Topic cluster: wat is het en hoe implementeer je het voor betere SEO resultaten?

Het creëren van een topic cluster is een vaak gebruikte tactiek van SEO bureaus en online marketing agencies. Terecht ook, want het is binnen de content marketing iets wat heel goed werkt. In dit artikel leggen we je uit wat een topic cluster precies is en hoe je er zelf mee aan de slag kunt gaan.

Wat is een topic cluster?

Een Topic Cluster (ook wel Content Hub genoemd) is een verzameling webpagina’s binnen je website georganiseerd rond een specifiek onderwerp. Elke pagina behandelt een bepaald deelonderwerp in de diepte. De pagina’s zijn allemaal aan elkaar gelinkt om het topic cluster vorm te geven.

Een topic cluster bestaat uit de volgende elementen:

  • Het hoofdonderwerp dat het doel van het topic cluster definieert
  • De pillar pagina die fungeert als de toppagina van de cluster
  • De subpagina’s die subonderwerpen behandelen en die sterk gerelateerde inhoud zijn
  • Interne links die structuur brengen aan de cluster
  • Hiërarchische URL’s die de semantiek van het cluster versterken voor de zoekmachines

Om een topic clustermodel te creëren, moet je beginnen met een hoofdonderwerp.

Vervolgens wordt elke clusterpagina opgebouwd rond het hoofdonderwerp en biedt ze een diepgaand perspectief op een geassocieerd subthema. Met andere woorden, elke pagina van het cluster is gericht op een specifieke zoekintentie.

Het centrale element of de belangrijkste pagina van het topic clustermodel wordt de pillar pagina genoemd. Het is “de startpagina” van het cluster. Het introduceert het hoofdonderwerp en verwijst door naar de sub onderwerpen via hyperlinks.

De pillar pagina hoeft niet noodzakelijk zeer gedetailleerd te zijn aangezien elke subpagina een specifiek aspect van het centrale thema zal behandelen. Op de pillar pagina legt je heel kort de subthema’s uit en als de lezer getriggerd is om verder te lezen over het onderwerp, dan kan hij klikken op één van de hyperlinks naar de subpagina.

Elke subpagina van een topic cluster verwijst naar de pillar pagina. Een subpagina kan ook subpagina’s hebben. Duik echter niet te diep in de structuur van de website. Beperk je tot 3 niveaus.

Deze subpagina’s of clusterpagina’s kunnen blogberichten zijn of een ander soort content op je website. Het is gerelateerde content en samen dekken ze een breed onderwerp.

In een topic cluster zijn alle pagina’s aan elkaar gelinkt. Zo ziet een Topic Cluster eruit:

Een topic cluster bestaat uit 1 pillar pagina en verschillende cluster pagina's. Het hoofddoel van een content cluster is om je website een boost te geven op vlak van SEO en om mensen een kwalitatief stuk content voor te schotelen dat een antwoord biedt op één van hun vragen.

Wat is het doel van een topic cluster?

Een topic cluster heeft twee grote doelen.

Ten eerste biedt je de lezen een kwalitatief stuk content aan. De lezer kan bij het begin beginnen (meestal de pillar pagina) en navigeren doorheen alle subpagina’s om een uitgebreide kennis op te doen rond het hoofdonderwerp.

Bovendien kan elke clusterpagina onafhankelijk van de rest van de content hub bekeken worden (en gevonden worden in zoekmachines).

Als je bijvoorbeeld een topic cluster zou maken over “SEO“, dan zou je een subpagina over linkbuilding en zoekwoorden onderzoek kunnen voorzien. Iemand die alleen geïnteresseerd is in één van deze onderwerpen, kan de rest van de content hub gerust negeren.

Een topic cluster zorgt ook voor een goede gebruikerservaring. Laat dit nu één van de zaken zijn waarop Google en andere zoekmachines massaal op aan het inzetten zijn. Het geeft je de mogelijkheid om alle fases van de customer journey te integreren op je website. Stel je hebt een pillar pagina rond “speed pedelecs”. Dan kun je een subpagina maken rond “wat is de beste speed pedelec” en een subpagina rond “speed pedelec regels”. Beide pagina’s komen aan bod in een andere fase van de customer journey. Bij de pagina rond de “beste speed pedelec” ben je zo goed als koopklaar, bij de pagina rond de “speed pedelec regels” ben je jezelf nog aan het informeren.

Het tweede doel van een topic cluster is om je website te optimaliseren voor zoekmachines.

Laten we ons voorbeeld het Speed Pedelec Topic Cluster noemen: een verzameling van pagina’s die aan elkaar gelinkt zijn en die de bots helpen om je website te crawlen en vooral ook beter te begrijpen.

Elke cluster pagina is afgestemd op de gebruiker zijn zoekintentie op dat moment. Elke pagina of elk artikel richt zich daarom op een heel gerichte verzameling zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn vaak long-tail zoekwoorden.

De kracht van al deze pagina’s en zoekwoorden samen zorgen ervoor dat dat je een holistisch beeld over een bepaald onderwerp kunt vertellen op je website. Dit Topic Cluster model wordt vaak gebruikt in een inbound marketing strategie en voor demand generation.

Impact van een topic cluster voor je SEO

We haalden het hierboven al aan, een topic cluster, of content cluster, heeft een grote impact op de SEO van je website. Door hier actief op in te zetten kun je de concurrentie enkele stappen voor zijn. Een topic cluster geeft de lezer informatie over een onderwerp waar hij of zij interesse in heeft. Mogelijke vragen, commerciële informatie, vergelijkende informatie,… Het komt allemaal aan bod in een topic cluster.

Interne links

Als je een topic cluster creëert, dan genereer je automatisch ook veel interne links op je website. Interne links hebben een grote impact op je SEO. Ze zorgen ervoor dat crawlers heel eenvoudig je website kunnen crawlen en je content kunnen interpreteren. Dit laatste kun je bevorderen door slim om te gaan met de ankerteksten die je gebruikt op de verschillende subpagina’s. Op deze foto zie je wat een interne link precies is:

Interne links zijn heel belangrijk binnen een topic cluster. Ze zorgen ervoor dat de pillar pagina en cluster pagina's met elkaar verbonden zijn en link juice doorgeven.

Interne links vormen de bouwstenen van een succesvolle content cluster. De hoofdpagina link naar verschillende subpagina’s en die subpagina’s of cluster pagina’s linken vervolgens terug naar de hoofdpagina. Redelijk simpel, niet? Hoe goed je topic cluster werkt hangt natuurlijk ook wel samen met de kwaliteit van de content die je maakt.

Doorgeven van autoriteit

Interne links geven een bepaalde autoriteit door aan andere pagina’s. Op die manier kunnen alle pagina’s in je topic cluster mee profiteren van je linkbuilding inspanningen die je reeds gedaan hebt. De waarde die pagina’s onderling doorgeven noemen we “link juice”.

Op onderstaande afbeelding kun je zien hoe interne links autoriteit of link juice doorgeven aan andere pagina’s:

Interne links zijn heel belangrijk voor je website en SEO. Ze geven link juice door, afkomstig van backlinks die je verkregen hebt doormiddel van linkbuilding.
Schematische voorstelling van de verspreiding van link juice

In dit artikel leggen we uit hoeveel backlinks je nodig hebt voor je website.

Mooie organische groei dankzij topic clusters

Topic clusters zorgen voor een mooie organische groei als je het goed aanpakt. Het creëren van een complete cluster vergt veel tijd en energie, maar eens de pagina’s geïndexeerd geraken, pluk je er al heel snel de vruchten van. Zeker als je goede content combineert met linkbuilding. De topic clusters die wij in het verleden geïmplementeerd hebben bij onze klanten, zorgen voor schitterende resultaten. Deze resultaten kun je consulteren in onze case studies.

Bouwstenen van een goede content cluster

Een content cluster, ook wel topic cluster genoemd, bestaat uit één pillar pagina en meerdere subpagina’s. Op de pillar pagina, dat is de hoofdpagina van de cluster, behandel je het hoofdonderwerp. Vaak is dit een generiek zoekwoord waar veel concurrentie voor is in de zoekmachines. In ons voorbeeld was dit “Speed Pedelecs”.

Een pillar pagina bestaat uit een inleiding met de meest voorkomende vragen en antwoorden rond het onderwerp. Doorheen het artikel staan verschillende interne links naar andere subpagina's die over een onderwerp gaan dat gerelateerd is aan het onderwerp van de pillar pagina.

Door kwalitatieve subpagina’s te creëren probeer je dus de pillar pagina te versterken. Enkele voorbeelden van subpagina’s kunnen zijn:

  • Wat zijn de speed pedelec regels
  • Wat is de beste helm voor speed pedelecs
  • Speed pedelec verzekeringen
  • Wat is de beste speed pedelec
  • Hoeveel kost een speed pedelec
Een topic cluster bestaat uit één pillar pagina en verschillende subpagina's of cluster content.
Schematische voorstelling van de bouwstenen van een topic cluster

Met elke subpagina behandel je een stukje van het hoofdonderwerp. Ook deze artikels ga je uitwerken tot in de diepte, zodat de content kwalitatief is en een antwoord biedt op de vragen van de lezers.

Uitdagingen die een content cluster met zich mee brengt

Een content cluster brengt net zoals andere marketing strategieën, uitdagingen met zich mee. Gelukkig, anders zou het maar saai zijn en zou iedereen dit implementeren.

Website architectuur

Een goede website architectuur is de basis van een goede SEO strategie. Het is een thema waar ondernemers én websitebouwers helaas te weinig bij stil staan. Dit zijn de vaakst voorkomende struikelblokken:

  • De site mist een logische opbouw.
  • De site wordt gelanceerd en dan stoppen de werkzaamheden.

Een website en de daar bijhorende website structuur is geen sprint, het is een marathon. Eens de website gebouwd is, dan moet je blijven sleutelen aan je site om hem op continue basis te versterken. Dit kan op vlak van structuur, SEO, conversieoptimalisatie,… Doe je dit niet, dan halen je concurrenten je zo weer in.

Duplicate content

Duplicate content, ook wel dubbele content genoemd, is ook een vaak voorkomend probleem. Wanneer je website teveel pagina’s bevat die heel sterk op elkaar lijken, dan gaan die pagina’s onderling met elkaar concurreren (voor dezelfde zoekwoorden) in de SERP. Dat wil je natuurlijk niet.

Als dit toch het geval is, dan kun je aan content pruning doen. Bij content pruning ga je artikels verwijderen die weinig of geen waarde (meer) opleveren voor je website. Je gaat dus snoeien in je content. Pagina’s verwijderen hoort daarbij, maar je kunt ook pagina’s samenvoegen zodat ze je topic cluster kunnen versterken.

TIP: less is more. Wij verkiezen altijd een paar heel kwalitatieve artikels boven een karrevracht artikels met weinig inhoud. Net zoals Google verkiezen wij kwaliteit boven kwantiteit.

Kennis van het hoofdonderwerp

Als je een pillar pagina maakt met bijhorende subpagina’s, dan is het belangrijk dat je weet waarover je schrijft. Heel wat bedrijven gaan onbezonnen te werk, beginnen te schrijven, halen informatie van onbetrouwbare websites en plaatsen dit vervolgens online.

Als je een kwalitatief topic cluster wil bouwen, dan moet je grondige research doen. Alles start met een kwalitatief zoekwoorden onderzoek zodat je weet rond welke onderwerpen je kunt schrijven. Eens je onderwerpen gevonden hebt, dan kun je beginnen met het verzamelen van info. Ga zeker eens spreken met interne medewerkers, daar ligt vaak schatten van informatie.

Budget en resources

Om een content cluster te schrijven heb je voldoende resources en budget nodig.

Topic clusters zijn vaak heel uitgebreid en vergen veel voorbereiding (zoekwoorden onderzoek, het schrijven van de teksten, het maken van afbeeldingen, revisies,…). De creatie kan enkele weken in beslag nemen. Vergeet ook de kosten niet: copywriters zijn niet goedkoop, eventuele afbeeldingen die je moet aankopen,…

Een topic cluster maken: stap voor stap uitleg

1. Bepaal het onderwerp

In de eerste fase van de creatie van je topic cluster ga je op zoek naar een goed onderwerp. Een goed onderwerp moet aan een paar criteria voldoen:

  • Het onderwerp moet passen bij je bedrijf of onderneming. Als je een webshop met fietsen hebt, moet je geen topic cluster maken over stacaravans te koop.
  • Er moet voldoende expertise aanwezig zijn om over het onderwerp te schrijven. Heb je te weinig kennis over bepaalde (sub)topics? Blijf er dan af of haal er een specialist bij.
  • Er moet voldoende vraag zijn naar informatie rond het thema. Ga daarom eens luisteren bij interne en externe stakeholders en neem de nodige interviews af. Ook zoekwoorden onderzoek kan hierbij een belangrijke rol spelen (zoekvolumes in kaart brengen).

Er zijn verschillende manieren die je kunt aanwenden om een geschikt onderwerp te vinden. Vaak moet je het niet te ver zoeken en komen er heel wat goede ideeën naar boen uit een interne brainstorm met collega’s.

2. Doe een grondig zoekwoorden onderzoek

Eens je een goed onderwerp gevonden hebt, kun je beginnen aan een grondig zoekwoorden onderzoek. Hierbij is het belangrijk om enkele long tail zoekwoorden te vinden. Dit zijn “langere” zoekwoorden met een lager zoekvolume, maar ook met minder concurrentie. Ideale topics dus voor cluster pagina’s én om snel resultaat te behalen in Google.

Je kunt gerust een SEO specialist inhuren om een zoekwoorden analyse te doen. Een SEO specialist heeft heel wat tools om dit onderzoek tot een goed einde te brengen. Vaak komen er heel wat opportuniteiten naar boven in dit onderzoek.

3. Werk je content cluster uit

Nu je een goed onderwerp gevonden hebt en het zoekwoorden onderzoek achter de rug is, is het tijd om naar de tekentafel te gaan. Neem een potlood en papier en teken je cluster uit.

Plaats je pillar pagina centraal op het blad en voeg alle subpagina’s toe rond deze pagina. Voeg interne links toe, maak aantekeningen,… Tijdens dit proces komen er vaak nog nieuwe ideeën naar boven.

4. Maak een pillar pagina

Bij Torseo beginnen wij altijd met het schrijven van de pillar pagina, pas daarna creëren we de cluster pagina’s. Niet elke SEO expert pakt het op deze manier aan maar voor ons werkt het en brengt het volgende voordelen met zich mee:

  • Dankzij het schema dat je in stap 3 gemaakt hebt, kun je ook effectief de pillar pagina uitwerken. Zo kun je visueel alle subpagina’s een plek geven op de pillar pagina en ben je er zeker van dat je geen onderwerpen vergeten bent.
  • Als je eerst de pillar pagina maakt en daarna stap voor stap de cluster pagina’s creëert, kun je direct heen en weer linken tussen alle pagina’s. Als je eerste alle cluster pagina’s maakt, dan kun je pas op het einde van de rit linken naar de pillar pagina. Als je weet dat SEO tijd nodig heeft, dan kun je op onze manier toch al wat vruchten beginnen plukken van je inspanningen.

Als je de pagina hebt aangemaakt, vergeet dan zeker ook niet de SEO-basics: je meta title, meta description, URL structuur, Alt tekst,…

5. Maak en verwerk je cluster pagina’s

Eens de pillar pagina klaar is, kun je beginnen met het creëren van verschillende cluster pagina’s. Neem hiervoor je tijd en doe bijkomend zoekwoorden onderzoek waar nodig.

Zoals we eerder al aanhaalden: start met onderwerpen waar minder zoekvolume op zit en de concurrentie dus lager is (vragen, tutorials,…). Als dit goed loopt kun je verder bouwen met vaker gezochte zoekwoorden.

Denk ook na hoe je elke pagina kunt verrijken met FAQ vragen en structured data.

6. Optimaliseer interne links

Zijn je pagina’s gepubliceerd? Dan voeg je best zo snel mogelijk je interne links toe. Sommige topic clusters worden zo groot, dat mensen vaak het overzicht kwijt zijn. Als je direct interne links plaatst na het schrijven van een pagina, dan is de kans kleiner dat je ze vergeet.

Plaats volgende interne links:

  • Van de pillar pagina naar de nieuwe cluster pagina.
  • Van de nieuwe cluster pagina naar de pillar pagina.
  • Van de nieuwe cluster pagina naar andere cluster pagina’s.
  • Van de andere (oude) cluster pagina’s naar de nieuwe cluster pagina.

7. Blijf optimaliseren en betreed de SEO-loop

Als je een topic cluster gemaakt hebt, dan stopt het niet. SEO is een marathon, geen sprint. Er zullen altijd nieuwe topics opduiken waarmee je het topic cluster kunt uitbreiden. Denk maar aan nieuwe innovaties, nieuwe regelgevingen,… We durven dan ook wel eens spreken van de SEO-loop. Het is een vicieuze cirkel van optimaliseren, creatie, bijsturen, linkbuilding,…

TIP: investeer in Evergreen Content. Dit is content die op je website staat en relevant blijft voor je doelgroep. Het is content die je nooit of amper moet updaten.

Voorbeelden van topic clusters

We beginnen met een voorbeeld van op onze eigen website. Een tijdje geleden hebben we een SEO gids gecreëerd om onze kennis te delen met anderen. De SEO gids is onze pillar pagina, de interne links leiden naar cluster pagina’s rond het onderwerp SEO.

Een ander goed voorbeeld is de Chatbot gids van Drift. De pillar pagina is heel lang en linkt naar verschillende subpagina’s via interne links. Ook op de pagina zelf is het mogelijk om te navigeren via een TOC-menu (table of content menu).

Veelgestelde vragen over topic clusters

Auteur Pieter Verschueren

Over auteur Pieter Verschueren

Pieter Verschueren is een SEO specialist en eigenaar van SEO Bureau Torseo. Met ruim 7 jaar SEO-ervaring op de teller helpt hij bedrijven van klein tot groot beter vindbaar te worden in Google en andere zoekmachines. Pieter is onder andere gekend van publicaties bij WiSEO. Connecteer met hem op LinkedIn.