Wat is de Bluesky social app? Ontdek alles wat je moet weten.

Op dit moment heb je waarschijnlijk al gehoord van Bluesky Social, het ontluikende Twitter-alternatief. Het is een van de weinige op tekst gebaseerde sociale netwerken die zijn opgedoken nu Twitter, nu X, de overstap maakt naar een “alles app” onder zijn nieuwe eigenaar, Elon Musk.

Bluesky mag dan wel nieuw zijn in de social media wereld, maar het is veelbelovend – het heeft zelfs al een miljoen gebruikers.

Als je FOMO begint te werken, vraag je je misschien af of je een Bluesky-account voor je bedrijf moet beginnen. Wij zijn er om u te helpen! Hier is alles wat je moet weten over het opkomende sociale netwerk Bluesky en hoe je het kunt gebruiken voor je merk of bedrijf.

Wat is Bluesky?

Bluesky is een gedecentraliseerd, tekst gebaseerd sociaal netwerk dat alleen op uitnodiging is gemaakt door de voormalige CEO van Twitter, Jack Dorsey.

In wezen is Bluesky een op tekst gebaseerd microblogplatform, een beetje zoals Twitter in zijn begindagen functioneerde. Gebruikers kunnen op tekst gebaseerde berichten van maximaal 300 tekens delen die worden weergegeven in feeds met de berichten van andere gebruikers.

Hoe werkt Bluesky?

Bluesky werkt op dezelfde manier als de meeste sociale netwerken en tekstgebaseerde apps. In principe heb je een profiel, volg je andere gebruikers en start je gesprekken.

Maar Bluesky verschilt op een paar belangrijke manieren van zijn voorganger en andere sociale platforms.

Alleen op uitnodiging

Om te beginnen is de app op dit moment alleen op uitnodiging beschikbaar, wat betekent dat je een uitnodigingscode van een andere gebruiker moet krijgen om mee te kunnen doen. Je kunt je ook aanmelden voor de wachtlijst van Bluesky voor een code.

Volgens het Bluesky-team is de app alleen op uitnodiging beschikbaar om twee redenen.

Ten eerste omdat ze het aantal aanmeldingen van spammers, bots of slechte acteurs willen beperken. Dit selectieve proces helpt Bluesky bij het cureren en modereren van de inhoud als het opschaalt. Het Bluesky Safety-team gaat hier dieper in op hoe uitnodigingscodes helpen bij het opsporen van spam:

bluesky invite only

Bovendien helpt het beperken van sign-ups het platform organisch te groeien via bestaande persoonlijke netwerken. Dit helpt buzz te genereren en FOMO te creëren voor gebruikers die nog niet de stap van X naar een alternatieve app hebben gemaakt. (Wat kan gebeuren wanneer X een betaalde app wordt).

Decentralisatie

Een ander groot verschil tussen Bluesky en Twitter, nu X, is dat het gedecentraliseerd is. Je hebt waarschijnlijk al gesprekken gehoord over de fediverse of gecentraliseerde versus gedecentraliseerde platformen, maar als je nog steeds niet zeker weet wat dat betekent, volgt hier een korte uitleg.

Net als Mastodon, dat ook gedecentraliseerd is, werkt Bluesky op onafhankelijke servers en wordt het niet gecontroleerd door één server of bedrijf. Dit geeft gebruikers meer controle over hoe zij willen dat het platform werkt en hoe zij vinden dat inhoud moet worden gemodereerd.

Bluesky is ook een open-source platform. Het platform doet dit door middel van een AT Protocol, dat, zoals Bluesky het beschrijft, “een protocol is voor publieke conversatie en een open-source raamwerk voor het bouwen van sociale apps, wat betekent dat mensen transparantie hebben in hoe het wordt gebouwd en wat er wordt ontwikkeld.”

Custom domeinnamen

Bluesky wil een reclamevrije ruimte zijn om de gegevens van gebruikers te beschermen. Het platform onderzoekt echter andere manieren om geld te verdienen, en de eerste dienst is de aankoop en het beheer van domeinnamen.

Als je je afvraagt hoe de aankoop van domeinnamen relevant is voor je sociale activiteiten, laten we het (proberen) uit te leggen.

Wanneer je aanmeldt bij Bluesky, ziet de gebruikersnaam er ongeveer zo uit: @gebruikersnaam.bsky.social (bijvoorbeeld @torseo.bsky.social).

Stel dat je het gedeelte “bsky.social” wil weglaten, dan kun je de handle aanpassen door te betalen voor een domeinnaam via de samenwerking van Bluesky met Namecheap.

Hoe kun je Bluesky zakelijk gebruiken?

Als je een uitnodigingscode hebt en overweegt om Bluesky op te nemen in de sociale strategie van je merk, volgen hier enkele ideeën over hoe jouw bedrijf het opkomende sociale platform kan gebruiken.

Thought leader worden

Zoals met elk nieuw platform, heeft het voordelen om een early adopter te zijn. Een daarvan is dat je de toon of norm kunt zetten voor andere merken.

Bluesky is nog zo nieuw dat er nog niet echt een bewezen formule is voor het maken van boeiende content. Veel mensen en merken zijn nog aan het experimenteren met het platform, vaak cross-posting van content van X. Dit betekent dat er een kans is voor jouw bedrijf om de regels voor engagement op Bluesky te creëren.

Je kunt Bluesky gebruiken om een sterke POV te vestigen en jezelf te positioneren als thought leader of go-to bron in jouw branche voordat iemand anders dat doet. Als een van de eerste gebruikers kun je de toon zetten voor hoe andere merken uiteindelijk delen en communiceren.

Er is ook een kans om je eigen gebruikersonderzoek uit te voeren. Bekijk voordat je begint met het delen van content hoe gebruikers op het platform met elkaar omgaan en welke soorten conversaties er worden gestart. Gebruik je onderzoek om een unieke merkpositie te creëren die aansluit op die behoeften en gedragingen.

Contact maken met de pers

Twitter (X) is al lang een bron voor real-time updates of het laatste nieuws. Vooral journalisten vertrouwden op het platform om deze updates te delen, informatie te zoeken of in contact te komen met potentiële onderwerpen.

Naarmate de Twitter-omgeving is veranderd, hebben veel journalisten en mediabedrijven hun toevlucht gezocht tot zowel Bluesky als Mastodon als alternatieven.

Voor bedrijven betekent dit dat ze Bluesky kunnen gebruiken om in contact te komen met de media voor PR-doeleinden of om hun merk op te bouwen. Je kunt ook op de hoogte blijven van nieuws uit de sector, net zoals je zou doen op X (Twitter) of andere nieuwsbronnen.

Bluesky maakt het gemakkelijk om mensen te vinden en te selecteren van wie je inhoud wilt zien. Vergelijkbaar met lijsten op X (Twitter), kun je aangepaste feeds maken en gebruikers toevoegen om hun inhoud te zien.

Niches bereiken (of creëren)

Een andere manier om Bluesky app te gebruiken als early adopter is het vinden of creëren van een niche-community.

Nichegemeenschappen zijn gemeenschappen die zich richten op een specifiek onderwerp, interesse of branche. Door je inhoud aan te passen aan een nichepubliek, kun je mensen bereiken die meer geïnteresseerd zijn in wat jouw merk te zeggen heeft.