Wat zijn de skills van een SEO-specialist?

Heb je jezelf al wel eens afgevraagd: “Wat is een SEO specialist?” of “Wat doet een SEO specialist? Wel, dit leggen we haarfijn uit in dit artikel. Ik krijg zelf namelijk heel vaak de vraag wat ik doe van werk en op het moment dat ik roep dat ik SEO-specialist ben, ben ik de mensen kwijt. SEO-specialist blijft voor veel mensen een vaag begrip dat ze ooit al eens gehoord hebben, maar ze kunnen moeilijk voor de geest halen wat de job precies inhoudt.  

Wat is een SEO-specialist?

Een SEO specialist is een online marketeer die ervoor zorgt dat je meer relevante bezoekers krijgt via de organische zoekresultaten van zoekmachines (zoals Google of Bing). Een SEO-marketeer is iemand die ervoor zorgt dat websites beter vindbaar worden en hoger gaan scoren. Meer relevante bezoekers leiden meestal tot meer kwalitatieve conversies.

Skills van een SEO-specialist

Een goede SEO marketing specialist heeft verschillende skills die ik hieronder uitvoerig zal bespreken. Naast deze skills is het belangrijk dat je als SEO-specialist het algoritme van de verschillende zoekmachines begrijpt en aanvoelt. Deze algoritmes veranderen constant, dus als marketeer of freelance marketeer moet je jezelf blijven stimuleren om bij te leren.

Het Google algoritme is een wiskundige formule die erop gericht is de meest relevante zoekresultaten te tonen op basis van de ingetypte zoekopdracht. Ik leg het even uit aan de hand van een voorbeeld.

Stel je bent op zoek naar een nieuwe studentenlaptop. Als je naar Google gaat en je zoekopdracht is “studentenlaptop kopen”, dan verwacht je geen zoekresultaten te zien van stofzuigers. Je verwacht zoekresultaten van studentenlaptops. In dit voorbeeld zouden de stofzuigers helemaal geen relevante zoekresultaten zijn.

Het algoritme van Google (en andere zoekmachines) is een black box: er bestaan meer dan 250 factoren die invloed kunnen hebben op je positie in de zoekresultaten. Als SEO-specialist tracht je te achterhalen wat er werkt en wat niet. Al deze factoren kunnen we onderverdelen in Content, Autoriteit en Techniek.

Content of on-page SEO

Onder content en on-page SEO verstaan we alle factoren die we kunnen optimaliseren op onze website en die effect hebben op onze ranking in de zoekmachines. Met deze on-page factoren moet een SEO content specialist onder andere rekening houden:

  • Headings: deze zijn belangrijk om structuur aan te brengen op een website. Een H1, H2 en H3 consistent gebruiken geeft structuur aan de tekst, zowel voor de lezer, als ook voor de ‘bot’ van een zoekmachine.
  • Meta title: dit is de titel van je pagina. In de zoekresultaten van Google zal de meta title altijd bovenaan verschijnen in het blauw, boven de meta beschrijving. Het is meestal het eerste wat iemand ziet, dus moet je creatief omspringen met het beperkte aantal tekens dat je maar hebt.
  • Meta description: dit stukje tekst vinden we onder de meta titel en geeft aan waarover de achterliggende pagina gaat. Het is belangrijk dat je als SEO-specialist goed nadenkt over wat je hier schrijft. Een goede meta description kan de CTR naar een website aanzienlijk verhogen.
  • Alt tekst: Image Search wordt steeds belangrijker. Zeker nu er ook producten aan toegevoegd werden. Daarom is het belangrijk om je afbeeldingen te voorzien van Alt tekst, zodat ze gevonden worden in Google. Steeds vaker zie ik het verkeer via Google Images toenemen.
  • Zoekwoorden: deze zijn heel belangrijk. Als SEO’er moet je je website bouwen rond de juiste zoektermen. Zoekwoorden onderzoek is hierbij cruciaal. Het is belangrijk dat de zoekwoorden die je gaat gebruiken, aansluiten bij de zoekintentie van je doelgroep. Als je een high-end product verkoopt, zoals bijvoorbeeld Porsch, dan wil je geen mensen naar je website lokken die op zoek zijn naar een goedkopere oplossing, zoals bijvoorbeeld een Dacia. Mensen die net beginnen met SEO en waarvan de site nog geen autoriteit heeft, focussen in het begin best op het vinden van long tail zoekwoorden.
  • Content: content blijft king. Regelmatig je content updaten en verversen kan je website een flinke boost geven.
  • URL structuur: een mooie URL zorgt voor een verbeterde user experience (gebruikerservaring). Dit zowel voor de surfer als voor Google. De URL moet duidelijk aangeven waarover de pagina gaat. Daarnaast is de URL ook een ranking factor, probeer er dus zeker je zoekwoord in te verwerken.

Autoriteit, linkbuilding en off-page SEO

Als we spreken over off-page SEO, dan hebben we het over linkbuilding en het verhogen van de autoriteit van een website. De autoriteit van een website kun je verhogen door het verkrijgen van links (ook wel backlinks genoemd) van andere websites.

Deze links kun je vergelijken met een ‘stem’. Hoe vaker andere websites linken naar jouw website, hoe meer stemmen je verzamelt. Deze ‘stemmen’ of linkjes zijn een indicatie voor Google dat jouw website belangrijk is en goede content bevat. Het is een beetje zoals in de politiek: diegene met de meeste stemmen bekleden vaak de mooiste postjes (of in ons geval de hoogste ranking in Google).

Een van de taken van een SEO specialist is het verzamelen van kwalitatieve backlinks.

De autoriteit van je website verhogen is vaak een tijdrovend proces en vraagt een heel specifieke SEO-expertise. Linkbuilden is één van de belangrijkste aspecten van SEO en kan een fulltime job zijn.

Techniek

Naast content en autoriteit heb je ook nog techniek. Techniek omvat alles wat betrekking heeft tot de technische staat van een website. Een goede techniek vormt de basis van een goede SEO-strategie.

Onder techniek valt bijvoorbeeld:

Om de techniek van je website te verbeteren moet je vaak nauw samenwerken met je IT-afdeling en moet je soms een beetje een nerd zijn.

Algemene marketing skills

Zoals ik eerder al aanhaalde is een SEO marketing expert een online marketeer. Iemand die zich specialiseert in één onderdeel van het marketing spectrum. Naast de SEO skills zijn algemene marketing skills ook belangrijk.

Analytisch vermogen

Voor elke marketeer zijn cijfers belangrijk. Het analyseren van data is een belangrijke marketing competentie en komt in elke discipline van het vak terug. Zowel in de offline als online marketing. Daarom is het uiterst belangrijk dat je als marketeer over een analytisch vermogen beschikt. Je moet in staat zijn om bijvoorbeeld mailcampagnes en websiteverkeer te analyseren.

Strategisch inzicht

Een zeer goede marketeer onderscheidt zich van een goede marketeer door zijn strategisch inzicht. Strategisch denken begint bij het definiëren van heldere doelstellingen en KPI’s. Daarnaast ben je in staat om een communicatieplan of strategisch plan op te stellen en breng je eenvoudig verschillende doelgroepen in kaart. Ook een SWOT-analyse schrikt een strategisch marketeer niet af.

T-shaped

Een T-shaped online marketeer is een marketeer die een zéér ruime algemene kennis heeft van verschillende marketing domeinen (SEA, SEO, content, emailmarketing, CRO, data, social media,…). Naast een ruime algemene kennis heeft een T-shaped marketeer vaak 1 of 2 specialisaties, in mijn geval is dat SEO of zoekmachine optimalisatie.

Voor een SEO-specialist is het bijvoorbeeld erg belangrijk dat je de basisprincipes van CRO (conversie optimalisatie) onder de knie hebt. Je wil meer organisch verkeer naar de website krijgen, maar het is ook belangrijk dat je bezoekers converteren. Met die algemene CRO kennis haal je meer rendement uit je SEO efforts.

Communicatief

Als marketeer moet je communicatief aangelegd zijn. Je kunt dan wel prachtige analyses en communicatieplannen opstellen, maar je moet die ook op de juiste manier kunnen overbrengen. Als marketeer moet je kunnen overtuigen, een idee verkopen.

Nieuwsgierig

Het online marketing landschap blijft verder en verder evolueren. Als marketing professional krijg je bijna dagelijks met veranderingen te maken. Een update van het Instagram-algoritme, nieuwe advertentiemogelijkheden binnen Google Ads, een nieuw social media platform dat aan een serieuze opmars bezig is,…

Daarom is het belangrijk dat je als marketeer jezelf blijft challengen om bij te leren. Wees nieuwsgierig en stel de waarom vraag om tot nieuwe inzichten te komen. Waarom is het exit percentage op die ene pagina zo hoog? Wat is Instagram? Hoe moet je een redirect instellen?

Toolmaster

Als online marketing professional sta je anno 2020 voor grote uitdagingen. Maar gelukkig hoef je niet alles alleen en handmatig te doen. Lang leve de vele digitale marketing tools die ons het leven makkelijk maken. Als hongerige marketeer ben je zeker niet bang om tools te gebruiken en om nieuwe tools uit te proberen. Denk maar aan Google Analytics, Hotjar, SEMrush, een social media monitoring tool,…

We horen je al denken: “Allemaal goed en wel, maar nu weet ik nóg niet wat SEO precies is en hoe ik eraan begin. Wel, lees dan zeker eens onze SEO Gids. Deze is te vinden onder “Resources”.

SEO abonnement op maat

Ben je op zoek naar een SEO expert die je helpt met zoekmachine optimalisatie? Contacteer ons dan vrijblijvend of bekijk ons interessant SEO abonnement waarbij we gaan voor een langdurige en duurzame samenwerking. Iets voor jou?