SEO en SEA: wat is het verschil, wat zijn de voordelen en wanneer gebruik je deze strategieën?

Wat is het verschil tussen SEO en SEA? Wat zijn de voordelen en wanneer gebruik je deze methoden? En kun je dat het beste apart doen of gebruik je deze strategieën ook samen? We bespreken het allemaal in dit artikel.

Binnen de wereld van online marketing spelen zoekmachines een belangrijke rol. Via deze kanalen help je klanten om jouw bedrijf te vinden. Daarvoor moet je de positie op de resultatenpagina van de zoekmachine verbeteren. Dit wordt ook wel een SERP genoemd.

SERP staat voor Search Engine Results Page. Om jouw positie te verbeteren kun je 2 strategieën gebruiken. Dit zijn zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Beide methoden kunnen op zichzelf waardevol zijn maar ze kunnen ook perfect samen geïntegreerd worden en versterkend werken.

Om ze op de juiste manier te kunnen gebruiken, is het belangrijk om de verschillen tussen en de voordelen van SEO en SEA te begrijpen. Evenals wanneer je deze methoden moet gebruiken.

Wat is SEO?

Het doel van SEO is om verkeer naar jouw website te genereren. Dat doe je door de inhoud van de website te optimaliseren. Je wilt ervoor zorgen dat jouw content vóór de andere organische resultaten in de SERP verschijnt op basis van het zoekwoord dat je gebruikt.

Voordat je een SEO-strategie implementeert, moet je onderzoek doen naar de zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Ook is het belangrijk om de website ranking van andere bedrijven binnen jouw branche te onderzoeken en analyseren.

Zodra je een lijst met zoekwoorden hebt, kun je jouw SEO-strategie gaan ontwikkelen. Daarbij gaat het om het creëren van content op basis van de zoekwoorden die je hebt gevonden. Toch zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Een zoekwoordonderzoek én het creëren van content neemt tijd in beslag nemen. Ook zullen de resultaten niet direct zichtbaar of meetbaar zijn. Vaak gaan er ook nog heel wat technische optimalisaties aan vooraf vooraleer je echt content matig kunt beginnen optimaliseren.

Wil je hoger scoren in Google? Dan is SEO een strategie om op de lange termijn kwalitatieve én relevante leads te genereren.

Tip: analyseer je website met behulp van ons gratis SEO analyse tool.

Wat is SEA?

SEA houdt in dat je een zoekmachine betaalt om jouw website bovenaan de eerste pagina van de zoekresultaten weer te geven op basis van het door jou gewenste zoekwoord. De meeste zoekmachines bieden daarvoor een platform met bijhorende interface aan. Zoals Google Ads (vroeger Adwords) bijvoorbeeld.

Als je gebruik wilt maken van Google Ads, kun je een account aanmaken en je registreren. Vervolgens kun je een pay-per-click (PPC) budget instellen. Daarmee kun je bieden op zoekwoorden en zinnen.

Als je SEA gebruikt, moet je nog steeds onderzoek doen naar zoektermen die relevant zijn voor je website of bedrijf. Zoekmachine advertentie portalen voorzien wel een gedetailleerde rapporteringsomgeving en analyse van de performance van je advertenties.

Een succesvolle SEA-strategie vergt behoorlijk wat monitoring. Je website ontvangt namelijk alleen verkeer zolang je blijft betalen voor de clicks. Het is belangrijk dat de advertentietekst relevant blijft. Bieden op (verkeerde) zoekwoorden kan daarnaast flink duur zijn. Zeker als jouw bedrijf actief is binnen een concurrerende branche, denk maar aan verzekeringen, hypothecaire leningen,…

De directe zichtbaarheid die SEA biedt zorgt voor goede resultaten op de korte termijn. Ook zul je met zoekmachine adverteren een tijdelijke boost ervaren op het gebied van omzet en winst. Je kunt de PPC kosten verlagen door zorvuldig te plannen en de statistieken te analyseren.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA? Wanneer moet je welke strategie inzetten en wat zijn de grote voordelen? In dit artikel leggen we de verschillen uit tussen SEO vs. SEA.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA?

De snelheid waarmee resultaten behaald worden en de winstgarantie zijn de meest voor de hand liggende verschillen tussen SEO en SEA. Hoewel beiden strategieen het genereren van websiteverkeer als belangrijkste doel hebben, zijn er nog meer verschillen tussen SEO en SEA.

1. Organisch versus betaald websiteverkeer

SEO genereert organisch websiteverkeer. Met SEA kun je betaald verkeer creëren. Voor beide strategieën heb je een marketingbudget nodig. Het budget wordt wel verschillend gebruikt.

Als je gebruik maakt van SEO en organisch verkeer, dan gaat het budget vaak op aan werknemers of personeel. Denk daarbij maar eens aan het inhuren van een copywriter voor het creëren van SEO content op basis van zoekwoorden. Dat in tegenstelling tot SEA.

Daar spendeer je het budget vooral aan de diensten die de zoekmachine aanbiedt. Organische clicks zijn waardevoller omdat ze moeilijker te bereiken zijn. Je betaalt namelijk niet voor de clicks, maar trekt verkeer aan op basis van jouw website inhoud of diensten.

Betaald verkeer is verwant aan traditioneel adverteren. Je zoekt een ruimte waarin je een zo breed mogelijk publiek kunt bereiken om nieuwe klanten te werven. De toppositie binnen een SERP is dan ook vergelijkbaar met een billboard of reclamezuil langs de snelweg.

Dit betekent dat je duizenden mensen bereikt die niet allemaal klant zullen worden. Organisch verkeer is als een persoon die een reclamefolder meeneemt die hem of haar interesseert. Onbetaalde clicks zijn er misschien in minder grote aantallen, maar de intentie erachter is van veel grote waarde.

2. Duurzaamheid

Afhankelijk van de strategie kunnen SEO en SEA een gelijkaardig budget hebben. Toch kan betaalde adverteren slechts in een beperkt tijdsbestek winstgevend zijn. Met SEA heb je een grotere kans op direct succes, maar SEO heeft een beter rendement op lange termijn. Met een degelijke SEO-strategie is er een grotere kans op minimaal succes met een voorspelbaar budget.

SEO-strategieën zijn ook duurzamer. Want als je op basis van een zoekwoord een toppositie kunt bemachtigen in de organische zoekresultaten, kun je daar een lange tijd zichtbaar blijven. Je maakt geen gebruik van PPC, je krijgt dus onbeperkt clicks zonder dat je meer geld uitgeeft.

Gebruikers van zoekmachines hebben soms de neiging om betaalde advertenties te vermijden. Zeker als ze de ads in het verleden al eens voorbij zagen komen of het bedrijf niet kennen. Organische resultaten wekken over het algemeen meer vertrouwen op. Iedereen kan bij wijze van spreken betalen om bovenaan te staan in Google via het PPC-model.

3. Hoeveelheid content

Zowel SEA en SEO hebben nood aan content creatie. De impact van content creatie op SEA is daarbij wel meer beperkt in de reikwijdte. Een betaalde ad kan dezelfde tekst gebruiken voor elk zoekwoord. Een SEO-strategie vereist dat je unieke en relevante content creëert voor elk zoekwoord. Soms kun je meerdere target phrases gebruiken voor één stuk tekst. Maar, in de meeste gevallen gebruik je meerdere stukken tekst of content voor elk topzoekwoord waarvoor je wil gaan ranken.

4. Statistieken en conversie tracking

Als je gebruik maakt van SEA dan voorzien zoekmachines je meestal van een reeks statistieken en dashboards. Met deze statistieken kun je bijvoorbeeld zien hoe een zoekwoord scoort bij verschillende demografische doelgroepen. Ook kun je zien welke pagina’s ze bezoeken als ze op jouw website zijn.

Daarnaast kun je ook de doeltreffendheid van je call-to-actions volgen. Zo kun je precies bijhouden hoeveel winst je per click maakt en per CTA. Als je aan potentiële klanten bijvoorbeeld vraagt om je te bellen of e-mailen, houdt de zoekmachine precies bij hoeveel mensen hierop klikken én daadwerkelijk contact met je opnemen. Je weet ook wat de prijs is voor elke click.

Verkeer dat afkomstig is via SEO was vroeger heel moeilijk te traceren. Tegenwoordig kun je met Google Analytics en Google Search Console ook al heel veel informatie achterhalen. Zo kun je ook zien welke zoektermen ze gebruiken, op welke pagina’s ze terecht komen, etc.

Een andere uitdaging is de kosten-batenanalyse. Bij een SEA-strategie zie je direct resultaat, bij een SEO-strategie laten die resultaten soms enkele weken op zich wachten. Voor een SEA-specialist is het heel eenvoudig om de ROAS (Return On Advertising Spend) te berekenen. Hierbij ga je de opbrengsten van de ad campagne delen door de kosten, zo bekom je de ROAS. Wanneer een campagne 10.000 euro oplevert, en de kosten 2000 euro bedragen, is de ROAS 5 euro ofwel een ratio van 5:1.

SEO is geen sprint, het is een marathon. Je ziet dus pas resultaten na enkele weken, soms zelf maanden. Dit betekent dus dat er géén eenvoudige manier is om te bepalen hoeveel uren werk gelijk staan aan de winst.

5. De functionaliteit van A/B testen

A/B-testen voor betaalde advertenties is vrij eenvoudig. Er zijn verschillende redenen om een splittest te doen. Bijvoorbeeld om te bepalen welke call-to-action meer gebruikers converteert. Je kunt je ook richten op tekst en verwoordingen om te zien of bepaalde zoekwoorden een hogere click-through rate (CTR) opleveren. A/B-testen voor SEO zijn iets complexer.

Je kunt de ranking en het verkeer van gelijkaardige pagina’s testen door te experimenteren met content, bijvoorbeeld de meta title of meta description. Toch zijn er een aantal zaken waarmee je rekening moet houden. Kleine wijzigingen kunnen een groot effect hebben op je ranking. Door een meta title aan te passen kun je plots een serieuze drop (of stijging) zien in je resultaten. Test daarom eerst kleinschalig vooraleer je wijzigingen doorvoert doorheen je volledige website.

Wat zijn de belangrijkste voordelen van SEO vs. SEA?

Het is belangrijk om de échte voordelen van SEO en SEA te begrijpen. Op deze manier ben je in staat om de juiste strategie voor jouw bedrijf te kiezen. Bedrijven besteden hun werkzaamheden vaak uit aan een SEA specialist of SEO bureau. Dit doen ze omdat ze vaak zelf het bos door de bomen niet meer zien en nood hebben aan een gestructureerd plan van aanpak en de nodige begeleiding.

Je kan er natuurlijk ook perfect voor kiezen om SEO en SEA zelf op te nemen. Maar vooraleer je dat doet, is het belangrijk dat je de voordelen van beide strategieën kent.

Voordelen van SEO

  • Betrouwbare reputatie opbouwen: het werk dat je verricht voor het opbouwen van een SEO-strategie, helpt je om jouw merk meer vertrouwd te maken dan die van je concurrenten. Met SEO kun je een betrouwbare reputatie vestigen én veiligstellen. Door kwalitatieve content te creëren, zal je je bedrijf kunnen positioneren als go-to brand in de markt. Dit is één van de bouwstenen van een demand generation strategie.
  • Gebruikerservaring: gebruikers zijn meer geneigd om op organische resultaten te klikken. Zoekmachines markeren de betaalde resultaten namelijk als ads.
  • Content hergebruiken: zelfs als jouw marketingcampagne de doelstellingen niet haalt, kun je de content die je hebt gecreëerd hergebruiken. Bijvoorbeeld voor e-mails, nieuwsbrieven of social media kanalen zoals Facebook of Instagram. SEO-teksten zijn een prima brandstof voor je content marketing inspanningen.
  • Ondersteuning bij leadgeneratie: hoger scoren in Google gaat meestal hand in hand met het verwerven van meer backlinks. Als jij kwalitatieve content creëert, dan zullen potentiele leads je content automatisch delen op andere websites.
  • Online aanwezigheid vergroten: het kan vaak maanden duren om een goed organisch resultaat te bereiken. Maar, SEO draagt echt bij aan het bevorderen van de merkbekendheid. Eens je bovenaan de zoekresultaten staat, genereer je heel veel visibiliteit.

Voordelen van SEA

  • Onmiddellijk resultaat: het grootste voordeel van SEA is dat je direct traffic naar je website kunt genereren. Als je een nieuw bedrijf opricht, dan heb je nog niet de nodige autoriteit om op organisch vlak hoge toppen te scheren. Op korte termijn kun je dus aan de hand van advertenties wel je doelgroep makkelijk bereiken. Daarnaast kun je in alle stilte aan je SEO werken.
  • Targeten op basis van demografie: de zoekmachines zijn zo geavanceerd dat je heel eenvoudig gebruikers kunt targeten op basis demografische factoren. Zoals leeftijd, geslacht of beroep.
  • Targeten op tijd en locatie: ads kunnen zich ook op gebruikers richten op basis van het tijdstip waarop ze zoeken. Ook kun je het bereik van advertenties beperken op basis van de demografische locatie van de gebruikers.
  • Gestroomlijnd proces: het opzetten van betaalde ads is een gestroomlijnd proces. Dit gebeurt via een interface die de zoekmachine levert voor jouw SEA-campagne.
  • Landingspagina die de gebruiker te zien krijgt: jouw advertentie leidt gebruikers naar een landingspagina van jouw keuze. Het algoritme bepaalt hier dus niet de landingspagina die de gebruiker te zien krijgt. Bij SEO is dit wel zo.

Wanneer maak je gebruik van SEO of SEA? Wanneer gebruik je deze strategieën tegelijk?

Als je weet wanneer je SEO, SEA of beiden strategieën moet inzetten, kun je een succesvolle marketingcampagne opzetten. Relevante situaties voor elke categorie zijn:

SEO

  • Creëren van een nieuwe website architectuur of andere grote website veranderingen
  • Een bedrijfsblog beginnen

SEA

  • Lanceren van een gerichte campagne voor een specifieke doelgroep
  • Aanbieden van een promotie of korting met een beperkte beschikbaarheid

SEO en SEA

  • Opzetten van een marketingcampagne die meerdere kanalen bereikt
  • Een nieuw product of dienst lanceren
  • Promotie samenwerking met een social media influencer of bekend persoon
  • Het openen van een fysieke bedrijf locatie waarbij je lokale SEO combineert met advertenties