Het belang van een goede merkstrategie en merkidentiteit

Het opstellen van een goede merkstrategie en merkidentiteit zijn zaken die vaak over het hoofd gezien worden bij kleine bedrijven en startups. Als jonge onderneming is het soms moeilijk om te weten hoeveel tijd en geld je moet investeren in deze zaken. Wij geven alvast 14 redenen waarom investeren in je merkstrategie en merkidentiteit wél heel belangrijk is.

6 tips om te investeren in een merkstrategie

🤔 Wat is een merkstrategie eigenlijk?

Een merkstrategie, ook wel branding strategie of merkontwikkelingsstrategie genoemd, is een langetermijnplan om een hele reeks bedrijfsdoelstellingen te behalen. Een merkstrategie omvat een missie van het merk, een visie, de beloften aan de klanten en de manier waarop deze worden gecommuniceerd.

Een merkstrategie is meer dan alleen een verzameling van je bedrijfslogo, je brandguide of website. Deze creatieve assets zijn natuurlijk een belangrijk onderdeel van je branding strategie, maar het draait voornamelijk rond immateriële elementen die na verloop van tijd de merkbekendheid, de merkwaarde en het merksegment bepalen. Het is de koers die jouw merk vaart richting zoveel mogelijk positieve impact.

1. Je ontdekt de waarom achter wat je doet als ondernemer

Een merkstrategie is de waarom of “why” voor je bedrijf. Het is de kern die alles draaiende houd en in beweging zet. Het is de reden waarom jij elke dag opstaat met een lach op je gezicht.

2. Je bouwt de fundering van je merkidentiteit

Een stevige merkidentiteit maakt of kraakt je bedrijf. Een goede merkidentiteit maakt een gevoel los bij je doelpubliek waarmee zij zich kunnen identificeren. Meer over merkidentiteit later in dit artikel.

3. Je stelt je ideale klantprofiel op

Weten wie je klanten zijn maakt het 100x makkelijker om ze te vinden en te bereiken. Om te achterhalen wie je doelgroep is, ga je persona’s gaan opstellen. Een persona geeft een doelgroep een gezicht, waardoor het makkelijker is om je in je doelgroep te verplaatsen.

Een persona bestaat uit een naam, achtergrond (persoonlijk en professioneel), demografische gegevens, doelen, zorgen, omgeving en een quote. Om die persona’s te creëren kun je beroep doen op verschillende tools zoals Google Analytics, Hotjar, 1-op-1 interviews, surveys,…

4. Je stelt de tone of voice op

Als je een bedrijf hebt, dan staat het buiten kijf dat communicatie zeer belangrijk is. Je zou gerust mogen stellen dat dit het belangrijkste aspect is van zaken doen. Weten hoe je moet communiceren met je doelgroep, via welke kanalen,… is zo cruciaal. Zonder de juiste communicatie kan je niet de juiste mensen bereiken, dus ook je klanten niet. Zo moet je een landbouwer niet aanspreken op LinkedIn of een tiener benaderen via de streekkrant.

5. Je stelt USP’s op, een missie en visie

Als je een merkstrategie gaat opstellen, dan ga je moeten nadenken over jouw USP (Unique Selling Point): wat maakt je bedrijf of dienst uniek? Hoe kun je jezelf als bedrijf onderscheiden tegenover de concurrentie? Jouw missie en visie sluit hier mooi bij aan en zijn ideaal om te delen op je website en op verschillende social media kanalen.

6. Je hebt een plan om op terug te vallen

Als je een degelijke strategie hebt uitgewerkt, dan heb je iets om op terug te vallen als je het even niet meer weet. Het kan altijd gebeuren dat je eens in een periode terecht komt met minder omzet, minder aanvragen,… Neem dan opnieuw je strategie bij de hand en pas stuur eventueel bij waar nodig.

In dit plan omschrijf je bijvoorbeeld de 6 P’s marketing mix voor je bedrijf, je sociale media strategie, je inbound marketing strategie en tal van andere zaken.

8 tips om te investeren in een goede merkidentiteit

🤔 Wat is een merkidentiteit eigenlijk?

Een merkidentiteit, ook wel brand identity genoemd onder marketeers, is zoveel meer dan alleen het logo of product van je merk. Een merkidentiteit is de algemene indruk en het gevoel die je achterlaat bij de consument. Eenvoudig uitgelegd is de merkidentiteit de persoonlijkheid van het merk.

1. Het maakt wat je verkoopt uniek

Met een merkidentiteit kan je jouw product of dienst een unieke positie geven in de markt zodat jouw merk meer opvalt in de winkelrekken of online op social media tussen alle concurrenten. Want geef toe, soms zie je het bos door de bomen niet meer door het grote overaanbod.

2. Je doelpubliek kan je merk sneller en beter herkennen

Met een merkidentiteit creëer je een unieke visuele stijl voor je bedrijf dat je kan helpen om beter te communiceren met je doelpubliek. Denk maar aan logo’s en allerhande reclame dat je tegenkomt gedurende de dag.

3. Meer structuur in je bedrijf, zowel intern als extern

Meer en betere structuur in je bedrijf wil ook zeggen minder zorgen. Het is bewezen dat structuur werkt. Jouw eigen planning, die van je (toekomstige) werknemers en die van je business partners wordt eenvoudiger om in te plannen en te managen.

4. Je weet perfect wie je klanten zijn

Als je weet wie je klanten zijn, dan weet je ook waar je ze kan vinden. Zo kan je meer focussen op het helpen van je klanten dan te moeten zoeken naar je klanten. Daarnaast weet je ook perfect hoe je de verschillende kanalen uit de marketing mix efficiënt moet inzetten zodat je kostenbesparend kan werken.

5. Je kan beïnvloeden wat mensen over je bedrijf denken en zeggen

Door rond jouw merk een unieke identiteit te creëren, kan je inspelen op het gevoel dat mensen krijgen bij het zien of horen van je merk. Zo krijgen we bij merken zoals Adidas, Tesla, Samsung, Nestle, enz. elk ons eigen gevoel en gedachten. Een goed merk maakt een bepaald gevoel bij de doelgroep los.

6. Marketing en reclame worden makkelijker

Omdat je weet wie jouw klanten zijn en wat ze nodig hebben, heb je een beter idee wat hen wel en niet interesseert. Zo kan je inspelen met jouw marketing en reclame campagnes op trends die jouw doelpubliek leuk vinden.

Er zijn verschillende technieken die je kunt gebruiken om je doelgroep beter te leren kennen. Zoekwoorden onderzoek kan interessant zijn om te achterhalen hoe mensen zoeken in Google of andere zoekmachines. Hiervoor kan je beroep doen op ons SEO Bureau. Maar naast zoekwoorden onderzoek kan het zeer interessant zijn om de volledige customer journey van je doelgroep in kaart te brengen.

7. Consistentie over de hele lijn zorgt voor meer vertrouwen

Als je consistent te werk gaat op alle kanalen van jouw merk, dan zorgt dit voor meer vertrouwen bij je doelgroep. Als je overal dezelfde branding ziet, dezelfde regelmaat waarmee berichten verschijnen, dezelfde tone of voice,… dan worden mensen het gewoon en voelt communicatie vertrouwd aan. Vertrouwen helpt om je potentiële klanten over de streep te trekken.

8. Je hebt altijd een doel om naar toe te werken

Als je een duidelijk doel hebt, dan wordt alles duidelijker. Je kan plannen maken voor de toekomst en voor 300% focussen om jouw doel te bereiken. Vergeet ook zeker geen KPI’s te koppelen aan je doelstellingen.

Conclusie

Een merkstrategie en merkidentiteit opbouwen heeft op lange termijn een heel grote impact op je bedrijf. Hoe langer je hiermee wacht, hoe moeilijker het wordt om bij te sturen met als gevolg dat je meer moet investeren om hetzelfde te bereiken.

Het voordeel van een goede merkstrategie is dat je het makkelijk kan aanpassen als je merkt dat iets niet werkt of juist heel goed werkt. Het is een “handboek” dat aangeeft waar de grenzen liggen om je merkidentiteit van jouw merk te bewaken.

5/5 - (7 votes)

Leave a Comment