Consumenten hebben tegenwoordig veel keuze en de concurrentie groeit alleen maar. Vooral nu bedrijven niet meer aan één locatie verbonden zijn, maar ook op het internet te vinden zijn. Veel concurrenten verkopen waarschijnlijk dezelfde producten en diensten, hier zitten soms nauwelijks verschillen in. Er zijn diverse factoren die een doorslaggevende rol spelen in het aankoopproces van consumenten. Veel ondernemers denken dat de prijs de belangrijkste factor is voor klanten. Echter, wordt er door klanten vooral gekeken naar het gemak, levertijd en de klantenservice. Daarnaast is het van belang dat het product van hoge kwaliteit is.
Consumenten vinden aanbevelingen van anderen ook van groot belang en de naamsbekendheid van je onderneming heeft hier veel mee te maken. Maar wat is naamsbekendheid? En hoe vergroot je de naamsbekendheid van je onderneming? In dit artikel gaan we daar een goed antwoord op geven.
Inhoud van dit artikel
Wat is naamsbekendheid?
Naamsbekendheid is een complexe term en het is vooral hoe een klant een product herkent aan de naam of het merk. Naamsbekendheid is een van de belangrijkste stappen voor het ontwikkelen van een succesvol product. Veel onderdelen van marketing zijn gericht op het genereren van naamsbekendheid voor het product. Met deze marketingcampagnes gericht op naamsbekendheid, wordt er geprobeerd om je product te onderscheiden van de concurrent. Veel bedrijven proberen hun naamsbekendheid te vergroten. Wanneer dat lukt, zie je de omzet groeien. Je kunt bij Coca-Cola zien dat de naamsbekendheid enorm is en bij veel mensen geliefd is. Wanneer je vraagt welke frisdrank mensen lekker vinden, is er een grote kans dat de meerderheid Coca-Cola noemt. Dit is een vorm van top-of-mind naamsbekendheid en komt alleen voor bij hele grote onderneming.
Naamsbekendheid vergroten
Zoals je hebt kunnen lezen is het vergroten van je naamsbekendheid een manier om jezelf te onderscheiden van de concurrent. Het vergroten van de naamsbekendheid is een ingewikkeld proces en dit kost vooral veel tijd. Daarnaast vereist het vergroten van de naamsbekendheid enig ervaring en er is een grote kans dat je dit niet hebt. Je kunt het daarom beter uitbesteden aan een expert op het gebied van naamsbekendheid. Een branding agency is gespecialiseerd in het vergroten van de naamsbekendheid van andere ondernemingen. Zo weet een branding agency precies hoe de doelgroep aangesproken moet worden. Hierbij maken de specialisten een duidelijke merkidentiteit zodat je doelgroep ook je merk visueel kan herkennen. Heb je nog geen logo? Geen probleem, want de branding agency is een expert op het gebied van logo’s.
Social media
Je kunt er tegenwoordig bijna niet meer omheen en social media is ook voor bedrijven van onmisbaar belang. De online persoonlijkheid van je onderneming is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Vaak bevindt de doelgroep zich ook op social media en is het de perfecte manier om je naamsbekendheid te vergroten. Een branding agency heeft ervaring in het opzetten van een effectieve social media campagne. Je kunt zelfs het posten van social media content uitbesteden aan de branding agency. Dit zorgt voor een grote naamsbekendheid en wellicht onderscheidt je jezelf makkelijker van de concurrent.