We houden er allemaal van: tools. Iedereen gebruikt ze, of je nu boekhouder bent of advocaat, we hebben allemaal onze vaste toolset waar we niet van willen afwijken. Voor ons marketeers is dat niet anders. Tools zorgen ervoor dat we productiever zijn en efficiënter werken. Wij hebben een overzicht gemaakt van populaire tools die je als marketeer vaak nodig kunt hebben.
Inhoud van dit artikel
ClickUp
Hou je nog steeds todo’s bij op post-its of in een warrig schriftje? Met ClickUp kun je projecten of taken heel handig en overzichtelijk rangschikken. Ook kun je samenwerken met collega’s of partners zodat je eenvoudig feedback kunt hangen aan een taak. Veel efficiënter dus dan altijd dat heen-en-weergemail. Bovendien zijn er heel wat integraties mogelijk (Outlook, Slack, Google Drive,…).
Toggl
Wil je op een eenvoudige manier tracken hoeveel tijd je spendeert aan je werkzaamheden? Dan kan je gebruik beginnen maken van Toggl. Via de app op je pc of gsm kan je bijhouden waarmee je bezig bent. Zo krijg je inzicht in hoeveel uur je bezig bent met specifieke taken voor je klanten. Voor je eigen projecten kun je dit natuurlijk ook bijhouden. Zo kan het interessant zijn om te monitoren hoeveel tijd je spendeert aan administratie.
Als marketeer wil je jezelf constant verbeteren. Je doet dus je best om zoveel mogelijk nieuwe trends en informatie te absorberen. Vaak zie je interessante artikels passeren die je op het moment zelf niet kunt lezen. Dan komt Pocket in beeld. Via je telefoon of pc kun je eenvoudig artikels opslaan zodat je ze op een later moment terug kunt openen om ze te lezen.
Slack
Als je samenwerkt met klanten, dan is communicatie heel belangrijk. Zeker als je verschillende klanten per week hebt, dan moet je kort op de bal kunnen spelen. In Slack kun je verschillende kanalen aanmaken waarin je vervolgens kunt chatten met mensen met wie je samenwerkt. Mensen zijn vaak iets responsiever in Slack dan in hun mailbox. Je kan dit ook perfect gebruiken als intern communicatiekanaal. Een goed alternatief voor Slack is Discord.
Canva
Een tool dat we al lang gebruiken. Met Canva kun je heel veel: we gebruiken het om onze social media afbeeldingen te maken, om contentbriefings voor te bereiden, om wireframes te maken en zelf om onze visitekaartjes te ontwerpen. Wist je trouwens dat je rechtstreeks visitekaartjes kunt bestellen vanuit Canva? Hoe handig is dit. Wie heeft Photoshop nog nodig?
Google Workshpace
De online tools van Google (Sheets, Slides, Drive, Gmail, Forms,…), we gebruiken ze allemaal. Voor een paar euro per maand kun je je capaciteit drastisch verhogen waardoor je nooit meer capaciteitsproblemen kent. Dat is heel veel waarde voor weinig geld.
Google Analytics
Meten is weten. Als marketeer is het heel belangrijk om te weten wat mensen op je website precies doen. Daarom is het cruciaal om Google Analyitics actief te hebben op je site. Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je diepgaande en uitgebreide statistieken kunt verzamelen over de bezoekers op je website. Zo zie je welke pagina’s het meest bezocht worden, maar ook waar bezoekers je website verlaten.
Google Search Console
Google Search Console is ook een tool dat we binnen ons SEO bureau actief gaan gebruiken. Search Console is een verzameling van tools en rapporten waarmee SEO’ers een website kunnen monitoren, beheren en analyseren. Het is een gratis tool van Google. Het tool wordt niet enkel gebruikt om technische SEO problemen in kaart te brengen, het kan je ook helpen om de populairste pagina’s beter te begrijpen, te zien waar ze ranken en het kan je helpen om je aantal organische bezoekers te verhogen.
SEMrush / SE Ranking
Als SEO-specialisten gebruiken we natuurlijk ook tools die afwijken van de standaard toolset van een allround marketeer. Wij gebruiken vaak SEMrush en SE Ranking om SEO-analyses te doen. Beide tools zijn heel kwalitatief en hebben heel veel mogelijkheden. Zo kun je uiteraard zoekwoorden onderzoek doen, maar ook concurrentie onderzoek, backlinks analyses en verschillende rapportages opstellen. Ook om ideeën te ontdekken voor inbound marketing zijn deze tools heel handig.