Het Instagram algoritme: hoe werkt het precies?

Instagram maakt gebruik van een geavanceerd algoritme om ons snackable content te tonen waardoor we blijven scrollen. Maar hoe werkt het Instagram algoritme nou precies? En hoe gebruik je het algoritme in je eigen voordeel? Dit leg ik je vandaag uit in dit artikel.

Wat is het Instagram algoritme?

Het Instagram algoritme werd ontwikkeld om berichten volgens prioriteit (in functie van de gebruiker) te tonen aan de gebruiker. Dit is nieuw, tot 2016 werden alle berichten nog chronologisch weergegeven in de tijdlijn, de meest recente berichten verschenen bovenaan. Nu wordt die volgorde bepaald in functie van het engagement dat een gebruiker toont op berichten van andere gebruikers.

Als Gebruiker A veel berichten leuk vindt van gebruiker B, maar niet van gebruiker C, dan zal gebruiker A vooral berichten te zien krijgen van gebruiker B. Makes sense? ?

Het algoritme werkt op basis van kunstmatige intelligentie, ook wel Artificial Intelligence (AI) genoemd. Dit houdt in dat het algoritme zelflerend is. Het zal dus constant zichzelf gaan bijsturen om nog beter te beantwoorden aan de noden van de gebruiker.

instagram boek dummies
Meer leren over Instagram?

Zou je graag wat handiger worden met Instagram? Lees dan zeker eens het Instagram boek voor dummies. We hebben ook een overzicht gemaakt van alle Instagram boeken die we aanbevelen.

Hoe werkt het algoritme?

Het Instagram algoritme is een black box. Toch weten we er bepaalde zaken over. Deze 7 elementen hebben, volgens Instagram zelf, invloed op het algoritme:

1. Wat vond je eerder interessant?

Interesse is een belangrijke hoeksteen van het algoritme. Instagram bepaald aan de hand van de gebruiksgeschiedenis van een account welke content de gebruiker waarschijnlijk interessant vindt.

Dit gaat niet alleen aan de hand van welke berichten een gebruiker heeft geliked, maar wordt ook bepaald door andere interacties en hoe lang een gebruiker naar bepaalde content kijkt.  

Instagram gebruikt verschillende metrics om te bepalen wat een gebruiker interessant vindt. Zorg er met relevante en beklijvende content voor dat je consistent scoort met veel vind-ik-leuks, shares en reacties. Zo verschijn je regelmatig hoog in de feed van andere gebruikers. Een goede sociale media strategie en contentplanning zijn daarbij onmisbaar.

Het algoritme onder de knie? Ontdek dan hoe je meer Instagram volgers krijgt

2. Wat is je relatie tot een persoon?

Een tweede element is de relatie die je hebt tot een bepaald persoon. Hoewel Instagram meestal niet weet wie jouw partner, beste vrienden en familie zijn, probeert het platform daar wel een inschatting van te maken. Zo zal je vaker berichten zien van personen in je dichte omgeving.

Instagram doet dit door na te gaan met welke personen je bovengemiddeld veel reactie hebt op het platform. De logische redenering hierachter: hoe meer interactie je hebt met een bepaald account, hoe dichter die persoon bij je staat en hoe meer van hun content je wil bekijken.

Een interactie kan van alles zijn: een privébericht, een vind-ik-leuk of reactie op een foto, een story die je bekeken hebt, een foto waarin je bent getagd,… Zelf wanneer je een persoon gaat opzoeken via de zoekfunctionaliteit, zal dat gaan bepalen dat je meer content van die persoon zal zien.

Tot slot, om een goede relatie op te bouwen met je volgers, moet je posten met regelmaat. Er moet voldoende content zijn waarop je volgers kunnen reageren. Reageer ook zelf op berichten van je volgers: Instagram is geven en nemen! ?

3. Hoe actueel is de post?

De actualiteit van je afbeeldingen, video’s, Reels en stories telt natuurlijk ook mee. Hoe recenter een bericht, hoe groter de relevantie. Instagram toont dus vaker berichten die recent geplaatst zijn. Berichten die twee weken oud zijn zullen dus niet meer op je tijdlijn verschijnen.

Via Instagram Insights kun je nagaan wanneer je volgers online het meest actief zijn en wat de beste tijd is om te posten.

Tip: ontdek hier wat de beste momenten zijn om te posten op Instagram

4. Hoe frequent open je Instagram?

Je Instagram tijdlijn wordt ook beïnvloed door de frequentie waarmee je de applicatie opent. Instagram probeert namelijk de meest relevante stories en posts sinds het laatste bezoek te tonen. Als dat bezoek relatief lang geleden is, zal je vooral hoogtepunten over de afgelopen periode te zien krijgen. Een gebruiker die de app elk uur opent, zal een feed hebben die wat meer chronologisch van aard is.

Voor Instagram is het ook belangrijk dat een gebruiker steeds nieuwe content te zien krijgt. Dus hoe vaker je Instagram opent hoe meer van de totale content je ziet die geplaatst is door de accounts die je volgt. 

5. Hoeveel gebruikers volg je zelf?

Volg je weinig mensen, dan zal je vaak content van die personen te zien krijgen. Volg je daarentegen veel mensen, dan zal er veel afwisseling zitten in de content die op je tijdlijn verschijnt.

Dat is zo voor jou, maar ook voor je volgers. Als je volgers veel anderen volgen, is de kans dus kleiner dat ze jouw bericht te zien krijgen.

6. Hoeveel tijd breng je door in de app?

Ook de gemiddelde duur van een sessie van een account bepaald hoe de tijdlijn eruit komt te zien. Iemand die telkens maar korte gebruikerssessies op Instagram heeft zal alleen de content zien die het beste bij die account past. Iemand met langere gebruikerssessies zal meer verschillende content zien.

7. Hoe goed is je content?

Content is King, ook op Instagram. Goede, kwalitatieve foto’s en video’s zorgen ervoor dat je beelden vaker getoond worden. Goede content is natuurlijk een vaag begrip (dit is namelijk subjectief te beoordelen), maar er valt niet te ontkennen dat de populairste en meest gedeelde berichten op Instagram vaak visueel aantrekkelijk zijn.

Tip: hou rekening met de correcte Instagram formaten

Veelgestelde vragen over het Instagram algoritme

Heb je nog een specifieke vraag over hoe het Instagram algoritme werkt? Misschien vind je het antwoord op jouw vraag wel hieronder:

Hebben video’s een groter bereik dan foto’s?

Neen, dat is een fabeltje. Foto’s en video’s worden gelijkwaardig behandeld. Enkel als je als gebruiker met je gedrag (vind-ik-leuks, reacties, shares,…) laat blijken dat je liever video’s bekijkt, zal je in op je tijdlijn vooral video’s tegenkomen.

Zal het ooit terug mogelijk zijn om berichten chronologisch te bekijken?

Neen, op dat vlak zal Instagram het algoritme niet meer aanpassen. In de toekomst blijft de volgorde bepaald in functie van het engagement dat een gebruiker toont op berichten van andere gebruikers.

Kun je volgers kopen om een groter bereik te halen op Instagram?

Je kunt volgers kopen, maar dit is af te raden. Nep Instagram-volgers zullen ervoor zorgen dat het engagement (de interactie) met je account drastisch naar beneden gaat.

Bereiken business-accounts meer gebruikers dan een persoonlijk account?

Neen, helemaal niet. De Business-accounts zijn er puur voor aanvullende mogelijkheden en statistieken.

Zijn korte reacties even waardevol als lange comments?

Zeker, de lengte van de reactie speelt geen enkele rol. Als er verder geen vreemde patronen ontdekt worden in je gedrag, zijn korte comments ook gewoon oprechte interacties met andere gebruikers.

Nog vragen of opmerkingen?

Nog vragen over de werking van Instagram? Vraag dan hieronder naar gericht advies. Heb je aanvullingen over de werking van het algoritme? Laat het ons dan ook zeker weten. Dit kan in de reacties!

3.8/5 - (5 votes)

Leave a Comment