SEO migratie voor 16 websites van Renson Outdoor.
Torseo heeft de volledige SEO migratie voor dit traject verzorgd. Van het opstellen van het migratieplan tot het schrijven en testen van de redirects.
SEO migratie voor Renson Outdoor
Renson Outdoor is een onderdeel van de Renson Groep. Per land werd er in het verleden een afzonderlijke website opgericht. Dergelijke opzet zorgt ervoor dat je heel wat websites moet onderhouden. Op vlak van content en development, maar ook op vlak van beveiliging, hosting en domeinnamen. Hierdoor is het plan ontstaan om de verschillende websites onder te brengen onder één .com domein. Vanuit Renson kregen wij het verzoek om te helpen bij het SEO migratie traject. Een foute migratie kost immers kostbare posities in de zoekresultaten.
De uitdagingen van de SEO Migratie
Aan de hand van onze 7 stappen voor een SEO migratie zijn wij aan de slag gegaan met het inventariseren van de wijzigingen die gaan plaatsvinden, de betrokkenen en het uitvoeren van een nulmeting. Met de nulmeting houden we na livegang goed de effecten van de migratie in de gaten, om er zeker van te zijn dat de migratie goed verloopt. Direct bleek dat er een geheel nieuw platform ontwikkeld zou worden door een externe webdeveloper. Hierbij zouden alle URLs gaan wijzigen, geen enkele URL bleef dus hetzelfde.
De tweede grote uitdaging was daarnaast dat alle individuele websites als audi-handelsprijzen audi-kopen.nl, mercedes-kopen.nl en bmw-kopen.nl samengevoegd moesten worden tot autocircuit.nl. In totaal bestonden er 41 van deze “merkplatformen”. Bij de inventarisatie kwam gelijk een derde uitdaging om de hoek kijken: niet alle automodellen van de oude platformen zouden worden overgenomen op het nieuwe platform.
Verhuisplan opstellen en redirects schrijven
Om op de juiste manier redirects op te kunnen stellen hebben wij samen met Iwan Post de nieuwe URL-structuur bepaald, waarbij rekening werd gehouden met de verschillende modellen en de bestaande situatie. Na het opstellen van de nieuwe URLs zijn wij aan de slag gegaan met het opstellen van het verhuisplan en het schrijven van de RegEx redirects. Handmatig redirects opstellen was onbegonnen werkt, aangezien het 41 verschillende websites betroffen met in totaal ruim 4.000.000 URLs.
Met behulp van goed uitgedachte RegEx redirects en goed verhuisplan konden we vervolgens de redirects simuleren, zodat ze op de juiste manier getest worden. Al snel bleken er een aantal redirects niet helemaal goed te verlopen, waarna de RegEx scripts verfijnd zijn en wederom getest werden. Hierbij werd ook specifiek naar redirect loops gekeken.
Migratie in gang zetten
Na de uitgebreide tests, implementatie van technische SEO verbeteringen en het vullen van het platform door NDC Mediagroep kon de migratie in gang gezet worden. Tijdens de migratie hebben wij de platformen goed in de gaten gehouden, zodat we ervan verzekerd waren dat de migratie goed verliep. In de periode na de migratie hebben we vervolgens op basis van de nulmeting, Google Search Console en aanvullende tooling de URLs goed in de gaten gehouden.
Het resultaat
Intussen zijn de oude URLs door Google goed verwerkt en ontvangt AutoCircuit maandelijks tienduizenden bezoekers vanuit Google. Dit biedt een goede basis voor verdere organische groei.
Featured In
Ook nood aan een SEO migratie?
Click here to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.