Hoe de 6 P’s marketing mix in een digitale strategie gebruiken?

In dit artikel bespreek ik hoe je de 6 P’s marketing mix effectief kan toepassen in een digitale strategie. Je leest het goed, 6 P’s. Daar waar we vroeger enkel Product, Prijs, Promotie en Plaats hadden, zijn daar nu Personeel en Presentatie bijgekomen. Het is dus een uitbreiding op de 4 P’s en 5 P’s marketing mix.

Doorheen dit artikel zal ik de nederlandse benamingen gebruiken voor de 6 marketing P’s. In het Engels zijn deze Product, Price, Promotion, Place, People en Presentation. 

Door correct in te spelen op de 6 P’s, zal dit een positief effect hebben op het merkimago van je bedijrf en de merkbeleving rond een product of dienst. Alles P’s versterken elkaar waardoor je een unieke marketing mix krijgt. 

Voor we de zes P’s onder de loep nemen, wil ik even uitleggen wat de marketing mix precies is.

De marketing mix is een combinatie van instrumenten die een bedrijf kan gebruiken voor het invullen van de marketingstrategie. De verschillende instrumenten van de marketing mix moeten op de juiste manier afgestemd worden op elkaar. Dit is de taak van een marketeer of freelance online marketing expert

De P van Product

De eerste P staat voor Product. Het product of de dienst is het belangrijkste element van een bedrijf: hier draait alles om. Het bepaald hoe de behoeften van de afnemers worden gezien. 

Je kan een product opsplitsen in drie productniveaus: het kernproduct, het tastbaar product en het uitgebreid product. 

1. Kernproduct

Het kernproduct representeert de basis-functie en/of de voordelen die het product te bieden heeft. 

Het kernproduct van een fiets is dat je jezelf ermee kan verplaatsen van punt A naar B. 

2. Tastbaar product

Het tastbaar product gaat over de eigenschappen van het product. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit, de vormgeving, de merknaam of andere eigenschappen die je kan waarnemen. 

Bij een fiets kan je bijvoorbeeld denken aan het materiaal waaruit het frame vervaardigd is. 

3. Uitgebreid product

Het uitgebreid of aanvullend product gaat over de niet-tastbare voordelen van het product, die al dan niet een meerwaarde geven. Denk maar aan service, garantie of leveringsvoorwaarden.

Een uitgebreid product voor een fiets, in een digitale strategie, kan bijvoorbeeld zijn dat je een extra jaar garantie krijgt als je de fiets online registreert na aankoop. 

Dit kan een win-win situatie zijn voor zowel de koper als de verkoper. De koper heeft hierdoor een extra jaar garantie. De verkoper kan de aankoop van een bepaald fietsmodel linken aan de contactgegevens van de aankoper. Hierdoor kan hij promoties op maat versturen. 

De P van Plaats

De P van Plaats staat voor de locatie waar je product verkocht wordt. Verkoop je alleen online of heb je ook nog een fysiek winkelpunt? 

Bol.com verkoopt alleen online, terwijl Coolblue naast een webshop ook fysieke winkelpunten heeft. Door ook offline aanwezig te zijn heeft Coolblue in mijn ogen een extra troef in handen. Mensen kunnen in een fysiek winkelpunt het product gaan bekijken en uitproperen. Vaak kan een verkoper ter plaatse nog extra informatie geven die niet op de website te vinden is. 

Als je een nieuwe fiets koopt zijn er verschillende zaken waarmee je rekening moet houden: de framemaat van je fiets, het aantal versnellingen, de veringen,… Dit zijn allemaal zaken waar een verkoper in een fysiek winkelpunt beter bij kan helpen. Als je enkel een webshop hebt, kan je hierop inspelen door een online fietsen koop gids te schrijven, waarbij je uitleg geeft waar men allemaal moet op letten bij het aankopen van een nieuwe fiets. 

Wist je dat je ook producten kunt verkopen op social media? (Wat is social media?)

Afhankelijk van de plaats waar je producten verkoopt, zal jouw marketing mix er anders gaan uit zien. Het ideale scenario is dat je een brug bouwt tussen de online en offline wereld. 

De P van Prijs

Voor een koper zijn er twee aspecten belangrijk aan een product: de kwaliteit en de P van Prijs. Vaak gaat men deze twee criteria aan elkaar linken: een hoge prijs wordt geassocieerd met hoge kwaliteit, een lage prijs wordt vaak geassocieerd met mindere kwaliteit. 

Prijszetting in een digitale strategie is zeer belangrijk. Consumenten kunnen zeer goed vergelijken online aan de hand van Google Shopping en websites zoals Vergelijk.nl. In een digitale strategie wordt daarom vaak gekozen voor een concurrentie gebaseerde prijsstelling

Als je hetzelfde model fiets voor 20% duurder verkoopt dan je concurrent, dan zal het heel moeilijk zijn om de verkoop binnen te halen. 

De P van Promotie

De 4e P staat voor Promotie en de manier waarom je communiceert met de klant.  Dit kan door middel van offline kanalen zoals tv-commercials, billboards, tijdschriften,… Maar ook door middel van online kanalen: social media advertenties, Google Ads, inbound marketing enzovoort.  

Mensen die geïnteresseerd zijn in fietsen kan je zeer effectief gaan targeten aan de hand van Facebook advertenties (met als interesse fietsen of wielrennen). Daarnaast zou je ook Google Ads advertenties kunnen opzetten voor het zoekwoord fiets kopen of herenfiets kopen

De P van Personeel

Goed personeel is absoluut een meerwaarde voor elke organisatie. Dit hangt vaak samen met het opleidingsniveau en de ervaring van de medewerkers. Een verkoper met 15 jaar ervaring zal meer autoriteit en rust uitstralen dan een verkoper met 6 maand ervaring. In veel gevallen zal iemand met meer ervaring sneller een koop kunnen afsluiten dan iemand met minder ervaring. 

Ook in een digitale strategie heb je goede mensen nodig. Vaak werken zij achter de schermen. Denk bijvoorbeeld aan de SEO specialist die de website optimaliseert en ervoor zorgt dat deze hoog scoort in de zoekmachines (Google, Bing,…). Of de webdeveloper die ervoor zorgt dat de website goed blijft functioneren. 

De P van Presentatie

De laatste P uit de 6 P’s marketing mix is die van Presentatie. Dit is de manier waarop een product of dienst wordt gepresenteerd aan de klant. 

In een digitale strategie is het belangrijk dat de klant gemakkelijk producten kan raadplegen op de website. Belangrijke pagina’s mogen slechts 2-3 klikken verwijderd zijn van de homepagina. 

Daarnaast is het ook belangrijk dat de website overzichtelijk is. Vind de klant alle belangrijke informatie vlot terug (levertijd, specificaties, garantie)? Een UX specialist kan hierbij zeker helpen. 

Tot slot, monitor de snelheid van je website. Een te trage website lokt frustratie uit en zorgt ervoor dat potentiële klanten ergens anders hun producten of diensten zullen afnemen. 

De 6 P’s met succes implementeren

Heb je vragen over hoe je de 6 P’s marketing mix kan inzetten voor jouw bedrijf of wil je samenwerken met ons? Aarzel dan niet om ons te contacteren.

2 thoughts on “Hoe de 6 P’s marketing mix in een digitale strategie gebruiken?”

Leave a Comment