Inbound marketing is onlosmakelijk verbonden met het succes van jouw onderneming of e-commerce bedrijf. Het zorgt voor meer leads, conversies én omzet. Je wilt een toevallige bezoeker het liefst omzetten in een converterende klant. Maar wat is inbound marketing en hoe kan het je bedrijf meer leads en conversies bezorgen? Wij leggen het uit in dit artikel.
Inhoud van dit artikel
- Wat is inbound marketing?
- Wat maakt inbound marketing nou zo effectief?
- Bewezen doeltreffende strategie voor marketeers en bedrijven
- De 4 fases van inbound marketing
- Eerst een strategie dan pas de juiste tools voor inbound marketing kiezen
- Killer content als leidraad voor inbound marketing?
- Hoe starten met inbound marketing?
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is een strategie die gebruik maakt van een organische aanpak. Dat wil zeggen dat prospects of potentiële klanten die zich in de koopmodus bevinden, op een natuurlijke manier kennis maken met jouw merk, bedrijf of product. Bijvoorbeeld door het lezen van een interessante blog op jouw website of social media kanaal. Inbound marketing maakt dus géén gebruik van betaalde campagnes of zoekmachine adverteren voor de marketing (dit noemen we outbound marketing).
Binnen de inbound marketing strategie is jouw website en de doelgroep dus altijd het belangrijkst, je zet de doelgroep centraal. Met inbound marketing genereer je “warm verkeer”. Deze doelgroep is door het lezen van relevante content al geïnteresseerd in wat jij te bieden hebt. Dat zorgt ervoor dat ze makkelijker converteren. In een betalende klant of in een prospect die informatie vraagt. Content is key? Ja absoluut! Dat is zeker binnen deze marketingstrategie van toepassing.
“Goede content geeft een antwoord op de vragen van de consument”
Pieter Verschueren, oprichter van Torseo
De kans is groot dat je zelf ook wel eens te maken hebt gehad met inbound marketing. Bijvoorbeeld toen je in een zoekmachine zocht naar meer informatie over een product. Je komt uit bij een interessante blog op een onbekende website. Toch voorziet de content je van het antwoord op jouw vraag. Dat is een specifiek voorbeeld van inbound marketing.
De strategie die de voor jou onbekende website toepast stelt jouw belang voorop. Jij krijgt de informatie waarnaar je op zoek bent terwijl de strategie zich focust op de verkopen. Nu jouw vragen beantwoord zijn, heb je een positief beeld van het merk of bedrijf en ben je er mogelijk van overtuigd dat het product werkt. Je converteert, wordt klant en het bedrijf bereikt zijn doel. Allemaal dankzij inbound marketing dus! Inbound marketing valt onder de noemer content marketing.
Wat maakt inbound marketing nou zo effectief?
Inbound marketing hanteert een andere strategie en werkwijze dan de marketing zoals we die gewend zijn. Waarom? De consument verandert, de zoekmachines stellen hun doelen bij, dus waarom zou online marketing dan dezelfde strategieën blijven hanteren? Het traditionele marketing- en advertentiemodel is achterhaald.
De rollen zijn duidelijk omgedraaid. De klant is veel zelfstandiger geworden. Ze zoeken zelf naar belangrijke informatie online. Over een artikel, een dienstverlening of een bedrijf. Mensen laten zich steeds minder overtuigen door schreeuwende online marketing campagnes. Vroeger was dat anders. Als een advertentie maar vaak genoeg voorbij kwam, ging de consument vanzelf een keer overstag. Deze strategie is allang niet meer zo efficiënt.
De zoekmachine is nu steeds vaker het beginpunt van de klantreis die ze maken. Op weg naar de aankoop van een product, het invullen van een aanvraagformulier of het afnemen van een dienst. Via Google kunnen ze prijzen vergelijken en klantbeoordelingen lezen. Wist je dat testimonials van voorgaande kopers vaak hét duwtje zijn om over te gaan tot kopen?
“To the point content is van essentieel belang voor inbound marketing”
Pieter Verschueren, SEO specialist
Kennis is dus macht? Ja en dat weet Google ook. De rolverdeling tussen de consument en de verkoper is dus behoorlijk veranderd. Het is niet zo vanzelfsprekend meer dat het bedrijf of de verkopende partij alleen in het bezit is van kennis. De klant doet ook kennis op. Inderdaad, door het lezen van goede content als onderdeel van inbound marketing strategie.
Jouw marketing strategie zou dus vooral gericht moeten zijn op klantvertrouwen en het opbouwen en onderhouden van de klantrelatie. Ook als de aankoop voltooit is kun je mensen bereiken met goede content. Met inbound marketing voorzie je de doelgroep van informatie waarnaar ze op zoek zijn. Daardoor beslissen ze sneller en makkelijker over het doen van een aanvraag of een aankoop. Met deze marketingstrategie creëer je dus meer leads van hoge kwaliteit en conversies.
Bewezen doeltreffende strategie voor marketeers en bedrijven
De strategie wordt omarmt en dat zie je terug in de cijfers. Meten is immers weten. Een recent onderzoek laat zien dat inbound marketing bij kleinere (0-25 werknemers) en middelgrote ondernemingen (25-200 werknemers) met kop en schouders de nummer één marketing strategie is die ze toepassen. Niet alleen in België en Nederland, maar wereldwijd! Ook multinationals en grote concerns maken inbound marketing tot een vast onderdeel van de marketingstrategieën die zij gebruiken. Wel vaak in combinatie met andere klassieke vormen van marketing.
Het aandachtspunt binnen de marketing is dus duidelijk verschoven. Waar de focus eerst nog lag op het vermeerderen van de leads en het uitbreiden van de klantenkring, ligt deze nu bij kwalitatieve leads, meer websiteverkeer dat converteert én en perfecte ROI. Binnen inbound marketing begint het dus met informatieve content aan het begin van de klantreis, de focus ligt op de Bottom Of the Funnel (BOFU).
De 4 fases van inbound marketing
Hoe je dit kunt bereiken? Informatieve en kwalitatieve content is daarbij het meest belangrijke. Dit kan een productomschrijving of uitleg zijn, maar natuurlijk ook een interessant e-book of een blog. Natuurlijk is het van belang dat de content wordt geoptimaliseerd met relevante zoekwoorden, inbound marketing en SEO gaan hand in hand. Je moet dus weten waar jouw doelgroep naar zoekt én behoefte aan heeft. De content kun je gebruiken op jouw website of het social media platform dat je gebruikt. Inbound marketing werkt volgens vier duidelijke stappen: Attract, Convert, Close en Delight. Hieronder gaan we alle stappen van het proces wat meer toelichten.
- Fase 1 Attract: Warm websiteverkeer genereren
- Fase 2 Convert: Bezoekers converteren naar leads
- Fase 3 Close: Leads omzetten naar klanten
- Fase 4 Delight: De klantrelatie onderhouden
Fase 1: Warm websiteverkeer genereren
De attract fase is bedoeld om het juiste websiteverkeer aan te trekken. Dat kan door ze van content te voorzien die aansluit op de behoefte en interesses van jouw doelgroep. Dat doe je aan de hand van een contentplan én inzicht in de buyer persona en klantreis.
Maak een zoekwoorden onderzoek om geoptimaliseerde SEO content te kunnen creëren. Wil jouw doelgroep bijvoorbeeld weten hoe een product werkt? Of zijn ze benieuwd of een specifieke dienst écht de oplossing voor hun probleem kan zijn? Richt je op de groep die je het makkelijkst kunt omzetten in leads. Door te bloggen op je website of door consistent te posten op jouw social media kanaal. Ga daarbij ook de interactie aan met de consument. Naast zoekwoorden onderzoek kun je ook inzichten verwerven op internetforums, websites met industrienieuws en je klanten en / of vertegenwoordigers.
Als je nood hebt op ondersteuning met SEO, dan kun je beroep doen op ons SEO Bureau.
Fase 2: Bezoekers converteren naar leads
In de convert fase wil je jouw websitebezoekers veranderen in leads. Een lead is iemand die zijn e-mailadres of andere contactgegevens achterlaat om daarvoor in ruil iets waardevols te ontvangen. Bezoekers laten graag hun gegevens achter voor relevante content die hun echt interesseert. Denk maar aan e-books, whitepapers, checklists, calculators,… Welke assets je gebruikt is afhankelijk van het doel van jouw website.
Leadgeneratie kan met een CTA of via een landingspagina. De prospect laat hier zijn telefoonnummer of andere contactgegevens achter waar jij als marketeer verder mee kunt. Zodra dit is gedaan kunnen ze de door hun gewenste content downloaden. Daarna worden prospects doorgestuurd naar een bedankpagina. Ook hier kun je jouw bezoekers door middel van content nog enthousiaster maken over het doen van een eventuele volgende actie in het aankooppad.
Fase 3: leads omzetten naar klanten
Zodra je binnen de inbound marketing bent aangekomen bij stap 3, wil je jouw leads omzetten in betalende klanten. In deze fase zijn de meeste leads nog niet voor de volle 100% zeker over hun beslissing. Er zijn dus zeker nog wat stappen die je moet nemen.
De belangrijke stap is het begeleiden van jouw leads door de salesfunnel die je hebt opgezet. Dit kun je doen door middel van lead nurturing. Dit betekent dat je jouw lead voorziet van content en aanbiedingen, afgestemd op zijn of haar persoonlijke interesses en behoeften. Zo leren ze steeds meer over het onderwerp waarin zij geïnteresseerd zijn.
Door het toepassen van deze tactiek weet je steeds meer over de interesses van jouw lead. Zo weet je bijvoorbeeld precies welke websitepagina de lead bezoekt na het openen van de mail. Daarnaast werk je ook aan het klantvertrouwen. De klantreis kun je op deze manier steeds iets specifieker maken. Net zo lang tot jouw lead klaar is om een beslissing te nemen over een eventuele aankoop.
Fase 4: De klantrelatie onderhouden
Is het je gelukt om een lead om te zetten in een betalende klant? Ook dan gaat inbound marketing verder. Het is namelijk heel belangrijk om jouw klant aandacht te blijven geven. Voor nu, maar zeker ook voor in de toekomst. Nieuwe klanten moeten werven is namelijk een veel grotere investering dan bestaande klanten bij je te houden. Niet alleen financieel, maar zeker ook qua tijd en energie.
Als je een goede relatie wilt blijven onderhouden met jouw betalende klanten, moet je ze voortdurend blijvend voorzien van interessante aanbiedingen en relevante content. Misschien willen blog ontvangen met gebruikstips voor het product dat ze hebben gekocht? Heb je een bijpassend artikel wat het gekochte product nog functioneler maakt?
De klantrelatie na een aankoop onderhouden is ook belangrijk voor de promotie. Mond-tot-mond reclame is immers de beste marketing die jij je als ondernemer kunt wernsen. Als jouw bestaande klant aanbevelingen doet, blijf jij van nieuwe klanten voorzien.
Eerst een strategie dan pas de juiste tools voor inbound marketing kiezen
Als je wilt starten met inbound marketing is een strategie het eerste waar je mee begint. Zo weet je namelijk zeker dat je de juiste tools kiest die bij de methode past die je wilt gebruiken. We zien het vaak anders: bedrijven die eerst een marketing automation tool kiezen nog voor ze een inbound marketing strategie uitgewerkt hebben.
Inbound marketing kun je integreren met je eigen CMS (Content Management System) system. Ben je een fervent WordPress gebruiker? Dan kun je perfect een marketing automation systeem koppelen aan je website(s).
Zodra je beschikt over een goede inbound marketingstrategie, kun je gaan nadenken over het gebruik van een tool voor marketing automation. Bij Torseo hebben we reeds verschillende marketing automation tools gebruikt en getest. Jaren geleden hebben we bewust de keuze gemaakt om vooral Hubspot te implementeren bij onze klanten.
Hubspot is een allround tool waar je heel wat mogelijkheden hebt die je bij het beheren van jouw inbound marketing strategieën. Modules die je met HubSpot kunt gebruiken zijn:
- Analytics & CRM
- Lead Scoring
- Marketing Automation
- Blogging
- Formulieren
- Surveys
- Call-to-Actions
- Landing Pages
- SEO
- Social Media
- Lead Management
Meer weten over Hubspot? Contacteer ons, we vertellen er jou graag meer over.
Killer content als leidraad voor inbound marketing?
Zeker! Content is één van de belangrijkste bouwstenen binnen inbound marketing. Het helpt je om jouw bezoekers of leads door de bovengenoemde 4 stappen te leiden. Inbound marketing zonder goede content werkt niet. Het gezegde “Content is King” is dus anno 2022 nog steeds van toepassing.
Met goede content die relevant, persoonlijk en van hoge kwaliteit is, maak je van jouw website een magneet voor kwalitatief verkeer. Zo kun je bezoekers veranderen in leads én betalende klanten. Om dit te bereiken is een goed contentplan van essentieel belang. Deze creëer je zodra je weet met welke buyer persona’s en journey’s je te maken hebt.
Heeft inbound marketing jouw interesse gewekt? En wil je jouw enthousiasme over deze strategie overbrengen op jouw doelgroep? Dan begin je met het maken van een marketingplan. Definieer de groep consumenten waar jij je op wilt richten en welke content je wilt creëren. Werk dit uit tot in detail. Hoewel dat nu enige tijd van je vergt, betaalt deze investering zich zeker uit. Inbound marketing is er voor nu, maar ook voor jouw toekomst.
Hoe starten met inbound marketing?
Veel bedrijven zetten in op inbound marketing, maar alles staat of valt met een goed plan. Een goed inbound marketing plan bestaat uit enkele bouwstenen: je gaat de doelgroep bepalen, goede content creëren, een sales kwalificatie doen, marketing automation flows uitwerken, tracking opzetten, interne stakeholders definiëren,…
Het bouwen van een degelijk inbound marketing plan kost veel tijd en energie, maar het is een investering die zichzelf na termijn zal terugbetalen. Begin dus zeker niet impulsief met Inbound marketing, maar denk er goed over na en benader het als een langetermijnstrategie. Laat je daarom bijstaan door specialisten, mensen die al meerdere inbound marketing concepten uitgewerkt hebben.