Facebook is bij uitstek het grootste sociale media platform. Anno 2019 telt het meer dan 2.3 miljard actieve gebruikers. Het werd in opgericht in 2004 door Mark Zuckerberg en heeft momenteel meer dan 39.000 mensen in dienst.
Wat Facebook precies is, valt moeilijk te definiëren met enkele woorden. Facebook is een online platform waarop je als geregistreerde gebruiker heel wat handelingen kan doen. Hieronder een overzicht.
Inhoud van dit artikel
Wat zijn de mogelijkheden binnen Facebook
- Creëer een persoonlijk profiel: door een profiel aan te maken, en daardoor dus gebruiker te worden van het platform, kan je berichten delen (tekstberichten, foto’s en video’s) met andere gebruikers. Dit is de kern van Facebook.
- Groepen: gebruikers kunnen deel uitmaken van een Facebook groep. Dergelijke groep is vaak een verzameling van gelijkgestelde zielen, een groep personen met éénzelfde interesse. Bijvoorbeeld een groep over de laatste technologische trends. In deze groepen kunnen gebruikers opnieuw berichten delen en informatie onder elkaar uitwisselen.
- Evenementen: gebruikers kunnen een evenement aanmaken en gasten uitnodigen. Daarnaast kunnen ze ook bijhouden wie er aanwezig zal zijn. Een evenement is zeer praktisch, zo kun je er bijvoorbeeld een URL aan koppelen om tickets te verkopen.
- Pagina’s: als gebruiker kun je een pagina aanmaken en deze vervolgens promoten onder de gebruikers. Het topic van dergelijke pagina’s kan zeer divers zijn: een sportvereniging, een bekend persoon, een bedrijfspagina,…
- Marketplace: dit kun je vergelijken met 2dehands.be. Het is een plaats waar je allerhande spullen kan verkopen en aanbieden aan gebruikers. Hier gebeuren echter (nog) geen transactionele verrichtingen.
- Porren: gebruikers kunnen vrienden een virtuele tik geven, of porren.
- Adverteren: als bedrijf heb je verschillende mogelijkheden om een product of dienst in de markt te zetten aan de hand van advertenties. Zo heb je verschillende formats die je kan gebruiken, naargelang de doelstelling van je campagne, en de doelgroep. Als je geavanceerde remarketing advertenties wil opzetten, dan moet je wel de Facebook Pixel installeren. Wil je hiermee aan de slag? Dan moet je wel even Facebook Business Manager aanmaken.
Zoals je ziet heeft de Facebook gebruiker dus heel wat mogelijkheden. Het belangrijkste Facebook onderdeel voor de gebruiker, is de Facebook Wall of profiel pagina. Deze pagina kun je vergelijken met een virtueel prikbord. Hierop kunnen vrienden, familie of kennissen boodschappen achterlaten. Ook de eigen berichten, verschijnen hier. Een ander belangrijk component, zijn de fotoalbums. Foto’s kun je toevoegen vanaf je computer of door middel van een smartphone. De foto’s worden vervolgens opgeslagen in de cloud, waardoor ze steeds toegankelijk zijn voor jou (als je tenminste internet hebt). Foto’s kun je toevoegen in verschillende formaten en afmetingen.
Hoe zit het met de privacy op Facebook?
Facebook biedt heel wat mogelijkheden aan inzake privacy. Een gebruiker kan ervoor kiezen om al zijn communicatie volledig zichtbaar te maken, alsook om alles af te schermen van vreemden. Je kan bepaalde personen blokkeren, je kan instellen dat je niet gevonden wenst te worden via de zoekfunctie, je kan bepalen welk nieuws je te zien krijgt in de news feed en je kan zelf privé berichten versturen via Facebook Messenger. Daarnaast kun je ten alle tijden beslissen om je Facebook-account te verwijderen of deactiveren.
Ik zou dus zeker durven concluderen dat alles ‘snor’ zit inzake privacy. Je bepaald namelijk zelf of je wil gevonden worden of niet.
In 2018 was Facebook wel betrokken bij het Cambridge Analytica schandaal. Naar aanleiding van dit schandaal werden de privacyregels van het platform sterk herzien.
Facebook is wereldwijd
Facebook is in alle landen beschikbaar, behalve in China, Iran en Noord-Korea. Daarnaast is het platform ook beschikbaar in meer dan 100 talen (ontdek hier hoe je Facebook weer in het Nederlands krijgt).
Tools om Facebook te beheren
Wist je dat er heel wat social media monitoring tools bestaan om Facebook en andere kanalen zoals Instagram en LinkedIn te gaan beheren? Voorbeelden hiervan zijn Sendible en Sprout Social, twee van mijn favoriete tools.