16 tips om je LinkedIn profiel te verbeteren

Ben je op zoek naar een nieuwe job of ben je gericht aan het zoeken naar nieuwe prospects op LinkedIn? Dan is het belangrijk dat je account up-to-date is en zo professioneel mogelijk overkomt. In dit artikel bespreek ik 15 tips om je LinkedIn profiel te verbeteren.

1. Zorg voor een professionele profielfoto

LinkedIn is een professioneel platform, hiervoor gebruik je best een “nette” foto. Zorg dat je herkenbaar en ontspannen op de foto staat, laat dus zeker zatte chiro foto’s achterwege. De profielfoto is namelijk de eerste indruk die je achterlaat bij andere gebruikers. Gebruik bij voorkeur een foto waarbij je in de camera kijkt. 

Ontdek de LinkedIn afmetingen voor 2020.

2. Zorg voor een professionele omslagfoto

LinkedIn is Facebook of Instagram niet, dus upload zeker geen foto van je hond of kat. Gebruik bij voorkeur een afbeelding van het bedrijf waarbij je werkt of een afbeelding die aansluit bij je job.

Je omslagfoto kan er proportioneel iets anders uitzien op mobile in vergelijking met de desktopversie. Bekijk dit dus zeker eens op beide schermen. Gebruik bij voorkeur niet teveel tekst (die slecht zichtbaar kan zijn) op je omslagfoto.

3. Gebruik een strakke kopregel of headline

Een goede kopregel of headline opent deuren. Deze wordt namelijk bij alles wat je op LinkedIn doet getoond en heeft daardoor een grote toegevoegde waarde. Jouw huidige functie wordt automatisch getoond, maar je kan hier ook interessante zoekwoorden aan toevoegen die aansluiten bij je job. Op die manier wordt je profiel sneller opgemerkt.

4. Voeg een beknopte samenvatting toe

Vertel in een paar zinnen wie je bent, wat je doet en vooral wat je boeit. Ben je geïnteresseerd in online marketing, nieuwe technologie of alles wat met sales te maken heeft? Voeg het dan toe. Deze samenvatting is het eerste wat mensen zien als ze naar beneden scrollen. 

Tot op heden benutten heel veel mensen deze ruimte niet, het is dus jouw kans om eruit te springen met een leuke en boeiende tekst.

Een voorbeeld van een LinkedIn profiel met een professionele foto, een goede heading en een beknopte samenvatting.

5. Voeg een website toe

Onderaan de samenvatting heb je ruimte om 3 websites toe te voegen die relevant zijn voor jezelf en je bedrijf. Deze kan je toevoegen door op het potloodje van de samenvatting te klikken.

6. Zorg dat je werkervaring up-to-date is

Geef aan waar je werkt en gewerkt hebt. Potentiële connecties zien zo in één opslag wat voor ervaring je reeds hebt opgedaan en hoelang je bij een bedrijf gebleven bent. Je kan dit vergelijk met je werkervaring op je CV (curriculum vitae). Op LinkedIn wordt alles wel automatisch op volgorde geplaatst. Als je (vorige)werkgever een bedrijfsprofiel heeft op LinkedIn, dan kan je dit koppelen.

Je werkgever koppelen doe je op deze manier:

  • Ga naar je persoonlijk profiel op LinkedIn. 
  • Ga naar de sectie ‘Ervaring’. 
  • Klik op het potloodje om te bewerken. 
  • Zoek bij ‘Bedrijf’ naar de werkgever. 
  • Selecteer de bedrijfspagina en druk op ‘Opslaan’. 
  • Controleer of je de juiste pagina hebt toegevoegd. Ga hiervoor naar de sectie ‘Ervaring’ en klik op het gekoppelde profiel. 

Geef ook mee wat je bij elke werkgever gerealiseerd hebt. Waar ben je trots op en welke resultaten heb je geboekt? 

Als ik nog iets kan aanraden, dan is het dat ik enkel relevante werkervaringen zou toevoegen. Ben je actief als freelance marketeer, dan zou ik zeker niet toevoegen dat je ooit een vakantiejob gedaan hebt op de plantsoendienst. 

7. Zorg dat je opleidingen up-to-date zijn

Geef, net zoals in de vorige stap, aan welke opleidingen je gevolgd hebt. Dit zal opnieuw automatisch in de juiste volgorde geplaatst worden en net zoals bij je werkervaring, kan je hier onderwijsinstanties koppelen. Wanneer je afgestudeerd bent met een zeker graad van onderscheiding, dan kan je hier zeker mee uitpakken en ook toevoegen. 

8. Laat je deskundigheid zien en voeg licenties en certificaten toe

Heb je onlangs een cursus gevolgd en behaalde je daarvoor een certificaat? Voeg dit dan zeker toe. Dit kan zeer ruim zijn: een Google Analytics certificaat, Google Ads certificaat, een LinkedIn Learning certificaat,…

9. Vraag je netwerk om aanbevelingen of recommendations

Wanneer je al enkele jaren actief aan het werk bent, dan ken je vast wel 5 tot 10 connecties waar je succesvol mee hebt samengewerkt. Deze connecties kan je vragen om een aanbeveling of recommendation te schrijven. Stel jezelf wel de vraag of ze je goed genoeg kennen om dit te doen. Indien ze hiertoe bereid zijn, dan wordt jouw profiel steeds vollediger en dat betekent dat je hoger in de zoekopdrachten zal verschijnen. 

10. Geef vaardigheden en onderschrijvingen op

Geef aan wat jouw skills zijn. Ben je gespecialiseerd in graphic design, programmeren, international sales of marketing? Voeg dit dan toe. Mensen kunnen dit bevestigen door je te endorsen voor een specifieke skill. 

11. Pas je LinkedIn URL aan

Als je een LinkedIn profiel aanmaakt, dan zal het platform automatisch een URL genereren. Deze URL bevat allemaal cijfers. Je kan hem wel aanpassen naar een mooie, herkenbare en vooral persoonlijke URL. Door dit aan te passen zal dit ook weer een effect hebben op jouw vindbaarheid in het platform, maar ook in Google. 

De LinkedIn URL kan je zo aanpassen:

  • Ga naar je profiel
  • Klik rechtsboven op ‘Openbaar profiel en URL bewerken’
  • Klik in de rechterbovenhoek bij ‘Aangepaste URL bewerken’ op het potloodje
  • Pas de URL aan en klik op Opslaan. 

Let wel op: de LinkedIn URL moet uniek zijn en mag geen spaties, symbolen of speciale tekens bevatten. 

12. Zet je contactgegevens openbaar (of niet)

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe uitdaging, kan het interessant zijn om jouw contactgegevens (email) openbaar te maken. Op die manier is het voor recruiters eenvoudiger om jou snel te bereiken. Dit doe je zo:

  • Ga naar ‘Instellingen en privacy’.
  • Klik op ‘Privacy’ en selecteer ‘Wie uw e-mailadres kan zien’.
  • Geef aan we je e-mailadres kan zien.

Wanneer dit openbaar staat en je wil dit terugdraaien, dan kan dit natuurlijk op dezelfde manier.

13. Verberg je LinkedIn-connecties

Wanneer je in een zeer concurrentiële omgeving werkt, kan het handig zijn om je LinkedIn-connecties te verbergen. Dit is interessant voor wie een waardevol netwerk heeft en dit niet wil delen. 

LinkedIn-connecties verbergen doe je:

  • Ga naar ‘Instellingen en privacy’. 
  • Selecteer ‘Privacy’. 
  • Klik op ‘Wie kan uw connecties zien’. 
  • Selecteer in het keuzemenu ‘Alleen u’. 
  • De aanpassing wordt automatisch opgeslagen.

14. Voeg je profiel toe in een andere taal

Als je een profiel aanmaakt in een andere taal, kun je sneller gevonden worden door lokale zakelijke contacten. De meeste LinkedIn profielen staan in het Engels, maar als je vertegenwoordiger bent voor een bepaalde regio (Spanje bijvoorbeeld), dan kan het interessant zijn om je profiel ook te vertalen naar die taal. 

15. Vraag feedback aan anderen

Ben je niet zeker of je alles correct hebt gedaan? Sta je open voor constructieve feedback? Ga dan zeker eens luisteren bij collega’s en kennissen, zij kunnen extra tips geven over hoe je je LinkedIn profiel kan verbeteren.

16. Voeg de uitspraak van je naam toe

Heb je een moeilijke naam en missen mensen soms met de uitspraak ervan? Voeg dan de uitspraak van je naam toe aan je LinkedIn profiel. Dit is nieuw sinds 2020.

BONUS: Zet je profiel in privémodus

Wil je anoniem een LinkedIn profiel bekijken van een collega of concurrent? Dit kan je instellen onder Privacy. Daarnaast is het ook mogelijk om een LinkedIn profiel te bekijken zonder aanmelden.

Ook iemand blokkeren op LinkedIn valt onder Privacy.

Bekijk hoe deskundig je profiel is

Aan de hand van deze tips kun je je LinkedIn profiel verbeteren. Door deze consistent toe te passen zal ook de deskundigheid van je profiel toenemen. Hoe deskundig je profiel is, kan je checken op je eigen profielpagina, onder de samenvatting. Daar heb staat een dashboard met heel wat nuttige informatie, waaronder ook de graad van deskundigheid van je profiel.

Bekijk de deskundigheid van uw LinkedIn profiel in dit dashboard.

Wist je trouwens dat je je CV kan maken vanuit je LinkedIn profiel?

Leave a Comment