Social media is de overkoepelende naam voor de online platformen waar gebruikers de content verzorgen, met of zonder redactionele of professionele tussenkomst. Op social media kanalen staat de interactie en dialoog tussen gebruikers centraal. In dit artikel gaan we dieper in op wat social media is en wat je er allemaal mee kan doen.
Definitie van sociale media
Zoals ik in de intro al aanhaalde is social media de overkoepelende naam voor online platformen waar gebruikers berichten en informatie met elkaar delen. Als we het woord “Sociale Media” ontleden, dan krijgen we dit:
Media: middelen om informatie over te dragen, zoals: radio, tv, pers en internet.
Sociaal:
- heeft betrekking op de menselijke samenleving
- geneigd om in groepen te leven
- gevoel hebben voor de nood aan medeleven van de samenleving
Definitie volgens Wikipedia: Sociale media is een verzamelbegrip voor online (Internet-) platformen waar de gebruikers, zonder of met minimale tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Hoofdkenmerk zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling.
Beste social media kanalen
Er bestaan heel wat social media kanalen. Maandelijks komen er een paar bij. Sommige blijven langer bestaan dan andere (RIP Netlog). Volgens Statista.com zijn dit de grootste platformen van het moment:
Zoals je kan zien, blijft Facebook veruit het grootste kanaal met 2,6 miljard actieve gebruikers. Het wordt gevolgd door Youtube en WhatsApp, twee kanalen die inmiddels ook meer dan 2 miljard actieve gebruikers hebben. In Azië zien we dat WeChat zeer populair is.
Instagram heeft 1,08 miljard actieve gebruikers. LinkedIn staat niet in dit overzicht, maar dit platform heeft maandelijks 310 miljoen gebruikers
Opgericht in 2004 door Mark Zuckerberg Aantal actieve gebruikers wereldwijd: 2.603.000.000
Voor veel mensen is Facebook de opvolger van Netlog en Hyves. Zoals ik eerder al aanhaalde is Facebook (nog steeds) het allergrootste platform ter wereld. Alleen in Rusland, China, bepaalde delen van Afrika en Indonesië is Facebook nog niet het grootste platform op nationaal niveau.
In Facebook kunnen zowel gebruikers als organisaties berichten plaatsen in de vorm van tekst, video, afbeeldingen, links naar websites, et cetera. Facebook is ook uitermate geschikt om op te adverteren als bedrijf. De targeting mogelijkheden zijn enorm uitgebreid waardoor je zeer goed de gewenste doelgroep kunt bereiken.
Meer weten over Facebook? Lees dan zeker eens onderstaande berichten:
- Facebook afmetingen
- Wat is Facebook
- Hoe installeer je de Facebook pixel?
- Een Facebook account deactiveren of verwijderen
- Facebook in het Nederlands zetten
- Iemand porren op Facebook
- Facebook business manager aanmaken
Facebook Messenger
Opgericht in 2011 door Mark Zuckerberg en Facebook Aantal actieve gebruikers wereldwijd: 1.300.000.000
Facebook Messenger is onderdeel van Facebook, maar heeft een afzonderlijke app. Daarom wordt het vaak gezien als afzondelijk kanaal. Het instant messaging platform werd opgericht in 2011.
Via Facebook Messenger kun je tekstberichten, afbeeldingen, documenten en audioboodschappen versturen. Daarnaast is het ook mogelijk om met vrienden te bellen over het internet.
Opgericht in 2010 door Kevin Systrom en Mike Krieger Aantal actieve gebruikers wereldwijd: 1.082.000.000
Instagram is een zeer visueel kanaal waar alles draait om inspirerende foto’s en video’s waar je volgers vervolgens op kunnen reageren. Sinds 2016 kun je ook gebruik maken van Instagram Stories. Hiermee kun je verhalen vertellen met foto’s en video’s die automatisch verdwijnen na 24 uur. Wereldwijd zijn er ongeveer 500 miljoen gebruikers die dagelijks een story posten. In 2020 introduceerde Instagram Reels, waarmee het de concurrentie wil aangaan met het populaire TikTok.
Instagram is voornamelijk een platform (app) dat gebruikt wordt via mobiele apparaten. Meer dan bij Facebook werkt Instagram met ‘hashtags’: je zoekt op bepaalde thema’s of onderwerpen die je interessant vindt, en daar plaats je je foto dan ook bij als die relevant is aan dat thema.
➡ Groeien met Instagram? Ontdek hoe je meer volgers krijgt op Instagram ✅
In 2020 lanceerde het platform Reels, eigenlijk een kopie van TikTok. Je kan in Instagram zelf een video opnemen van maximum 15 seconden lang en die met allerlei bewerkingen opleuken: je kan muziek toevoegen (en hebt keuze uit miljoenen songs), de snelheid van het geluid of beeld aanpassen en filters of video-effecten toevoegen. Daarnaast kan je ook video’s uit je bibliotheek gebruiken.
In 2012 werd Instagram overgenomen door Facebook voor een bedrag van 1 miljard euro.
Meer weten over Instagram? Lees dan zeker eens onderstaande berichten:
- Instagram afmetingen
- Instagram algoritme
- Wat is Instagram en hoe werkt het?
- Wanneer moet je posten op Instagram?
- Hoe moet je Instagram foto’s opslaan?
Opgericht in 2002 door Reid Hoffman, Allen Blue, Konstantin Guericke, Eric Ly en Jean-Luc Valliant Aantal actieve gebruikers wereldwijd: 310.000.000
LinkedIn is een social media platform dat zich richt op professionals. Hier kom je niet voor het delen van leuke vakantiefoto’s of voor evenementen, maar om je professionele netwerk verder uit te bouwen. Je kunt met iemand connecteren om zo op de hoogte te blijven van elkaars updates en interessante vermeldingen.
➡ Meer halen uit LinkedIn? Verbeter je profiel met deze tips ✅
Met name voor B2B-bedrijven is LinkedIn een interessant platform om content op te delen – zowel in het organische verkeer als betaald. LinkedIn is in 2016 overgenomen door Microsoft.
Op LinkedIn vind je relatief weinig jongeren en senioren. Hier kom je vooral werkende en solliciterende mensen tegen tussen de 20 en 40 jaar.
Op het kanaal staan heel wat vacatures waarvoor je kunt solliciteren en via LinkedIn Learning kun je ook online heel wat boeiende opleidingen volgen. In 2016 werd LinkedIn overgenomen door Microsoft.
Meer weten over LinkedIn? Lees dan zeker eens onderstaande berichten:
- LinkedIn afmetingen 2020
- CV maken vanuit LinkedIn
- Tips om LinkedIn profiel te verbeteren
- LinkedIn profiel anoniem bekijken
- Iemand blokkeren of deblokkeren op LinkedIn
Opgericht in 2006 door Jack Dorsey, Noah Glass, Biz Stone en Evan Williams Aantal actieve gebruikers wereldwijd: 326.000.000
Twitter gaat al mee sinds 2006 en leeft nog steeds. De afgelopen jaren stagneerde de groei, maar tot op vandaag kent heeft het platform nog steeds 326 miljoen actieve gebruikers.
Op Twitter mag je in 280 tekens (vroeger waren dit er 140) zeggen wat je wilt. In de feed staan dus allerlei korte berichtjes of Tweets, met name over nieuws en evenementen. Twitter is hét kanaal om bijvoorbeeld een sportwedstrijd te volgen, en alles wat anderen erover te zeggen hebben, of interactie te creëren tijdens een evenement.
Je kunt ook foto’s en links delen, waardoor het voor bedrijven maar vooral media erg interessant is en blijft. Twitter is vooral ook populair bij celebrities, zoals bv. Donald Trump, Katy Perry en Cristiano Ronaldo.
Een alternatief voor Twitter, is BlueSky.
Snapchat
Opgericht in 2011 door Evan Spiegel, Bobby Murphy en Reggie Brown Aantal actieve gebruikers wereldwijd: 397.000.000
Snapchat is een social media kanaal dat gestaag blijft groeien. In 2016, toen Instagram z’n Stories introduceerde, vertraagde de groei van Snapchat wel aanzienlijk.
Het is een app waarmee je foto’s en video’s kan maken en die je vervolgens direct kan delen met je Snapchat-vrienden. Je kunt de beelden ook toevoegen aan je Verhaal. Een belangrijk kenmerk van Snapchat is dat de foto’s en video’s na een aantal seconden weer verdwijnen en daarmee geheel uit de lucht zijn.
Net zoals bij Instagram Stories kun je maskers en filters toevoegen op je foto of video, waardoor je soms tot heel grappige en leuke creaties komt!
YouTube
Opgericht in 2005 door Chad Hurley, Steve Chen en Jawed Karim Aantal actieve gebruikers wereldwijd: 2.000.000.000
YouTube is een videoplatform en het kanaal voor user generated content. Het is een Google product en de tweede grootste zoekmachine ter wereld, na Google zelf. Tegenwoordig heeft iedereen een camera bij de hand waardoor de hoeveelheid generated content op YouTube enorm toeneemt. Iedereen is een creator geworden.
YouTube is een platform voor alle generaties, maar vooral de jeugd is erg actief op het kanaal. YouTube begint meer en meer de klassieke televisie te vervangen.
86% van de 15- tot 19-jarigen gebruikt YouTube. Kinderen jonger dan 15 jaar zijn ook al erg goed te bereiken op dit platform. Opeenvolgend is de doelgroep 20-39 jaar met 72%.
Voor bedrijven biedt YouTube een interessante manier om leuke en interactieve content te maken en te delen – plus, je kunt er ook uitstekend op adverteren.
Opgericht in 2010 door Ben Silbermann Aantal actieve gebruikers wereldwijd: 416.000.000
Pinterest is een platform dat vooral gebruikt wordt voor visuele inspiratie. Op de zogenaamde Borden verzamel je afbeeldingen die aansluiten bij een topic dat je interesseert. Mensen die een huwelijk plannen hebben gegarandeerd een Pinterest Bord met inspiratie voor het perfecte trouwfeest. Veel freelance internet marketeers hebben dan weer een Bord met inspirerende marketing quotes.
Veel bedrijven die een visueel product hebben zetten heel hard in op Pinterest. Als je een leuke foto koppelt aan een tof artikel, dan kan je blog viral gaan op Pinterest.
Ook als bedrijf kan Pinterest een dankbaar kanaal zijn. Aan de hand van de Borden kun je heel mooi je producten etaleren op het platform. Het kan dus dienen als een soort virtuele catalogus.
De leeftijd van Pinterest-gebruikers ligt iets hoger dan die van de platformen Instagram en Snapchat. 25% van de 20-39 jarigen maakt er gebruik van, gevolgd door 19% van de 40-64 jarigen.
Pinterest is een sociale media kanaal dat de afgelopen jaren een mooie groei kende:
BeReal
Opgericht in 2020 door Kevin Perreau en Alexis Barreyat Aantal actieve gebruikers wereldwijd: 21.600.000
BeReal is een uniek sociaal media platform dat in 2020 in Frankrijk is gelanceerd door Kevin Perreau en Alexis Barreyat. In tegenstelling tot andere platforms draait het bij BeReal om authenticiteit; gebruikers worden aangemoedigd om dagelijks ongefilterde momentopnames van hun leven te delen. En het lijkt erop dat deze frisse benadering aanslaat. Sinds de lancering is BeReal maar liefst 28 miljoen keer gedownload, waarbij het overgrote deel van die downloads in 2022 plaatsvond. Sterker nog, alleen al in het eerste kwartaal van 2022 registreerde de app een indrukwekkende 3,3 miljoen downloads wereldwijd, een stijging van meer dan 390% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2021.
De cijfers liegen er niet om: BeReal heeft nu meer dan 21,6 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, waarvan 2,93 miljoen de app dagelijks openen en gebruiken. In totaal maken ongeveer 73,5 miljoen mensen maandelijks minstens één keer gebruik van BeReal. En hoewel de app van Franse makelij is, blijkt hij het populairst te zijn in de VS. Deze explosieve groei toont aan dat BeReal snel terrein wint in de competitieve wereld van sociale media.
Opgericht in 2009 door Brian Acton en Jan Koum Aantal actieve gebruikers wereldwijd: 2.000.000.000
TikTok
Opgericht in 2017 door ByteDance Aantal actieve gebruikers wereldwijd: 800.000.000
Voordelen van social media
Social media tools
Als je fervent met social media bezig bent, bijvoorbeeld als social media strategist of influencer, dan kan je beroep doen op heel wat (gratis) social media management tools die je het leven gemakkelijker kunnen maken.
Test verschillende tools uit, een “one size fits all” tool bestaat namelijk niet. Alles hangt af van je noden: wil je enkel trends monitoren op Twitter? Of wil je ook actief content posten via het tool? Moet er rapportage aanwezig zijn?
Mijn favoriete social management tool is alvast Sprout Social.
Social media strategie
Nu je weet wat social media is, kun je het gaan inzetten in je online marketing strategie. Als bedrijf is het bijna een must om aanwezig te zijn op diverse sociale netwerken. Deze kanalen en social media marketing bieden je namelijk de kans om in contact te komen me je doelgroep en om je naamsbekendheid te verhogen.
Een social media strategie bestaat uit verschillende fases. Je start met een grondige analyse van de huidige situatie, de concurrentie en de doelgroep. Daarna ga je doelstellingen gaan bepalen (wat wil je bereiken?). Zorg er steeds voor dat deze SMART zijn (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden).
Vervolgens bepaal je wat de kernboodschap van je campagne, project of gebeurtenis gaat zijn en hoe je deze boodschap gaat overbrengen (via een blogbericht, een video, een afbeelding,…). Daarna, niet onbelangrijk, bepaal je de kanalen die je wil inzetten. Wees steeds kritisch: niet alle kanalen zijn voor elk bedrijf even geschikt.
Eens de doelstellingen, de boodschap en de kanalen vastliggen, ga je over tot de uitvoering van je plan.
De laatste stap is rapporteren (meten is weten). In deze fase bekijk je wat de inspanningen hebben opgebracht. Indien nodig kun je altijd bijsturen en optimaliseren.
B2B vs B2C
Zoals ik eerder al aanhaalde is niet elke kanaal geschikt voor elk bedrijf. In onderstaande kwadrant staat geïllustreerd welk kanaal voor wat kan worden ingezet (en dus interessant kan zijn voor jouw doelgroep).