Wat is content marketing en waarom is het zo belangrijk voor je digitale strategie?

Content marketing is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie. Maar wat houdt dit in? Hoe werkt het, wat zijn de voordelen en hoe gebruik je content marketing binnen jouw bedrijf?

Wat is content marketing: heldere definitie

Contentmarketing is een strategische vorm van marketing. Het consistent informeren van de lezer door middel van interessante en kwalitatieve content is het grootste doel. Daarmee kun je een specifieke doelgroep aantrekken én behouden om ze om te zetten in betalende klanten. Dit draagt bij aan het succes van jouw bedrijf en het verbeteren van de resultaten.

Wat is content marketing en hoe kun je het inzetten voor je bedrijf? Lees het in dit artikel.

Welke soorten content vallen onder content marketing?

Contentmarketing omvat verschillende soorten inhoud of content. Dit kan zowel online als offline content zijn, tekstueel of audiovisueel. Denk maar aan nieuwsartikelen, blogs, whitepapers, infographics, podcasts, webinars, malings, how-to video’s,…

De praktijk: hoe werkt content marketing?

De basis van content marketing is een goede strategie. Dit noemen we dan ook wel een contentmarketing-strategie. Het met regelmaat verstrekken van advies en informatie, het creëren van goede content, is het belangrijkste doel van content marketing. Daarnaast zijn ook de subdoelen van belang.

De belangrijkste doelen van een content marketingstrategie zijn:

  • Doel 1 : op regelmatige basis adviseren en informeren van de lezer en de doelgroep
  • Doel 2 : het aantrekken van de doelgroep die je wenst
  • Doel 3 : leadgeneratie
  • Doel 4 : conversiepercentage omhoog brengen
  • Doel 5 : autoriteit en klantvertrouwen opbouwen

De bovenstaande doelen kun je bereiken met specifieke content. Zoals content in de vorm van een e-book of een whitepaper die de klant gratis of tegen een kleine vergoeding kan downloaden in ruil voor contactgegevens. Zoals een telefoonnummer of een e-mailadres.

Dit wordt ook wel gated content genoemd. De klant moet dus iets achterlaten in ruil voor informatie. Jij kunt deze gegevens gebruiken voor het boosten van je sales én het nurturen van leads.

Een goede balans tussen sales, dienstverlening en marketing is ontzettend belangrijk voor een bedrijf. Door de doelgroep en jouw klanten van hoogwaardige content te voorzien in elke fase van de customer journey, leidt je ze op een goede manier door deze 3 facetten heen. Zonder je daarbij alleen te focussen op de sales.

Daardoor verwen je jouw klanten met een uitstekende klantervaring. Dit zorgt voor goede aanbevelingen, meer leads én een hoger percentage van klanten die converteren.

Jouw klanten zijn immers de belangrijkste basis voor het succes van jouw onderneming.

Content: een belangrijk onderdeel binnen de digitale en inbound marketing

In principe kun je contentmarketing toepassen binnen zowel de inbound marketing als de digitale marketing. Dit zijn de specifieke kenmerken van deze 3 marketingvormen:

1. Inbound marketing

Content is ook onmisbaar binnen inbound marketing. Deze strategie heeft het aantrekken van de juiste doelgroep en klanten door het bieden van waarde als belangrijkste doel. Door klantvertrouwen op te bouwen én te onderhouden, kun je jouw verkopen verhogen. Net zoals bij content marketing plaats je bij inbound marketing je doelgroep en website centraal. Via goede content zorg je voor een grote instroom aan kwalitatieve bezoekers.

2. Digitale marketing

Digitale marketing is onlosmakelijk verbonden aan SEO of Search Engine Optimization. De content die wordt ingezet binnen deze strategie moet dan ook geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Dat houdt in dat een artikel of een blog specifieke zoekwoorden bevat (waar je eerst een uitgebreid zoekwoorden onderzoek rond gedaan hebt), een X aantal woorden heeft en voorzien is van een meta titel en meta omschrijving.

Zo wordt er binnen de digitale marketing bijvoorbeeld gebruik gemaakt van verschillende soorten content. Zoals geoptimaliseerde website teksten, SEO blogs of andere media die je zelf creëert, plaatst en beheert. Dit wordt ook wel owned media genoemd.

Een ander voorbeeld van content zijn Google Ads of social media advertenties. Dit wordt ook wel paid media genoemd. Hier moet je dus vaak voor betalen in de vorm van CPC of Costs Per Click. Je betaalt dus op het moment dat een bezoeker op de content klikt. Binnen de digitale marketing kun je ook gebruik maken van earned media. Zoals product reviews.

3. Content marketing

Contentmarketing is dus heel breed inzetbaar binnen de marketingstrategieën van jouw onderneming. De content kun je niet alleen online verspreiden, maar ook offline communiceren. Content kun je dus gebruiken binnen inbound én digitale marketing.

Wat zijn de voordelen van content marketing?

Content marketing heeft veel voordelen en kan je bedrijf heel wat opleveren. Wij zetten de belangrijkste voordelen van content marketing op een rijtje:

  • Meer gericht websiteverkeer en bezoekers
  • Genereren van warme leads. Bezoekers zijn immers al geïnteresseerd in wat je aanbiedt
  • Toename van de merkbekendheid en klanttevredenheid
  • Klanten zijn meer betrokken en bereid tot het doen van aanbevelingen
  • Waarde voor de lezer waardoor het conversiepercentage groeit

Door de bovenstaande voordelen goed in je op te nemen, mag het duidelijk zijn dat content marketing van aanvulling is voor jouw bedrijf. Dat geldt voor jouw diensten en sales, maar natuurlijk ook voor jouw marketingstrategie. Je buyer persona kennen is daarbij van belang.

Zo weet je namelijk precies welke soort content jouw doelgroep als waardevol en interessant beschouwt. Door jouw doelgroep in de juiste fase van de customer journey van de juiste content te voorzien, wordt content marketing pas echt doeltreffend en effectief. En dat is uiteindelijk het doel, toch?

Tips: de juiste aanpak als je wilt starten met contentmarketing

Tip 1. Weten welk probleem jouw doelgroep heeft

Waar worstelt jouw doelgroep vooral mee? Hoe brengen zij dit onder woorden en op welke manier kun je hun een helpende hand bieden? Creëer content die het probleem van jouw doelgroep uitleen legt. Dat kan in de vorm van een waardevolle blog of een instructievideo. In deze eerste content mag al best een kleine oplossing geven om de interesse te wekken. Daarnaast weet de doelgroep direct dat ze van jouw iets waardevols kunnen verwachten. Probeer in de informerende fase van de customer journey echter niet te commercieel over te komen. Het informeren van je doelgroep staat hier centraal.

Er bestaan verschillende manieren om te weten te komen welke problemen er leven binnen jouw doelgroep. Je kan zoekwoorden onderzoek doen, interviews afnemen met klanten, interne medewerkers bevragen, forums bezoeken,…

Tip 2. Stap voor stap beginnen

Rome en Keulen zijn niet in één dag gebouwd, dus jouw contentstrategie ook niet. Begin dus vooral stap voor stap. Zeker als je nog niet zoveel ervaring hebt met deze vorm van marketing. Overlaadt jouw doelgroep niet met 100 tips in één blog. Post in plaats daarvan consistent en informatief artikel met wat tips van de expert. Dat ben jij in dit geval.

Je hoeft niet direct over een complete strategie of ingewikkelde content kalender te beschikken. Creëer verschillende soorten content en plaats deze met regelmaat. Zo kun je ook heel goed testen welke inhoud voor jou en jouw doelgroep wel of juist niét werkt.

Tip 3. Content creëren voor de klant

Dat klinkt logisch. Toch komen de woorden wij, we en ik regelmatig te vaak voor in een tekst, artikel of blog. Schrijf vooral content die van waarde is voor de klant. Schrijf bijvoorbeeld;

“Heb jij moeite met het schrijven van waardevolle content en kun je wel wat hulp gebruiken”

In plaats van:

“Wij weten precies waar een interessante blog met meerwaarde aan moet kunnen voldoen”

Leuk dat “wij” dat weten, maar wat heeft jouw doelgroep daaraan? Helemaal wanneer je als expert niet bereid bent om je te verplaatsen in het probleem van jouw lezers. Natuurlijk mag je jezelf aanbevelen, maar doe dit pas nadat je de klant van een oplossing hebt voorzien.

Tip 4: automatiseer met marketing automation

Als je veel goede content gecreëerd hebt en je contentstrategie staat op punt, dan ben je klaar voor de volgende stap: marketing automation. Hiervoor kun je een marketing automation tool gebruiken. Wij, bij Torseo, hebben reeds verschillende tools getest en gebruikt. Wij kiezen bewust voor Hubspot omdat het een heel gebruiksvriendelijk tool is en omdat het ook gewoon heel veel mogelijkheden heeft.

FAQ: wat mensen vragen over content marketing

Beoordeel dit artikel

Leave a Comment