten. Zo kan je Instagram berichten inplannen (zelf carrousel posts en stories zijn mogelijk) en content analyseren aan de hand van uitgebreide analytics dashboards.

Nog niet helemaal overtuigd? Qua Instagram monitoring functionaliteiten gaat dit tool helemaal los. Het laat je toe om user-generated content (UGC of content die andere gebruikers aanmaken over jouw merk) te vinden waardoor je hierop kan inspelen door zelf de berichten te delen én zo de interactie met je doelpubliek te vergroten.

Later is daarnaast ook het ultieme hashtag tool. Het is mogelijk om na te gaan welke hashtags voor het meeste engagement zorgen op je posts. Vervolgens ken je die tags terug gebruiken in je volgende posts.

Het dashboard van Later, een social media monitoring tool waarmee je Instagram kan beheren.

Later heeft een gratis plan waar je 1 profiel kunt aan koppelen. De betalende pakketten starten vanaf $7,5 per maand.

17. Canva

Canva is een uiterst gebruiksvriendelijk en intuïtief ontwerptool dat ook het plannen van je social media content zeer eenvoudig maakt. Er zijn veel platforms en tools voor het plannen van social media, maar geen enkel platform maakt het ontwerpen, creëren en plannen zo gemakkelijk als Canva. Met de Canva social media planner kun je moeiteloos ontwerpen inplannen voor al je social media-profielen, direct vanaf de ontwerppagina. Het ondersteunt meerdere social media-netwerken zoals Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Slack en Tumblr. Je kunt ontwerpen inplannen in PNG, GIF of MP4-formaat, afhankelijk van je ontwerpelementen en op welk platform je inplant. Canva biedt niet alleen ondersteuning voor het plannen op meerdere platforms, maar heeft ook talloze sjablonen en ontwerpen voor elk daarvan. Je kunt je social media-graphics voor elk platformformaat aanpassen en hergebruiken of helemaal verschillende ontwerpen maken.

Conclusie

Zoals je ziet zijn er heel wat social media monitoring tools beschikbaar, sommige (deels) gratis, andere dan weer betalend. Hoe dan ook, een “one size fits all” tool, bestaat niet.

Zoals ik eerder in de intro al aanhaalde, test verschillende tools en bepaal dan wel platform het best aansluit bij jouw noden. Wil je enkel trends monitoren op Twitter, dan heb je genoeg aan TweetDeck of Twitonomy. Mag het iets meer zijn en wil je ook content posten via een tool, dan kan je bijvoorbeeld opteren voor Sprout Social of Sendible.

Heb je zelf ervaring met één van bovenstaande social media tools? Deel dan zeker je bevindingen in de comments hieronder!