De eerste weken van 2021 zitten er alweer op. Tijd om even stil te staan bij de social media trends in 2021 die er zitten aan te komen. 2020 was een raar jaar, de corona pandemie heeft een onmiskenbare impact gehad op elk bedrijf. Veel bedrijven hebben moeten overstappen naar een systeem van tijdelijke werkloosheid, waarbij ze beroep moesten doen op de overheid om financieel gezond te blijven. Bedrijven werden hierdoor ook uitgedaagd om creatief om te springen met social media. Nu, welke social media trends in 2021 mogen we verwachten?
Inhoud van dit artikel
- Trend 1 | Bedrijven willen meer ROI
- Trend 2 | Op welke kanalen moet je inzetten?
- Trend 3 | Een nog betere klantervaring
- Trend 4 | Social commerce
- Trend 5 | Bouwen aan TRUST
- Trend 6 | Livestreaming, the next level
- Trend 7 | Baby boomers
- Trend 8 | (nog) Meer video
- Trend 9 | Vluchtige content blijft aan populariteit winnen
- Trend 10 | Denk verticaal
- Trend 11 | Online communities
- Trend 12 | Influencer marketing blijft aanwezig
- Wat waren de social media trends in 2020 nu weer?
- Conclusie
Trend 1 | Bedrijven willen meer ROI
Sociale media is geen speeltuin meer. Als bedrijf willen we meer een meer Return On Investment (ROI) zien. We willen meer naamsbekendheid, meer conversies, meer customer retention, een betere klantervaring bieden,…
Er werd in het verleden veel geïnvesteerd in bereik en inspiratie. Nu moet het voor de bedrijven ook echt gaan opbrengen. Het is tijd om te oogsten. In 2021 willen bedrijven meer resultaat via sociale media, hogere conversies en meer doelen bereiken.
Trend 2 | Op welke kanalen moet je inzetten?
Om trend 1 te verzilveren zullen bedrijven inzetten op meerdere kanalen. Onderzoek van Hootsuite heeft uitgewezen dat bedrijven in 2021 het meeste marketing budget zullen uitgeven aan Instagram, gevolgd door Facebook, YouTube en LinkedIn.
Dit is in lijn met waar de groei in het aantal gebruikers het voorbije jaar het opmerkelijkst was en zal blijven. Instagram kende als platform het grootste aantal nieuwe gebruikers tussen juli en september in 2020. En het advertentiebereik van Instagram groeide in het laatste kwartaal van 2020 met 7,1% wat bijna driemaal zoveel is als de groei van 2,2% op Facebook.
Bekijk voor je bedrijf of elk kanaal relevant is. Zit je doelgroep op TikTok? Dan kun je hierin investeren. Het heeft geen zin om te investeren in kanalen waar je doelgroep niet aanwezig is. Bestaande kanalen die niet opbrengen kun je beter schrappen.
Door de crisis grijpen we vooral naar de klassieke kanalen die we al kennen en vertrouwen, kanalen waarvan we weten dat we daarmee onze zakelijke doelen kunnen bereiken. Durf in 2021 zeker nieuwe kanalen te ontdekken.
Trend 3 | Een nog betere klantervaring
Je klantervaring moet natuurlijk al goed zijn, maar in 2021 gaan bedrijven voor een nog betere klantervaring. De klant, onze doelgroep, heeft steeds hogere verwachtingen die we moeten / willen inlossen. Hoe eenvoudig is het de dag van vandaag niet om een negatieve review te schrijven? Dit willen we als bedrijf te allen tijde vermijden.
Ook social media platformen spelen hier op in. Instagram en Messenger privé berichten zijn al één geworden en in de toekomst zal Whatsapp hier waarschijnlijk ook aan toegevoegd worden. Zo heeft de gebruiker één platform voor al zijn privéberichten.
Steeds meer bedrijven laten het ook toe om bestellingen te plaatsen via privéberichten. Deze berichten gaan ze vaak nog persoonlijk beantwoorden, maar op termijn verwachten we dat dit steeds meer en meer geautomatiseerd zal worden door middel van chatbots.
Webcare, dienstverlening en de in-app beleving via sociale media zal hierdoor aan belang winnen in 2021.
Trend 4 | Social commerce
Social commerce was al een trend in 2020 en is het dit jaar opnieuw. Wat in het verleden een online etalage was, wordt nu een heuse (social) webshop. Alleen de believers hebben hier in 2020 al serieuze stappen in gezet.
Facebook shops, Instagram shops,… Het is niet enkel voor B2C producten of diensten. Ook B2B bedrijven maken hier al gebruik van. We verwachten dat het aantal social shops in 2021 fors zal toenemen.
Winkelen op Whatsapp? Ook dat zit eraan te komen. Er komt namelijk een tool dat ervoor zorgt dat je via je WhatsApp Business account een catalogues kunt toevoegen. Hierin kun je producten zetten die mensen dan meteen kunnen kopen. In app-shopping dus goed in de gaten houden! ?
Trend 5 | Bouwen aan TRUST
Wanneer willen mensen met jouw bedrijf zaken doen? Als ze je vertrouwen. Het menselijke aspect speelt hierin een belangrijke rol. People to people. Mensen doen zaken met mensen. Veel bedrijven spelen hier reeds op in door meer mensen in beeld te brengen in hun social media communicatie. Laat eens een medewerker aan het woord, deel een testimonial video van een tevreden klant, enz.
Het is niet omdat je een schoenenwinkel hebt, dat je alleen moet posten over schoenen. Het is niet omdat je SEO opleidingen geeft, dat je enkel moet spreken over de inhoud van de opleidingen. Wordt met jouw organisatie als het ware een restaurant met een open keuken. Door dit toe te passen en door consistent persoonlijke content te delen zul je als bedrijf authentiek overkomen bij je doelpubliek.
Je hoeft geen afgelekte video’s te maken om te scoren op social media, een “homevideo” (user generated content) kan het even goed doen. Deze video’s komen vaak veel persoonlijker over, waardoor het engagement de hoogte in schiet.
Trend 6 | Livestreaming, the next level
Door de corona pandemie kennen we het allemaal. Een event kan niet live doorgaan. Wat nu? Wel, we gaan evenementen gaan livestreamen. Dit fenomeen zal in 2021 aan populariteit winnen. Vooral binnen de cultuur en sportsector probeert men hierin te innoveren. Het was ook nodig omdat deze sectoren geen inkomsten meer hadden.
Wat is het voordeel van een live video? Interactie. Tijdens een live stream kun je met je doelpubliek in dialoog gaan. Als je een gewone video post op sociale media, dan kun je dit niet.
Niet enkel de cultuur en sportsector maken gretig gebruik van livestreams, ook de overheidsinstanties en het bedrijfsleven hebben het ontdekt. Infosessies, schepen colleges, seminaries, een vergadering,… Het moest allemaal vanop afstand gebeuren. Wij gaan er vanuit dat dit in 2021 nog aan belang zal winnen. Het is efficiënt (tijdsbesparend) en veel beter voor het milieu (minder verplaatsingen met de wagen).
Trend 7 | Baby boomers
De baby boomer generatie (1944 – 1964) wordt vaak vergeten. Boomers brachten in 2020 meer tijd online door met behulp van social media, digitale video, gaming en mobiele betalingen. 70% van de internetgebruikers tussen de 55-64 jaar heeft de afgelopen maand iets online gekocht. Dit is gigantisch veel voor een doelgroep waarvan we verwachten dat ze eigenlijk niet met de computer kunnen werken. Wel, kom eens van onder je steen: dat kunnen ze wel! ?
Een challenge voor veel bedrijven: zit deze doelgroep in je doelpubliek en wil je deze mensen bereiken via sociale media? Dan is 2021 het jaar om met hen in interactie te gaan. Gebruik beelden van deze mensen in je social ads of reclamecampagnes zodat ze zich aangesproken voelen. Authenticiteit is hier opnieuw key.
Doe ook research naar deze doelgroep. Waar liggen hun interesses? Waar spenderen ze veel tijd aan? Welk budget hebben ze? Waar liggen ze wakker van? Doe je huiswerk. Belangrijk daarbij is om segmentatietechnieken te combineren met een doordachte boodschap. Zo wordt het stijgende technologische enthousiasme van deze leeftijdsgroep zeker niet vergeten.
Last but not least, online reviews. De baby boomers worden in de beslissingsfase, meer dan eender welke andere doelgroep beïnvloed door reviews, recensies en ratings die ze over het product, merk of bedrijf terugvinden. Wellicht relevant om deze sociale media trend ook in 2021 te integreren in je online marketing strategie.
Trend 8 | (nog) Meer video
Livestreaming, IGTV, TikTok, Reels,… Video neemt de social media kanalen helemaal over. Dit is geen nieuwe trend natuurlijk, maar een bestaande trend die z’n opmars aan het verder zetten is. Tegenwoordig heeft niemand nog cameravrees en springen we dagelijks (meerdere malen) voor de lens van onze smartphone. Als bedrijf moet je hierop inspelen. Zit video nog niet in je online marketing strategie? Dan is het nu vijf na twaalf.
Niets is zo krachtig als een korte video van 15 tot 30 seconden waarin je je boodschap in kwijt kunt. Korte formats werken heel goed op sociale media. Onderzoek van Cisco wees uit dat tegen 2024 82% van alle online content bewegend zal zijn of op z’n minst bewegend materiaal zal bevatten (bewegende stickers op stories bijvoorbeeld).
Trend 9 | Vluchtige content blijft aan populariteit winnen
Als we het hebben over korte formats, dan komen we automatisch uit bij vluchtige content. Vluchtige content zijn berichten die slechts gedurende een korte tijd zichtbaar zijn en nadien terug verdwijnen. Denk hierbij aan Snapchat en Instagram Stories. Sinds kort kun je ook op LinkedIn en Twitter stories (of Fleets) toevoegen.
De aandachtsspanne van de gebruiker is kort en dat heeft ook de manier waarop content geconsumeerd wordt veranderd. Dat is ook de reden waarom formats zoals ‘Instagram Stories’ populairder zijn dan ooit. Ze zijn korte berichten, ze zijn vaak interactief en verslavend in die zin dat mensen uren kunnen scrollen van de ene story naar de andere.
We voorspellen dan ook dat het aantal stories en actieve gebruikers van Instagram Stories (en de vluchtige content op andere kanalen) ook in 2021 zal blijven toenemen. Een opportuniteit voor merken en bedrijven die deze trend omarmen.
Trend 10 | Denk verticaal
Verticaal is (bijna) het nieuwe normaal. Zoals we het vroeger gewoon waren om foto’s en video’s te maken door onze smartphone horizontaal te houden, passen deze beelden nu niet meer bij onze Reels, TikToks en Instagram Stories.
Door dit fenomeen ben je als content creator nu bijna verplicht om verschillende varianten te maken van je foto’s: een exemplaar voor op je tijdlijn en een exemplaar voor je stories. Je wilt namelijk overal je boodschap zo goed mogelijk overbrengen, right? ?
De juiste Facebook afmetingen en Instagram formaten mag je hierbij natuurlijk niet uit het oog verliezen.
Trend 11 | Online communities
De waarde van online communities zal in 2021 enkel maar toenemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Facebook groepen. Facebook rolt heel veel nieuwe functies uit die gekoppeld zijn aan deze groepen. Het is een plaats waar je met gelijkgestemden over verschillende topics kunt praten en met elkaar in discussie kunt gaan. Posts in dergelijke groepen krijgen ook vaak veel meer interactie in vergelijking met een post op je tijdlijn.
Een voorbeeld van dergelijke community, is de SEO Benelux groep. Dit is een groep waarin je meer kunt bijleren over SEO, waar je ervaringen kunt delen en antwoorden krijgt op SEO-gerelateerde vragen (hoe doe je zoekwoorden onderzoek, hoe doe je een SEO migratie, wat is SEO,…).
Trend 12 | Influencer marketing blijft aanwezig
Influencer marketing is natuurlijk geen nieuwe trend, het lijkt er echter wel op dat het een trend is die nog enige tijd zal standhouden. Sociale netwerken blijven gedomineerd worden door influencers die veel geld opstrijken om merken en bedrijven te promoten. Vaak, en dat is ons gevoel, missen die posts wel wat authenticiteit. Perfecte foto’s en professioneel gemaakte video’s, komt dit nog wel persoonlijk over?
Dat influencer marketing nog steeds populair is zien we aan de toename van de marketing spend aan influencers. Vaak is het investeren in influencers een pak goedkoper dan betalende advertentiecampagnes en zijn de resultaten bovengemiddeld goed. Het is natuurlijk wel cruciaal dat je samenwerkt met een influencer die past bij je merk of bedrijf.
- TikTok als nieuwe uitdager: TikTok heeft de verwachtingen anno 2021 helemaal ingelost en is een platform om rekening mee te houden in je social media strategie. Het steeg van 500 miljoen gebruikers in december 2019 naar bijna één miljard vandaag.
- Stories voor je ‘snelle content’: meer en meer bedrijven spelen hier intussen op in.
- Privaat is het nieuwe publiek: er is een verschuiving van de conversaties op social naar de privéberichten of (Facebook) groepen. Mensen gaan minder en minder openbare berichten delen.
- Augmented reality: een filter laagje toevoegen aan de realiteit. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een speciale lens op Instagram waarmee je de achtergrond aanpast of een speciaal masker creëert voor je gezicht.
- Social commerce: 2020 was de doorbraak voor social commerce. Tegenwoordig is het zeer makkelijk om producten te bestellen via Instagram en Facebook. Doordat veel winkels hebben moeten sluiten omwille van de corona pandemie, is dit in een stroomversnelling geraakt. Social blijft altijd open.
- LinkedIn: het kanaal bij uitstek (nog steeds) om je professioneel netwerk uit te bouwen.
- Iedereen is content creator: iedereen voelt zich een beetje influencer. Everyone wants a piece of the pie.
Conclusie
In 2020 was er een enorme shift naar online communicatie en het dagelijks gebruik van Social Media. Niet enkel kunnen we dit vaststellen bij de jongere generatie, ook steeds meer ouderen beginnen te communiceren via sociale netwerken. TikTok boomt en het gebruik van Whatsapp is met 50% gestegen in de eerste lockdown. De cijfers liegen er niet om.
Jouw doelgroep zit dus anno 2021 nog meer op sociale media. Daarom niet altijd actief (om zelf zaken te posten), maar ze zijn er wel. Investeer dus in Social Media en blijf je concurrenten steeds een stapje voor! ?
Als het gaat over content creatie, dan is 2021 het jaar waarin je het pad van de persoonlijke, authentieke en creatieve content moet bewandelen. Video en vluchtige content mag je in dit verhaal zeker niet vergeten. Denk verticaal.
Denk ook in termen van content-productie en content-distributie. Je hebt een plan nodig. Met ad hoc social media posts ga je de wereld niet veroveren. Je moet werk maken van een echte social media strategie. Een gratis social media content planning kan hierbij zeker helpen! ?
Op welke social media trends in 2021 ga jij volop inzetten? ? Laat het ons weten in de comments! ⬇