Afmetingen voor Facebook advertenties

In deze ultieme gids vind je alle afmetingen voor Facebook advertenties terug. Formaten voor gewone Facebook posts, maar ook video’s en andere formats.

Het belang van juiste afmetingen voor je Facebook advertenties

Het kiezen van de juiste afmetingen voor je Facebook-advertenties is cruciaal. Waarom? Omdat je wilt dat je advertentie er op zijn best uitziet, ongeacht op welk apparaat of schermgrootte iemand deze ziet. Als je afmetingen niet kloppen, kan je advertentie er vervormd of onprofessioneel uitzien, wat afbreuk doet aan je merkimago. Denk er eens over na: je hebt tijd en moeite geïnvesteerd in het ontwerpen van een prachtige advertentie, dus het laatste wat je wilt is dat deze zijn impact verliest door een simpele formaatfout. Het zit hem in de details. Door de aanbevolen richtlijnen van Facebook te volgen, zorg je ervoor dat je boodschap helder en aantrekkelijk overkomt, wat de kans op betrokkenheid en conversie vergroot.

Afbeelding voor het Facebook overzicht

Je kent de Facebook Feed vast wel, dat constant bijgewerkte overzicht van statusupdates, foto’s en video’s in het midden van je Facebook-startpagina. Hier zie je updates van je vrienden, maar ook berichten van pagina’s, groepen en, ja, ook adverteerders.

Als je een afbeeldingsadvertentie voor de Feed wilt maken, denk dan aan het volgende:

Ontwerpaanbevelingen

  • Kies voor een JPG of PNG als bestandstype.
  • Houd een verhouding aan tussen 1.91:1 en 1:1.
  • Zorg ervoor dat je afbeelding voor de advertentie een afmeting heeft van minimaal 1080 x 1080 pixels. Zo komt je advertentie het beste tot zijn recht.

Tekstaanbevelingen

  • Probeer je hoofdtekst kort te houden, maximaal 125 tekens.
  • Je kop? Die mag niet langer zijn dan 27 tekens.
  • Ook de beschrijving houd je beperkt tot 27 tekens. Kort maar krachtig!

Technische vereisten

  • Let op de bestandsgrootte: deze mag niet groter zijn dan 30MB.
  • De minimale breedte van je afbeelding is 600 pixels en de hoogte ook 600 pixels.
  • Een kleine afwijking in de verhouding is toegestaan, maar niet meer dan 3%.

En als je ooit hebt gedacht aan het gebruik van panorama’s of 360 foto’s: Facebook ondersteunt deze! Ze bieden een interactieve ervaring. Zorg er wel voor dat je foto’s maakt met een 360-ready apparaat, zodat Facebook ze correct kan verwerken.

Afbeelding voor de in-stream video

Facebook in-stream video stelt je in staat om video- of afbeeldingsadvertenties te leveren aan mensen die video’s bekijken op Facebook van bekende uitgevers en digitale eersteklas makers. Je advertenties kunnen ook verschijnen in Facebook Live streams van een geselecteerde groep goedgekeurde gaming, entertainment en sportpartners. Afbeeldingsadvertenties op Facebook in-stream video kunnen zowel op mobiel als op desktop verschijnen. Deze advertenties kunnen verschijnen na 15 seconden van de hoofdvideo-inhoud.

Je kunt het afbeeldingsformaat gebruiken om je product, dienst of merk te laten zien. Kies een interessante afbeelding van een product om mensen aan te moedigen er meer over te leren, of gebruik een opvallende foto om de persoonlijkheid van je merk te laten zien.

Ontwerpaanbevelingen

  • Bestandstype: JPG of PNG
  • Verhouding: 1.91:1 tot 1:1
  • Afmetingen: Minimaal 1080 x 1080 pixels
  • Vanwege de kleine afbeeldingsgrootte raden we aan geen tekst aan afbeeldingen toe te voegen.

Tekstaanbevelingen

  • Primaire tekst: 125 tekens
  • Kop: 40 tekens
  • Beschrijving: 30 tekens

Technische vereisten

  • Maximale bestandsgrootte: 30MB
  • Minimale breedte: 600 pixels
  • Minimale hoogte: 600 pixels
  • Verhoudingstolerantie: 3%

Afbeelding voor Marketplace

Met Facebook Marketplace kun je eenvoudig spullen ontdekken, kopen en verkopen. Of het nu gaat om items uit je eigen buurt of producten van over de hele wereld. Als adverteerder heb je de kans om een actieve groep mensen te bereiken die al op zoek zijn naar producten om te kopen.

Denk je aan adverteren op Marketplace? Dan kun je het afbeeldingsformaat in Facebook Instant Articles gebruiken om jouw product, dienst of merk te presenteren. Kies een boeiende afbeelding van je product om mensen nieuwsgierig te maken. Of ga voor een opvallende foto die echt de essentie van je merk weergeeft.

Ontwerpaanbevelingen

  • Ga voor een JPG of PNG als bestandstype.
  • Houd een vierkante verhouding aan van 1:1.
  • Zorg dat je afbeelding scherp is met een resolutie van minimaal 1080 x 1080 pixels.

Tekstaanbevelingen

  • Houd je hoofdtekst beknopt, maximaal 125 tekens.
  • Je kop mag uit maximaal 40 tekens bestaan.
  • De beschrijving? Die beperk je tot 30 tekens.

Technische vereisten

  • Let op: je bestand mag niet groter zijn dan 30MB.

Afbeelding voor Stories

Met Facebook Stories breng je jouw bedrijf op een meeslepende manier tot leven. Je hebt de vrijheid om stickers, emoji’s en andere creatieve snufjes toe te voegen. Jouw fullscreen verticale advertenties verschijnen tussen de organische verhalen van anderen op Facebook.

Wil je jouw product, dienst of merk in de spotlight zetten? Gebruik dan het afbeeldingsformaat binnen Facebook Stories. Kies een intrigerende afbeelding die mensen prikkelt om meer te willen weten. Of laat met een sprekende foto de unieke persoonlijkheid van je merk zien.

Een kleine tip: je afbeeldingsadvertenties in Facebook Stories blijven vijf seconden zichtbaar, tenzij iemand verder swipet.

Ontwerpaanbevelingen

  • Kies voor een JPG of PNG als bestandstype.
  • Ga voor een verhouding van 9:16.
  • Zorg dat je afbeelding minstens een resolutie heeft van 1080 x 1080 pixels.
  • En een kleine tip: laat ongeveer 14% (250 pixels) van de bovenkant en 20% (340 pixels) van de onderkant vrij van tekst of logo’s. Zo voorkom je dat belangrijke info achter knoppen of andere elementen verdwijnt.

Tekstaanbevelingen

  • Probeer je hoofdtekst kort te houden, liefst niet meer dan 125 tekens.
  • En je kop? Die houd je idealiter binnen de 40 tekens.

Technische vereisten

  • Let op de bestandsgrootte: deze mag maximaal 30MB zijn.
  • Zorg dat je afbeelding minimaal 500 pixels breed is.
  • En een kleine technische noot: de verhoudingstolerantie is 1%.

Afbeelding voor Reels

Met Facebook Reels Overlay Ads krijg je de kans om op een unieke manier te adverteren. Jouw advertentie, in de vorm van een statische afbeelding, kan verschijnen aan het begin van een Facebook Reel. Je hebt de keuze: wil je dat jouw advertentie als een banner onderaan de reel verschijnt of liever als een sticker bovenaan?

Als je denkt aan adverteren op Facebook Reels, kun je het afbeeldingsformaat gebruiken om jouw product, dienst of merk in de kijker te zetten. Kies een intrigerende afbeelding die mensen prikkelt om meer te willen weten. Of ga voor een sprekende foto die echt de unieke persoonlijkheid van je merk laat zien.

Ontwerpaanbevelingen

  • Kies voor een JPG of PNG als bestandstype.
  • Ga voor een vierkante verhouding van 1:1.
  • Zorg dat je afbeelding minstens een resolutie heeft van 1080 x 1080 pixels.
  • En een kleine tip: vanwege de grootte van de afbeelding is het beter om geen tekst toe te voegen.

Tekstaanbevelingen

  • Probeer je hoofdtekst kort te houden, liefst niet meer dan 50 tekens.
  • En je kop? Die houd je idealiter binnen de 10 tekens.

Technische vereisten

  • Let op de bestandsgrootte: deze mag maximaal 30MB zijn.
  • Zorg dat je afbeelding minimaal 600 pixels breed en hoog is.
  • En een kleine technische noot: de verhoudingstolerantie is 3%.

Afbeelding voor Facebook-zoekresultaten

Elke dag zoeken miljoenen mensen op Facebook en Marketplace. Dit biedt jou als adverteerder een gouden kans. Je bereikt mensen die actief op zoek zijn en je kunt ze precies op dat moment verrassen met jouw advertentie, zowel in de zoekresultaten van Facebook als van Marketplace.

Denk je aan adverteren in de zoekresultaten van Facebook? Dan kun je het afbeeldingsformaat gebruiken om jouw product, dienst of merk in de kijker te zetten. Kies een afbeelding die meteen de aandacht trekt. Of laat met een sprekende foto de unieke persoonlijkheid van je merk zien.

Ontwerpaanbevelingen

  • Ga voor een JPG of PNG als bestandstype.
  • Houd een verhouding aan tussen 1.91:1 en 1:1.
  • Zorg voor een scherpe afbeelding met een resolutie van minimaal 1080 x 1080 pixels.

Tekstaanbevelingen

  • Houd je hoofdtekst kort en bondig, maximaal 125 tekens.
  • Je kop? Probeer die binnen de 40 tekens te houden.
  • En je beschrijving? Die mag uit maximaal 30 tekens bestaan.

Technische vereisten

  • Let op de grootte van je bestand: deze mag niet meer zijn dan 30MB.
  • Zorg dat je afbeelding een minimale breedte en hoogte heeft van 600 pixels.
  • En een laatste tip: de verhoudingstolerantie is 3%

Afbeelding Business Explore

Met Facebook Business Explore krijg je een unieke kans om jouw bedrijf te presenteren aan geïnteresseerde consumenten. Ze zijn actief op zoek naar zakelijke content en kunnen via deze functie zowel advertenties als organische berichten van bedrijven ontdekken. Denk aan thema’s zoals schoonheid, fitness of kleding.

Wil je opvallen in Facebook Business Explore? Gebruik dan het afbeeldingsformaat om jouw product, dienst of merk in de kijker te zetten. Kies een afbeelding die meteen de aandacht trekt. Of laat met een sprekende foto de unieke persoonlijkheid van je merk zien.

Ontwerpaanbevelingen

  • Ga voor een JPG of PNG als bestandstype.
  • Houd een verhouding aan tussen 1.91:1 en 1:1.
  • Zorg voor een scherpe afbeelding met een resolutie van minimaal 1080 x 1080 pixels.

Tekstaanbevelingen

  • Houd je hoofdtekst kort, liefst niet meer dan 125 tekens.
  • Je kop? Die houd je idealiter binnen de 27 tekens.
  • En je beschrijving? Probeer die ook binnen de 27 tekens te houden.

Technische vereisten

  • Let op de grootte van je bestand: deze mag niet meer zijn dan 30MB.
  • Zorg dat je afbeelding een minimale breedte en hoogte heeft van 600 pixels.
  • En een laatste tip: de verhoudingstolerantie is 3%.
5/5 - (3 votes)

Leave a Comment