Iedereen weet intussen wat instagram is en hoe het werkt, het is één van de grootste sociale media platformen ter wereld. Volgens een onderzoek van Statista had Instagram in juni 2018 1 miljard actieve gebruikers. Dit zijn dus veel doelgroepen die kunnen worden bereikt via Instagram. Bovendien wees het onderzoek uit dat 41% van de gebruikers jonger is dan 24 jaar. Allemaal mooie statistieken, maar wat ons als marketeers vooral interesseert is wanneer deze mensen online zitten. Wanneer moet je een bericht posten op Instagram? Dit kom je te weten in dit artikel.
Inhoud van dit artikel
Het algoritme begrijpen
Om Instagram te begrijpen, moeten we ons even verdiepen in het algoritme. Het Instagram algoritme werd ontwikkeld om berichten volgens prioriteit (in functie van de gebruiker) weer te geven, daar waar voorheen alle berichten chronologisch zichtbaar waren en de meest recente bovenaan verschenen. Nu wordt die volgorde bepaald in functie van het engagement dat een gebruiker toont op berichten van andere gebruikers.
Als Gebruiker A veel berichten liket van gebruiker B, maar niet van gebruiker C, dan zal gebruiker A vooral berichten te zien krijgen van gebruiker B.
Volgens een onderzoek van Hopperhq doet het Instagram algoritme het volgende:
- Evalueert hoe “goed” de inhoud is gebaseerd op interactie;
- Zet deze “goede” inhoud bovenaan bij gebruikers die waarschijnlijk een actie ondernemen bij het zien van de inhoud.
Dit is wat er gebeurt:
- Wanneer je een bericht post op Instagram dan wordt deze maar aan een klein aantal van je volgers getoond, dit is geschat op ongeveer 10%.
- Het algoritme controleert dan hoe snel deze volgers interactie hebben met het bericht. Het gaat dus niet alleen om hoe veel likes je krijgt maar ook hoe snel je deze krijgt. In de praktijk gaan ze de eerste 30-60 minuten dat je post online is analyseren en op basis daarvan beslissen of ze hem al dan niet door pushen naar een groter publiek.
- Ook wordt het bericht vergeleken met eerdere berichten om te zien of deze beter presteert. Het wordt vergeleken op basis van de gemiddelde interactie ratio en snelheid.
- Wanneer het bericht goed presteert, dan wordt het gekenmerkt als “goede inhoud” wat mensen willen zien. Daardoor zal het worden getoond aan een groter percentage van je volgers, zal het hoger komen in de tijdlijn van andere gebruikers en kan het eventueel zelfs op de ontdekkingspagina komen.
Omdat Instagram rekening gaat houden met hoe snel gebruikers reageren op je post, is het belangrijk om te weten wanneer je gebruikers online zitten zodat je hierop kunt inspelen. Wanneer er maar een paar gebruikers online zitten, dan zal er minder interactie zijn waardoor het bericht niet het label “goede inhoud” zal krijgen.
➡ Groeien met Instagram? Ontdek hoe je meer Instagram volgers kunt krijgen ✅
Wanneer posten op Instagram
Dit zijn de beste tijdstippen om te posten op Instagram:
- Maandag: 09:00 – 17:00 (met engagement piek om 11:00 en 14:00)
- Dinsdag: 08:00 – 18:00 (met engagement piek om 18:00)
- Woensdag: 11:00 – 15:00 (met engagement piek om 12:00)
- Donderdag: 11:00 – 16:00 (met engagement piek om 12:00)
- Vrijdag: 09:00 – 16:00 (met engagement piek om 11:00 en 16:00)
- Zaterdag: 09:00 – 11:00
- Zondag: 10:00 – 14:00
De beste dag om te posten is donderdag, de slechtste dagen zijn zondag en maandag. Neem deze tijdstippen zeker met een korreltje zout want elke organisatie of bedrijf heeft een andere doelgroep.
Deze tijdstippen werden gepubliceerd door Sprout Social, een social media monitoring tool.
Wat is het geschikte tijdstip voor jouw bedrijf?
Bovenstaande momenten of tijdstippen zijn zeer generiek en gebaseerd op het gemiddelde van miljoenen verschillende Instagram accounts. De meest optimale tijden om een bericht te posten op Instagram kun je terugvinden onder het account van je bedrijf.
Wanneer je een bedrijfsprofiel hebt, is het mogelijk om de statistieken van die pagina en de bijhorende berichten te zien. Hieruit kun je afleiden wanneer wanneer je volgers online zitten en wanneer ze het meest actief zijn op Instagram.
Ook kun je nagaan welk soort berichten ze het interessantst vinden. Deze data en inzichten zijn zeer waardevol en kunnen je Instagram profiel naar een hoger lever tillen. Speel er dus zeker op in en neem dit mee in je social media strategie.
Naast de optimale tijdstippen krijg je ook informatie over de demografische gegevens (leeftijd, geslacht,…) van je volgers.
Gebruik tools die inzichten kunnen geven
Ben je professioneel bezig met Instagram, dan heb je nood aan een social media tool. In het verleden heb ik gebruik gemaakt van Sprout Social en ik was daar héél tevreden over. Het is een zeer compleet tool (publishing, monitoring, social listening,…) en bevat enkele leuke features.
Eén van die leuke features is dat het tool zelf aangeeft wanneer je je bericht het best kan posten en welke Instagram afmetingen je moet gebruiken. Heel handig als je een grote hoeveelheid berichten op voorhand moet inplannen.
Sprout Social fungeert daarnaast als een centrale inbox waar al je berichten van verschillende social media platformen (Facebook, LinkedIn, Twitter,…) in toekomen.
Het volledige rapport van Sprout Social kun je hier raadplegen.
Nog vragen of opmerkingen?
Is het nog niet helemaal duidelijk wanneer je moet posten op Instagram? Vraag dan hieronder naar gericht advies. Ik help je graag verder.