Ik moet je niet vertellen hoe belangrijk afbeeldingen zijn op social media. Een professionele profielfoto en een leuke cover zorgen ervoor dat jij eruit springt bij recruiters. Het is vaak de eerste trigger om verder te klikken naar je LinkedIn profiel. Omdat foto’s zo belangrijk zijn, zet ik in dit artikel de LinkedIn afmetingen voor verschillende content types even op een rijtje.
Inhoud van dit artikel
Afmetingen profielfoto
- 400 x 400 pixels
De meest frequente afbeeldingen die je nodig hebt voor je persoonlijk profiel zijn die van de profielfoto en de omslagfoto of cover. Deze afmetingen zijn van toepassing voor de profielfoto op je persoonlijke pagina: 400 x 400 pixels. Een goede profielfoto is belangrijk voor een professioneel profiel.
➡ Ons favoriete social media tool? Dat is Sprout Social, zonder twijfel! ✅
Afmetingen omslagfoto of cover
- 1584 x 396 pixels
Naast de profielfoto is ook de LinkedIn banner heel belangrijk. Gebruik bij voorkeur een afbeelding van het bedrijf waarbij je werkt of een afbeelding die aansluit bij je job. De ideale formaten voor de omslagfoto of banner zijn: 1584 x 396 pixels.
Afmetingen logo bedrijfspagina
- 300 x 300 pixels
Ook op een professionele bedrijfspagina heb je een profielfoto (= logo) en omslagfoto. Deze afmetingen zijn van toepassing voor het logo: 300 x 300 px.
➡ Actief op LinkedIn? Verbeter je LinkedIn profiel met deze tips ✅
Afmetingen omslagfoto bedrijfspagina
- 1536 x 786 pixels
De header of omslagfoto van je bedrijfspagina is de ideale locatie om het gevoel mee te geven dat heerst binnen je bedrijfscultuur. Spring er dan ook creatief mee om en trek mensen over de streep om voor jouw bedrijf te kiezen. De ideale formaten voor de omslagfoto of banner van een bedrijfspagina zijn: 1536 x 786 pixels.
Afmetingen post of update
- 1200 x 628 pixels
Het formaat dat het vaakst gebruikt wordt op LinkedIn, is dit van de post of update. Voor een post met alleen een afbeelding vanuit een bedrijfspagina is er maar één afmeting of formaat dat echt goed zichtbaar is zonder grijze vakken. Dat is: 1200 x 628 pixels (met verhouding 1.91:1). Dit is ook het formaat dat je kan gebruiken als je een post doet met een link erbij.
Afmetingen LinkedIn Story
- 1080 x 1920 pixels
Nieuw sinds 2020 zijn de LinkedIn Stories of Verhalen. Dit zijn tijdelijke boodschappen, berichten, foto’s of video’s die na 24 uur weer verdwijnen. De LinkedIn Story is het antwoord op de Stories van Instagram, Facebook, Snapchat en Twitter. De afmeting die je best hanteert voor een verhaal is 1080 x 1920 pixels. Dit is hetzelfde formaat als een Instagram Story. Handig toch, zo moet je de afbeelding niet steeds in verschillende formaten voorzien! 🥳
Oja, een LinkedIn Story is enkel beschikbaar op de mobiele applicatie! Zoek er dus niet achter als je aan je desktop zit te werken.
Formaten voor LinkedIn advertenties
LinkedIn is met voorsprong het beste kanaal om te netwerken. Daarnaast is het kanaal ook geschikt om kwalitatieve leads te genereren met behulp van LinkedIn advertenties. Ook die advertenties moet je aanbieden in de juiste formaten. We zetten even de meest voorkomende specs voor gesponsorde content op een rijtje!
Advertenties met één afbeelding
Advertenties met één afbeelding zijn een vorm gesponsorde content. Deze advertenties bevatten één afbeelding en verschijnen direct in de LinkedIn-feed van leden in de doelgroep van je campagne. Met deze formaten moet je rekening houden als je voor dit type advertentie kiest:
- 1200 x 627 pixels
- JPG of PNG formaat
- De bestandsgrootte mag maximaal 5MB zijn
Carrousel advertenties
Carrousel advertenties zijn ook een vorm van gesponsorde content. Dit type advertentie bevat meerdere afbeeldingen waardoor je kunt scrollen. Met deze specs moet je rekening houden als je voor dit type advertentie kiest:
- 1080 x 1080 pixels (per afbeelding)
- Gebruik 2 – 10 afbeeldingen per advertentie
- JPG of PNG formaat
- De bestandsgrootte mag maximaal 10MB zijn
Video advertenties
Je kunt er ook voor kiezen om een video advertentie op te zetten. Net zoals de twee vorige types, is ook dit een vorm van gesponsorde content. Je video advertentie zal in de LinkedIn feed weergegeven worden. Hiermee moet je rekening houden:
- Lengte: 3 seconden tot 30 minuten (de meest succesvolle video’s zijn korter dan 15 seconden)
- Bestandsindeling: MP4
- De bestandsgrootte moet tussen de 75kb en de 200MB zijn
- Liggend formaat heeft een ratio van 16:9 (maximaal 1920 x 1080 px)
- Vierkant formaat heeft een ratio van 1:1 (maximaal 1920 x 1920 px)
- Verticaal formaat heeft een ratio van 9:16 (maximaal 1080 x 1920 px)
Tekst advertenties
Een vierde type advertentie die je kunt gebruiken in LinkedIn zijn de zogenaamde tekst advertenties. Deze advertenties worden bovenaan een pagina of op de rechterbalk van verschillende desktop pagina’s geplaatst. Dit zijn de richtlijnen voor de afbeeldingen:
- 100 x 100 pixels
- De bestandsgrootte mag maximaal 2MB zijn
- JPG of PNG formaat
Opmerking: een tekst advertentie kan in 5 verschillende formaten weergegeven worden (300x250px, 700x17px, 160x600px, 728x90px en 496x80px).
Berichten advertenties
Via berichten advertenties kun je rechtstreeks berichten maken en versturen naar leden via LinkedIn Messaging. Denk heel goed na hoe je dit type advertenties wil inzetten, want het komt soms heel spammy over. Met deze afbeelding specs moet je rekening houden:
- 300 x 250 pixels
- De bestandsgrootte mag maximaal 40kb zijn
- JPG of PNG formaat
Cheat sheet voor LinkedIn afmetingen 2022
Hierbij een cheat sheet met LinkedIn afbeeldingen voor 2022:
Zo, hiermee zou je geholpen moeten zijn. Wist je dat je een CV kan maken vanuit je LinkedIn profiel?
In het verleden hebben we ook een artikel gemaakt met daarin de Facebook afmetingen en Instagram afmetingen voor 2022.
Ook interessant: ontdek hier hoe je iemand kunt blokkeren op LinkedIn.