Zoekmachine optimalisatie verandert voortdurend omdat zoekmachines zich voortdurend ontwikkelen. Een semantische SEO-strategie kan je helpen een concurrentievoordeel te behalen. Omdat zoekmachines zich aanpassen om de beste resultaten te bieden voor zoekopdrachten, moet je webinhoud zich ook aanpassen. Als je de principes eenmaal begrijpt, kun je semantische SEO toepassen op elke niche. In dit bericht schets ik enkele van de succesvolle strategieën die ik heb toegepast op verschillende soorten sites, samen met enkele inzichten in de resultaten die ze hebben opgeleverd. Laten we beginnen met iets meer uit te leggen over semantisch zoeken en inhoud, voordat we enkele nuttige toepassingen en tips bekijken.
Inhoud van dit artikel
Hoe werkt semantisch zoeken?
Semantisch zoeken levert de beste resultaten op voor zoekopdrachten van gebruikers door de intentie en taal van de gebruiker te begrijpen. Door machinaal leren en kunstmatige intelligentie hebben zoekmachines een diepgaande kennis gekregen van de semantiek (of betekenis) van woorden en zinnen, en hoe ze met elkaar in verband staan. Google begrijpt entiteiten en onderwerpen, en groepeert ze met behulp van The Knowledge Graph.
Dit is een veel verfijndere aanpak dan het matchen van trefwoorden, dat in de begindagen door zoekalgoritmen werd gebruikt. Tegenwoordig verfijnt de semantische zoekmachine voortdurend haar begrip van taal, zodat ze voor elke zoekopdracht de meest relevante en nuttige resultaten kan geven. Dit vereist inzicht in de zoekintentie en de intentie van de inhoud die aan de gebruiker wordt aangeboden.
Wat zijn de voordelen van semantisch zoeken?
Voor gebruikers:
- Ze krijgen een betere gebruikerservaring bij het gebruik van zoekmachines, omdat de resultaten die ze krijgen van hogere kwaliteit zijn.
- Ze kunnen sneller bij de informatie komen die ze nodig hebben, en soms zelfs hun volgende vraag beantwoorden voordat ze die gesteld hebben.
- Ze kunnen zoeken op verschillende apparaten, op verschillende manieren, en toch gekwalificeerde resultaten krijgen.
Voor zoekmachines:
- Ze kunnen de toename van conversationele zoekopdrachten van apparaten als smartphones en smart home apparaten (vaak via voice search) aan.
- Ze leveren een echt nuttige dienst, waardoor het grote publiek nog meer geneigd is om hun zoekmachine te gebruiken, waardoor ze op hun beurt meer gegevens krijgen om hen te helpen leren over menselijke taal.
Wat is semantische inhoud?
In de taalkunde verwijst semantiek naar de studie van betekenis. In deze context gaat het bij semantische inhoud dus om het gebruik van woorden en zinnen om een stuk tekst met een bepaalde betekenis te construeren.
Een stuk semantisch schrijven beoogt de relaties tussen woorden, zinnen en concepten en te gebruiken om een echt waardevolle bron over een bepaald onderwerp te creëren. Het is aandacht besteden aan de details in je stuk inhoud, van zinsbouw tot algemene paginastructuur en alles daartussenin.
In iets meer relateerbare termen: goed schrijven voor mensen en de taalkundige regels volgen.
Het is duidelijk, beknopt en gemakkelijk te lezen. Het is het gebruik van semantisch gerelateerde trefwoorden om je onderwerpen in context te plaatsen en het verwijderen van overbodige woorden. Je hebt geen ingewikkelde taal of ingewikkelde tekst nodig. Maar je hebt wel diepgaande inhoud nodig.
Bij SEO is dit van vitaal belang als je inhoud schrijft die je wilt laten ranken. Natural Language Processing (of NLP) wordt door zoekmachines gebruikt om onze inhoud te begrijpen, en dit proces beoordeelt de woorden die we hebben gebruikt, en de relaties daartussen.
Een semantische benadering om e-commerce SEO te verbeteren
Dus, als semantiek over woorden gaat, hoe is dat dan van toepassing op de verkoop van producten? Is het puur voor journalisten, uitgevers en blogsites? Helemaal niet. Semantische SEO is belangrijk voor alle webpagina’s op elke website.
Je moet er niet van uitgaan dat semantische SEO niet voor jou is weggelegd als je een e-commerce site beheert.
In feite kan het echt effectief zijn in een e-commerce omgeving. Als je categorie-, product- en landingspagina’s schrijft, moet je nog steeds nadenken over indexering, schrijven voor NLP, inhoudsstructuur en leesbaarheid.
Herzie de inhoud van categorie- en productpagina’s
Zorg ervoor dat al je inhoud van topkwaliteit is door deze uniek, nuttig, gedetailleerd en goed gestructureerd te maken. Onderzoek de entiteiten die betrekking hebben op je producten en neem ze op in de relevante categorie-, subcategorie- en productpagina’s.
Geef diepgaande informatie over je producten en productassortimenten. Denk aan hun voordelen en belangrijkste verkoopargumenten. Dit is allemaal nuttig voor zowel de gebruikerservaring als de zoekmachines, dus houd je publiek in gedachten en zorg ervoor dat je tekst een doel dient.
In samenwerking met een van mijn e-commerce klanten heb ik me gericht op NLP-termen en entiteiten om semantische inhoud te creëren op meer dan 50 categorieën, subcategorieën, product- en informatiepagina’s.
We gingen verder dan alleen zoekwoordonderzoek en concentreerden ons op de structuur van de inhoud, co-incidentie, entiteiten, synoniemen en de relatie tussen termen om goed presterende inhoud te maken.
Wat je niche ook is, je kunt het semantisch aanpakken
Je kunt semantische SEO gebruiken om resultaten te boeken in elke niche. Hoewel de dingen waarop je je richt voor elk anders zullen zijn, gelden de algemene principes altijd.
Neem de tijd voor je schrijven, denk na over de woorden die je gebruikt en de relaties daartussen. Schrijf duidelijk en gestructureerd, en zorg ervoor dat je de inhoud herziet en optimaliseert als het SEO landschap verandert. Geniet van het maken van inhoud die actueel relevant is en je zult de resultaten zien!