Tegenwoordig zijn er heel wat formaten waar je rekening moet mee houden op social media. Bij Facebook is dit niet anders. Elk jaar wijzigt er wel een formaat. Daarom hebben wij alle formaten voor jullie gebundeld in een cheat sheet afmetingen Facebook 2024.
Inhoud van dit artikel
- Afmetingen profielfoto
- Afmetingen omslagfoto
- Afmetingen post met gedeelde afbeelding
- Afmetingen post met gedeelde link
- Afmetingen video thumbnail
- Afmetingen Facebook event cover
- Afmetingen Facebook groep omslagfoto
- Afmetingen Facebook stories
- Formaat logo bedrijfspagina
- Formaat omslagfoto bedrijfspagina
- Afmetingen Facebook ads
- Nog vragen of opmerkingen?
Afmetingen profielfoto
- 180 x 180 pixels
Het ideale formaat voor je profielfoto is 180 x 180 px. Facebook wijzigde in 2019 het formaat van een vierkante foto naar een ronde foto. Wanneer je een profielfoto upload, zorg er dan voor dat je er volledig op staat.
➡ Ons favoriete social media tool? Dat is Sprout Social, zonder twijfel! ✅
Afmetingen omslagfoto
- 820 x 360 pixels
Het formaat van de banner of omslagfoto van je persoonlijk Facebook-profiel is 820 x 360 pixels. Dit formaat kun je gebruiken voor je profielpagina, maar ook voor een zakelijke FB-pagina.
Een goede omslagfoto is heel belangrijk omdat het vaak het eerste beeld is wat mensen zien als ze je Facebook profiel bezoeken. Door niet de juiste formaten te gebruiken voor je Facebook omslagfoto, kan deze onscherp overkomen.
Wist je trouwens dat er verschillende tools bestaan om een originele Facebook cover te maken? Canva.com is zo’n tool.
Je opent Canva en selecteert het ontwerptype “Facebook cover”. Vervolgens kun je kiezen uit honderden professionele ontwerpen en designs. De Facebook banner sizes staan trouwens direct goed! ?
➡ Dit zijn de beste Facebook boeken op dit moment! ✅
Afmetingen post met gedeelde afbeelding
- 1200 x 630 pixels
In dit type Facebook post, deel je enkel een afbeelding of foto met een stukje tekst, er zit geen link achter. Het formaat voor een Facebook post met een gedeelde afbeelding is 1200 x 630 pixels.
Afmetingen post met gedeelde link
- 1200 x 628 pixels
Bij dit type Facebook post, deel je een link met bijbehorende afbeelding en een stukje tekst. Als je op de afbeelding klikt, dan ga je naar een website, buiten Facebook.
De algemene richtlijn voor een normale FB-post met afbeelding is een formaat van 1200 x 628 pixels. Echter gebruik ik vaak 1200 x 1200 pixels als ik een post ook op Instagram (Instagram afmetingen) of LinkedIn (LinkedIn afmetingen) plaats.
➡ Groeien met Instagram? Ontdek hoe je meer volgers krijgt op Instagram ✅
Afmetingen video thumbnail
- Horizontale video: 1280 x 720 px
- Verticale video: 720 x 1280 px
Thumbnails zijn belangrijk. Het is vaak het eerste beeld dat Facebook gebruikers zien van je video. Een goede thumbnail brengt in kaart waar je video over gaat. De meeste videoformaten op Facebook zijn nog steeds horizontaal, echter is verticale video aan een opmars bezig.
Afmetingen Facebook event cover
- 1920 x 1080 px
Als je een event aangemaakt hebt, moet je een cover of banner toevoegen. Hiervoor gebruik je best 1920 x 1080 px. Probeer de belangrijkste details van je event te verwerken in de cover. Denk hierbij aan de naam van het event, de datum en de locatie.
Afmetingen Facebook groep omslagfoto
- 820 x 462 px
Ook Facebook groepen zijn aan een serieuze opmars bezig. Steeds vaker is een Facebook groep een verzamelplaats aan het worden voor gelijkgestemde zielen. Voor een omslagfoto gebruik je best 820 x 462 px als formaat.
Afmetingen Facebook stories
- 1080 x 1920 px
Mark Zuckerberg heeft het succesverhaal van de Instagram Stories doorgetrokken naar Facebook. Ook hier zijn de Stories enorm populair. Het formaat van Stories is hetzelfde als dat op Instagram, namelijk 1080 x 1920 pixels.
Formaat logo bedrijfspagina
- 180 x 180 px
Het formaat van het bedrijfslogo is hetzelfde als dat van de profielfoto.
Formaat omslagfoto bedrijfspagina
- 820 x 360 px
Volgens Facebook is het ideale formaat 820 x 360 pixels voor de omslagfoto van een bedrijfspagina. Hou er rekening mee dat de omslagfoto niet volledig wordt weergegeven op mobiele apparaten. Zorg er steeds voor dat de hoofdboodschap binnen de safe zone staat (zie onderstaande afbeelding).
Afmetingen Facebook ads
Als je online wil groeien als bedrijf, dan moet je Facebook zeker overwegen als paid kanaal. Het platform biedt heel wat mogelijkheden aan naar targeting en formaten waarmee je gebruikers gericht kan bestoken. Hieronder lijst ik de meest voorkomende formaten op voor betaalde advertenties.
Advertentie in nieuwsoverzicht
- 1200 x 628 px
Advertenties in het nieuwsoverzicht genereren de hoogste CTR naar je landingspagina. Dit vooral omdat ze in het gezicht geduwd worden van de Facebook gebruiker. Het is echt een krachtig formaat om mensen te bereiken en om je boodschap over te brengen. De aanbevolen afmeting is 1200 x 628 pixels met een ratio van 1.91:1. Ook voor volgende ads is dit het ideale formaat:
- Ads in de rechter kolom van computers
- Instant articles ads
- Marketplace ads
- Audience netwerk ads
- Facebook Messenger ads
Carrousel advertentie
- 1080 x 1080 px
Een carrousel advertentie zal ook verschijnen in het nieuwsoverzicht van een gebruiker. Het is het perfecte formaat om verschillende producten te presenteren aan de hand van verschillende afbeeldingen. Het is tevens een format waarbij je heel creatief kan zijn (met kleur, tekst,…).
Nog vragen of opmerkingen?
Heb je nog vragen of opmerkingen? Laat het ons dan zeker weten in de comments. Bookmark ook zeker deze pagina, zo heb je altijd de meest recente afmetingen bij de hand voor maken van je social media strategie.