SEO is een vakgebied waar veel over gesproken wordt, maar waar weinig zekerheden zijn. Dit lijdt dan ook tot een hoop onwaarheden, aannames en mythes. Door iedere bron van informatie klakkeloos voor waar aan te nemen, kunt u een hoop schade aan uw site en uw notering in de zoekmachines aanrichten. Ik heb dan ook voor u een kort lijstje gemaakt van vijf veelvoorkomende SEO mythes waar ook vandaag de dag nog in wordt geloofd.
Inhoud van dit artikel
SEO mythe 1: meer zoekwoorden is beter
Eén van de meest hardnekkige mythes over SEO is dat alles om zoekwoorden draait en dat door zoveel mogelijk zoekwoorden op een pagina te plaatsen, deze pagina een hogere notering zal krijgen in de lijst met het zoekresultaten.
Alhoewel keywords en keyphrases zeker een belangrijk onderdeel vormen van een SEO campagne en een dergelijke SEO diensten zich richt op een aantal zoekwoorden, is het ook weer niet zo dat het de bedoeling is om zoveel mogelijk van deze zoekwoorden in een pagina te verwerken.
Dit was een strategie die in de begindagen van zoekmachine optimalisatie nog succesvol was maar inmiddels achterhaald is. Google heeft haar zoekalgoritmes zodanig aangepast dat pagina’s die aan “keyword stuffing” doen en dus volgeschreven zijn met lange ketens van zoekwoorden afgestraft worden.
Het is veel beter om voor ieder zoekwoord een aantal stukken te schrijven die echt relevante informatie bieden voor de lezers en deze op uw website te plaatsen of op pagina’s met een hoge autoriteit. Wil je starten met zoekwoorden onderzoek? Lees dan zeker eens onze gids.
SEO mythe 2: meld u bij zoveel mogelijk zoekmachines aan
Als u gevonden wilt worden, dan zult u zich bij zoveel mogelijk zoekmachines moeten aanmelden is een gedachte die nog bij veel mensen heerst. Maar laten we eens reëel zijn; hoeveel zoekmachines worden er gebruikt naast Google? Afgezien van Bing en DuckDuckGo zijn er geen andere grote zoekmachines meer over.
Het is wel handig om uw sitemap te verstrekken aan Google. Op deze manier worden aanpassingen van uw site sneller opgepikt en worden de hoofdpagina’s van de website netjes in de zoekresultaten weergegeven.
SEO mythe 3: gegarandeerde top posities
Wanneer u een SEO expert hoort praten over een gegarandeerde top positie of, nog erger, een gegarandeerde nummer één positie, dan kun je deze specialist beter mijden. Niets is zeker in de wereld van SEO en gegarandeerde topposities bestaan dan ook niet.
Als u een goede SEO campagne doorvoert, dan kan dit zich vertalen in een periode van hoge noteringen voor de voor u relevante keywords. Het succes van de campagne is echter afhankelijk van verschillende factoren die buiten uw invloed zijn. Zoekresultaten worden immers beïnvloedt door de locatie en de zoekgeschiedenis van de gebruiker. Daarnaast heeft u ook geen invloed op de inzet van SEO technieken door de concurrentie.
Een bonafide SEO expert zal u dan ook vooral laten zien hoe deze door middel van SEO tracht uw positie te verbeteren en meer bezoekers in de wacht te slepen. Een positie garanderen wijst op gebakken lucht of het gebruik van Blackhat SEO technieken die op de lange duur meer slecht dan goed zullen doen.
SEO mythe 4: links, links en nog meer links
Aan de ene kant zijn er mensen die roepen dat linkbuilding dood is en aan de andere kant zijn er mensen die aangeven dat u zoveel mogelijk links wilt hebben. Links zijn nog steeds van grote waarde maar tegenwoordig is het vooral de kwaliteit van de links, en niet de kwantiteit, die de doorslag geeft.
Hoeveel backlinks heb je nou nodig? It depends. Het is onwaarschijnlijk dat u duizenden links naar uw website kunt plaatsen, zonder gebruik te maken van technieken die tegenwoordig door Google worden afgestraft. Eén van de populaire manieren om snel veel links te krijgen is het gebruik van linkfarms, sites waar u gratis uw link kunt plaatsen. Het gebruik van deze sites wordt tegenwoordig afgeraden.
U kunt zich beter richten op het delen van links met gerelateerde websites die tevens een hoge autoriteit of page ranking genieten. U kunt bijvoorbeeld een webmaster benaderen of het mogelijk is om gratis content in de vorm van een gastcolumn af te leveren in ruil voor een verwijzing naar uw site.
SEO mythe 5: betaalde advertenties beïnvloeden SEO
Als u snel bovenaan de lijst met zoekresultaten wilt staan, dan is de snelste manier om dit te bewerkstelligen het gebruik maken van Google Ads. Door diensten direct bij Google af te nemen, zorgt Google ervoor dat u bovenaan de lijst komt te staan – tenzij er meerdere bedrijven zijn die op dezelfde keywords adverteren.
Betaalde advertenties zijn echter vaak van korte duur omdat de kosten hoger liggen dan een reguliere SEO campagne. Beide hebben dan ook geen invloed op elkander. Wanneer u een zoekactie uitvoert, zult u eerst de geadverteerde sites zien (aangegeven met een geel blok met daarin het woord “Ad”) en vervolgens zullen de organische zoekresultaten worden getoond.
Door gebruik te maken van Google Ads maakt u uw website niet meteen SEO-proof en na het aflopen van de betaalde advertenties zal uw site weer naar de oorspronkelijke positie terugkeren.