Marketing AI: wat is het & welke AI-tools bieden daadwerkelijk een meerwaarde voor marketeers?

Marketing AI tools duiken steeds vaker op. Veelal onder impuls van het onderzoekslaboratorium ‘OpenAI’. Een niet te missen belangrijke trend binnen marketing. Hoe levert artificiële intelligentie marketeers een voordeel? Welke AI-tools bieden daadwerkelijk een toegevoegde waarde? Je leest het hieronder.

Wat is Marketing AI?

“Marketing AI zal marketing radicaal veranderen” dat zijn de eerste resultaten die je ziet wanneer je ‘Marketing AI’ opzoekt. Wellicht iets té sterk uitgedrukt, maar het biedt zeker potentieel. Ook binnen de marketingwereld.

Tal van AI-tools verkondigen het werk van marketeers te kunnen versterken. Ik deed de test!

OpenAI

Dat artificial intelligence tools als paddenstoelen uit de grond lijken te schieten, heeft grotendeels met onderzoekslaboratorium OpenAI te maken. Dit initiatief rond artificiële intelligentie werd mede door Elon Musk in december van 2015 opgestart. Hun doel? Het bevorderen of ontwikkelen van ‘vriendschappelijke AI’ die de mensheid ten goede komt.

Ondertussen is Elon Musk niet langer dagdagelijks actief in het bedrijf en is voornamelijk Microsoft – door een investering van $ 1 miljard in 2019 – een belangrijke partner.

1. DALL-E 2

Het meest gekende project van OpenAI is zonder twijfel ‘DALL-E 2‘. Met deze ‘AI Image Creator’ kan je op basis van enkele (zotte) trefwoorden een unieke afbeelding via artificiële intelligentie laten genereren.

In realiteit is niet ieder gegenereerde afbeelding daadwerkelijk bruikbaar, maar het biedt sowieso een ongelooflijk potentieel! Zo kondigde Microsoft recent aan de technologie te integreren in haar Microsoft 365 producten. Dit onder de naam ‘Microsoft Designer’.

2. ChatGPT

Een ander interessante ontwikkeling binnen OpenAI is ChatGPT. Deze intelligente chatdienst werd in december 2022 gelanceerd en biedt gebruikers de mogelijkheid om een tekstuele conversatie te voeren. De reacties op ChatGPT waren zó positief dat de servers van OpenAI overbelast raakte en de ontwikkelaars besliste de app tijdelijk terug offline te halen.

GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer. Een taalmodel dat deep learning gebruikt om teksten te maken. ChatGPT is – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Siri – geen virtuele assistent. Op de vraag ‘Wie is de president van Amerika?’ zal je bijvoorbeeld geen antwoord krijgen. Het algoritme is getraind om dialogen te voeren, niet specifiek om informatie online op te zoeken.

Waarvoor is ChatGPT getraind?

  • Het beantwoorden van vragen
  • Schrijven of herformuleren van teksten
  • Vertalen van tekst
  • Programmeercode genereren of nakijken
  • Vergadernota’s omzetten naar een geschreven samenvatting
  • Recepten schrijven

Kortom: het potentieel is – bijna beangstigend – groot! Zeker als je beseft dat ChatGPT ‘self-learning’ is en dus iedere dag slimmer wordt.

3. Copy.ai

Dezelfde deep learning technologie vinden we terug bij zogenoemde ‘AI Copywriters’. Voor een kant-en-klaar blogartikel via artificiële intelligentie is het nog wat te vroeg. Maar er zijn zeker goede aanbieders op de markt.

Copy.ai bijvoorbeeld. Deze AI Copywriter kan jou als marketeer de nodige (extra) inspiratie geven om een fantastisch artikel te schrijven. Op basis van enkele keywords, zoekt deze ‘AI Writer’ wat info op en stelt het een tekst samen. Niet perfect, maar zeker ook niet slecht.

Op dit moment ondersteunt Copy.ai al meer dan 25 verschillende talen. Waaronder het Nederlands.

4. CreatorKit

Daar Copy.ai marketeers helpt geschreven content te maken, doet CreatorKit dit voor het maken van video’s. Of da’s toch hetgeen de ontwikkelaars beweren. In CreatorKit kan je op basis van een template of via eigen content een video genereren.

Persoonlijk vind ik de app iets te weinig artificiële intelligentie bevatten. Zo verwacht ik van een ‘AI Video Creator’ dat hij een logo kan identificeren en op basis daarvan kleuren aanpast. Dergelijke intelligente suggesties mis ik op dit moment.

5. Soundraw.io

Was ik bij CreatorKit weinig enthousiast over het AI-gehalte, ben ik dat des temeer bij Soundraw. Deze ‘AI Music Generator’ werkt echt wel fijn! Op basis van enkele parameters (lengte, genre, stemming, …) componeert Soundraw voor jou het gevraagde nummer. Een audiofragment wat je bovendien nog naar wens kan aanpassen. Enig nadeel? Zonder een betalend abonnement ($16,99/maand) zijn de mogelijkheden zeer beperkt.

6. Writesonic

Een alternatief voor Copy.ai is Writesonic. Deze ‘AI Writer’ helpt je bij het schrijven van onder andere social media posts, blogposts en e-mailings. De interface werkt min of meer hetzelfde dan de collega’s van Copy.ai, echter zijn de mogelijkheden een pak uitgebreider.

In het voorbeeld hieronder verkreeg ik door slechts enkele keywords op te geven, een volledig uitgeschreven, ‘SEO-vriendelijke’ blogpost voorgeschoteld. Nogmaals: het duurt nog wel even alvorens artificiële intelligentie de plaats van een klassieke copywriter inneemt. Maar wat mij betreft bieden ‘AI Writing Tools’ zeker wel een meerwaarde.

7. Play.ht

Een tekst – al dan niet door artificiële intelligentie gegenereerd – omzetten naar een luisterboek of podcast kan dan weer via ‘Play.ht‘. Deze ‘AI Voice Generator’ zet tekstuele input om in een downloadbaar audiofragment. Hierbij heb je de keuze uit 142 (!) ondersteunende talen en 1.000 via AI-gegenereerde stemmen.

Uiteraard ondersteunt Play.ht ook de Nederlandse taal. Binnen de categorie ‘Vlaams’ heb je een 10-tal stemmen waaruit je kan kiezen. Hierbij zijn ‘Dena’ en ‘Arnaud’ mijn persoonlijke favorieten.

Goed om weten: Play.ht beschikt ook over een WordPress-plugin om teksten van jouw WordPress website in no-time in audio ‘te vertalen’.

Conclusie

Dat artificiële intelligentie ook binnen de marketingwereld een plaats heeft, lijkt me duidelijk. Op dit moment biedt nog niet iedere Marketing AI-tool een absolute meerwaarde, maar in bovenstaande lijst staan sowieso enkele tools die we over enkele jaren niet meer kunnen missen.

5/5 - (4 votes)

Leave a Comment