Als je bezig bent met online marketing dan heb je er vast wel al eens van gehoord: de bounce rate of het bouncepercentage. Maar wat is het juist? En hoe moet je deze metric interpreteren? In dit artikel leggen we alles stap voor stap uit.
Wat is bounce rate?
De bounce rate, ook wel bouncepercentage genoemd, is het percentage sessies waarbij bezoekers komen om slechts één pagina te bekijken en vervolgens je website direct weer verlaten. Dit heet ook wel een bounce.
Het bouncepercentage is dus het aantal sessies dat bounced ten opzichte van het aantal sessies dat niet bounced.
Een bezoeker kan “bouncen” door:
- op een link te klikken naar een externe website
- op de “terug” knop te klikken waardoor hij terug gaat naar de zoekresultaten
- het venster of tabblad te sluiten
- een nieuwe URL in te geven
- een session timeout (een sessie verloopt na 30 minuten inactiviteit)
Het bounce percentage is een belangrijke metric om te monitoren voor SEO en SEA.
Hoe wordt het bouncepercentage berekend?
In Google Analytics wordt het bouncepercentage berekend als het aantal sessies waarbij één pagina bezocht wordt gedeeld door het volledige aantal sessies op een website.
Als we het 100% correct willen benaderen, dan moet deze uitleg nog aangevuld worden. De bounce rate is namelijk het percentage sessies met één enkele interactie.
Wanneer een bezoeker, nadat hij of zij terecht komt op een landingspagina, vervolgens de website verder bekijkt en op een andere pagina klikt, heb je dus geen bounce.
Bounce rate lijkt daardoor op de exit rate, maar dit is niet hetzelfde. Bij exit rate gaat het om op welke pagina de bezoekers het vaakst eindigen zonder verder te navigeren, ongeacht het aantal pagina’s dat ze daarvoor bekeken. Dit kan bijvoorbeeld zijn door een moeilijk navigeerbare pagina, of eentje zonder links of een call-to-action.
Behalve paginaweergaven kan iemand ook een event triggeren door bijvoorbeeld een video af te spelen, een contactformulier in te vullen of een transactie te voldoen. Events, of gebeurtenissen, zijn interacties van gebruikers met content op een pagina of scherm die afzonderlijk gemeten kunnen worden.
Belangrijk om te melden is dat wanneer je event tracking aan hebt staan in Google Analytics en iemand een event triggert, dit ook als een bounce telt. Eigenlijk is een bounce dus wanneer een bezoeker een pagina bezoekt en weer de website verlaat zonder ook maar ergens op te klikken.
Wat is een goede bounce rate?
Er bestaat niet zoiets als een “goed” bouncepercentage. Je moet dit website per website gaan bekijken, niche per niche. Voordat je je zorgen gaat maken, vergeet niet dat “hoog” een relatief begrip is. De meeste websites bounce rates liggen tussen de 26% tot 70%.
Het bouncepercentage is verbonden met de kwaliteit van je content: geeft je pagina een antwoord op de zoekintentie (search intent) van de bezoeker? Komt de inhoud van je meta title en meta description overeen met de inhoud van je pagina? Gebruik je call-to-actions en interne links?
Ook verschillende kanalen kun je met elkaar vergelijken. Zo zal verkeer dat via de organische zoekresultaten komt (SEO) doorgaans een lagere bounce rate hebben in vergelijking met verkeer dat via advertenties komt.
Gemiddeld bouncepercentage
Uit een onderzoek van Kissmetrics komen volgende benchmarks naar boven voor een goed bouncepercentage:
- Algemeen ligt het bouncepercentage benchmark tussen de 30 % en 50 %
- Bij blogs ligt het percentage benchmark tussen de 40 % en 60 % (deze zijn vaak informatief, de bezoekers krijgt een antwoord op een bepaalde vraag en is vervolgens terug weg)
- Bij webshops (ecommerce) ligt het percentage benchmark tussen de 20 % en 40 %
- Bij leadgeneratie ligt het percentage benchmark tussen de 30 % en 50 %
- Bij diensten en services ligt het percentage benchmark tussen de 10 % en 30 %
- Bij portals ligt de bounce rate benchmark tussen de 10 % en 30 % (portals, ook wel startpagina’s genoemd, zijn websites die vervolgens gelijk doorlinken naar andere domeinen).
Factoren die invloed hebben op een hoge bounce rate
Deze factoren hebben invloed op een hoge bounce rate:
- Pop-up advertenties, polls of een online bevraging, muziek, streaming video’s
- Design en user interface van de website
- De boodschap op een advertentie komt niet overeen met de informatie op de landingspagina
- Niet genoeg informatie om een beslissing te nemen
- Laadtijd van een pagina (hoe langer de laadtijd, hoe hoger de bounce rate)
- Links naar andere websites
- Artikel niet op voorraad
- Geen informatie over verzendkosten
- Slechte productfoto’s of omschrijving
Tips om het bouncepercentage te verlagen
Gebruik onderstaande tips om het bouncepercentage te verbeteren:
- Creëer relevante content
- Creëer een duidelijke navigatie en url structuur
- Voorzie interne links naar pagina’s die aansluiten bij het topic
- Voorzie een duidelijke site search
- Investeer in de laadtijd van pagina’s (dit kan een grote impact hebben)
- Verwijder pop-up advertenties
- Beperk het aantal externe links (of laat ze openen in een nieuw tabblad)
Meest voorkomende oorzaken van een hoge bounce rate
De meest voorkomende oorzaken van een hoge bounce rate zijn de content, het design van de website of de techniek. Deze oorzaken gaan we hieronder nog eens uitvoerig bespreken. Je kunt altijd beroep doen op een SEO specialist om deze zaken op te lossen.
1. Content
Je hebt het wel al eens meegemaakt: je denkt het juiste zoekresultaat gevonden te hebben, vervolgens klik je er op en uiteindelijk komt de pagina helemaal niet overeen met hetgeen jij voor ogen had. Dan spreken we over irrelevante content voor de bezoeker of een mismatch met de zoekintentie.
Gelukkig is dit eenvoudig op te lossen. De kans is groot dat je in dat geval het verkeerde zoekwoord target. Dit kun je eenvoudig aanpassen na een grondig zoekwoorden onderzoek. Update content, maar vergeet ook zeker de meta title en description niet.
Hetzelfde geldt wat betreft advertenties: komen jouw advertenties en content niet overeen, dan heb je een grote kans op een hoog bouncepercentage.
Verder kan het ook zijn dat je content wel goed is, maar niet (goed genoeg) geoptimaliseerd voor het web. Te lange zinnen, totaal geen witruimtes of afbeeldingen, dat leest allemaal nogal onhandig op je (telefoon)scherm. Schakel hiervoor tijdig een SEO bureau in, zij zullen je helpen met het optimaliseren van je pagina’s.
2. Design
Een hoog bouncepercentage is vaak ook te wijten aan een slecht design van je website. Wanneer je bezoekers een slechte user experience hebben, dan zullen ze ook snel weg zijn.
Controleer bijvoorbeeld je call-to-actions. Misschien staan er teveel op één pagina of is de call-to-action juist niet duidelijk genoeg. Teveel keuze bezorgt mensen stress waardoor ze afhaken.
Zorg dus dat je website makkelijk te navigeren is en leid je bezoekers door het proces heen waar je ze in wilt hebben. Verlies hierbij user research niet uit het oog. Bevraag je klanten en bouw / design een website in functie van hun noden.
Denk ook altijd vanuit het mobile first principe. Wees aardig voor de mensen die met hun telefoon browsen (mobiele traffic bedraagt over het algemeen 45% van alle traffic): maak jouw pagina’s mobile responsive.
Verder moet je gewoon heel kritisch zijn op hoe je pagina’s eruit zien. Plaats steeds je belangrijkste content en call-to-actions above the fold (vouw).
3. Techniek
Nog steeds last van een hoge bounce rate maar ligt het niet aan je content of design? Dan neem je best ook even de techniek van je website onder de loep.
Langzaam ladende pagina’s zijn bijvoorbeeld een doorn in het oog van werkelijk elke websitebezoeker. De laadsnelheid van jouw pagina’s moeten dus gewoon hoog zijn. Dit doe je o.a. door afbeeldingen te optimaliseren, zo weinig mogelijk redirects te gebruiken en een caching plugin in WordPress te installeren (zoals bv. WP Rocket).
Nog steeds een hoog bouncepercentage ook al heb je er alles aan gedaan wat je gedaan kan hebben? Dan kan het ook nog zo zijn dat Google Analytics niet op de juiste manier geïmplementeerd is en/of dat niet alle pagina’s tracking codes bevatten.