Wat is een CTA (call-to-action) en hoe kun je ze effectief gebruiken? Complete gids.

Een Call-to-Action, ook wel een CTA genoemd, verwijst in marketing naar een oproep aan de websitebezoeker die overeenkomt met het doel van de website of van de desbetreffende pagina. Een CTA zet aan tot actie of reactie.

Call-to-actons zijn essentieel in marketingcampagnes. Ze zijn de manier om klanten naar een specifieke actie of pagina te leiden. Meestal kom je ze tegen als knop, maar ze bestaan ook in vele andere vormen. In deze gids vertellen we je alles wat je moet weten over CTA’s, hoe ze werken en hoe je ze op je website kunt gebruiken.

Wat is een CTA (Call-to-Action)?

Achter deze mysterieuze naam gaat een heel eenvoudig marketingconcept schuil dat je allemaal al eerder hebt gezien. Calls-to-Action (CTA’s) verwijzen naar elk apparaat dat is ontworpen om gebruikers te overhalen om een specifieke actie te doen.

E-commerce bedrijven gebruiken ze meestal in de vorm van knoppen om kopers aan te moedigen een artikel aan hun winkelwagentje toe te voegen of een transactie te voltooien. Het is een belangrijk element om interactie met je gebruikers te verkrijgen en een effectief middel om conversies te verhogen.

Het doel van een CTA is om een woord of een zin (meestal met actiewerkwoorden) te gebruiken om je gebruikers aan te zetten om een specifieke actie uit te voeren, zoals “klik hier”, “schrijf je in”, “reken af” en vele andere. Deze actiewoorden kunnen ook gebruikt worden in combinatie met “nu” waardoor een gevoel van urgentie ontstaat.

Het is al meermaals bewezen uit onderzoeken dat Call-to-Actions zeer effectief zijn om de conversiepercentages te verhogen op websites.

CTA’s kunnen worden gebruikt om gebruikers door de aankoop funnel te duwen, maar ze kunnen ook worden gebruikt voor voor heel wat andere acties, zoals een registratie, inschrijven op een nieuwsbrief of het downloaden van een white paper.

Wat is nu een goede CTA? Bij het maken van een CTA voor je website telt elk detail. Hier zijn enkele aspecten waar je op moet letten voor je CTA-knop:

  • Visueel aspect
  • Verwoording
  • Actie woord dat wordt gebruikt
  • Plaatsing
  • Vorm
  • Kleur
  • Grootte

Onderschat zeker niet welke invloed je CTA-knop kan hebben op je conversiepercentage. Een goed geschreven Call-to-Action moet worden aangepast aan je doelpubliek, hun leeftijd, hun geslacht of hun nationaliteit. Een CTA moet zo discreet mogelijk geïntegreerd zijn, maar duidelijk genoeg om door gebruikers opgemerkt te worden.

Waarom heb je een duidelijke Call-to-Action nodig in je CRO strategie?

Denk altijd aan het belang van CTA’s in je aankooptrechter. De weg van je klant naar het voltooien van een transactie is geplaveid met CTA-knoppen. Ze zijn een belangrijk element in je CRO (Conversion Rate Optimization) strategie, ze moeten heel duidelijk zijn omdat ze bedoeld zijn om gebruikers te leiden naar de actie die je wilt dat ze voltooien.

Bij een goede en duidelijke Call-to-Action hoort een mooie visual, aangepast aan je doelgroep, met een duidelijke en heldere boodschap. Op die manier, en alleen op die manier, haal je het meeste uit je CTA en genereer je effectieve resultaten in je conversiepercentage EN je CTR (Click Through Rates).

Een efficiënte CTA is niets anders dan een perfect compromis tussen het doel van je e-commerce site, namelijk het verkopen van een specifiek product of een dienst, en de behoeften van de gebruikers, namelijk een soepele navigatie-ervaring bij het kopen van een product of diienst. Daarom moet je CTA netjes en gemakkelijk te vinden zijn, en moet er altijd rekening worden gehouden met de gebruikerservaring.

Waar een moet je een CTA gebruiken?

CTA’s worden vaak gebruikt in inbound marketing en demand generation strategieën omdat ze heel doeltreffend zijn. Hier kun je ze allemaal voor gebruiken:

  1. Op je website: wanneer mensen je website bezoeken, zorg er dan voor dat er voldoende CTA’s zijn in verschillende secties zoals bijvoorbeeld op je homepage, zodat mensen eenvoudig de kans krijgen om door te klikken en een aankoop te doen. Neem CTA’s op in blogberichten die je voor je bedrijf schrijft. Als je nog geen blog hebt, begin dan met bloggen omdat dit zeer dankbaar is voor je content marketing strategie.
  2. E-mailcampagne: stuur met behulp van je e-maillijst een e-mail blast naar je abonnees. Plaats CTA’s in de body van de e-mail. Via een CTA kun je mensen terug naar je website leiden.
  3. Sociale media: ook als je adverteert op sociale media zijn CTA’s belangrijk. Wil je mensen laten mailen, bellen of wil je ze gewoon naar je website leiden om een download te doen?
  4. Google Ads: investeer je in SEA (Search Engine Advertising)? Dan is het ook belangrijk om na te denken welke Call-to-Actions je gebruikt in je copy. Zorg er ook voor dat je call-extensies en dergelijke gebruikt om de CTR zoveel mogelijk te verhogen.
  5. Bij het optimaliseren van je website: ben je bezig met zoekmachine optimalisatie (SEO)? Dan moet je ook rekening houden met CTA’s bij het schrijven van je meta title en meta descriptions. Een gespecialiseerd SEO bureau of een freelance SEO specialist kan je hier zeker verder mee helpen. Geoptimaliseerde meta data zorgt ervoor dat mensen sneller zullen doorklikken naar je website, waardoor je CTR omhoog zal gaan in Google Search Console.

4 tips voor het schrijven van een aantrekkelijke CTA

De beste Call-to-Action is er één die beknopt en pakkend is, en het publiek ertoe aanzet om naar je website te klikken. Hier zijn zes elementen om op te nemen in je CTA-strategie:

  1. Begin met een imperatief. De hele reden achter een CTA is om iemand te overtuigen iets te doen. Begin sterk. Gebruik gezaghebbende taal en actiewerkwoorden die mensen sturen, zoals “shop”, “registreer” of “klik”.
  2. Gebruik overtuigende schrijfvaardigheden. SEO copywriters maken vaak een goede CTA door overtuigende taal te gebruiken. Gebruik woorden die mensen overtuigen je richting te volgen. Houd je CTA-copy beknopt om spanning op te bouwen zodat je doelpubliek verlangt naar meer. Creëer een waarde voorstel of value proposition – creëer een stimulans waar mensen baat bij hebben, zoals geld besparen of het verkrijgen van lagere tarieven.
  3. Creëer een gevoel van urgentie. “Shop deze tijdelijke aanbieding voordat het te laat is!” Sommige van de beste CTA’s creëren een gevoel van urgentie in hun boodschap. Het gebruik van een tikkende klok bij een promotie creëert FOMO-fear of missing out-en is een effectieve marketingtactiek.
  4. Laat het van de pagina afspringen. Een perfecte oproep tot actie is een combinatie van overtuigende taal en een geweldig ontwerp. Maak een wit gebied rond de CTA-knop en gebruik heldere kleuren. Zorg dat hij opvalt en de aandacht van je publiek trekt.

Beste Call-to-Action voorbeelden

CTA’s zijn er in vele vormen. Om je te helpen met je CTA A/B testen, hebben we de 5 beste vormen van CTA’s op een rijtje gezet:

Directe Call-to-Action

Laten we zeggen dat je doel is om je klanten door de aankooptrechter te duwen. Dan zou je kunnen kiezen voor een directe CTA, zoals:

  • Shop nu
  • Koop nu
  • Toevoegen aan je winkelwagentje
Een Amazon product pagina met een CTA "in winkelwagen" en een CTA "nu kopen".
Een Amazon product pagina met een CTA “in winkelwagen” en een CTA “nu kopen”.

“Gratis” Calls-to-Action

Gratis werkt altijd. Met deze CTA kun je een kans voor de gebruikers onder de aandacht brengen. Je kunt de e-mailadressen van je gebruikers verzamelen in ruil voor een sample van een document of een gratis proefperiode van je dienst. Deze CTA’s verschijnen meestal als:

  • Gratis downloaden
  • Gratis 30 dagen uitproberen
  • Start gratis proefperiode
SE Ranking homepagina waar je een call-to-action hebt om een gratis proefperiode te starten.
SE Ranking homepagina waar je een call-to-action hebt om een gratis proefperiode te starten.

Basic voorbeelden van call-to-actions

CTA’s kunnen uitnodigend zijn. Bijvoorbeeld op een social media advertentie of als shortcut naar een lange tekst. Dit soort Call-to-Action wordt vaak gebruikt in blogberichten of Facebooks Ads. Het wekt de nieuwsgierigheid van de gebruiker, en moet ervoor zorgen dat gebruikers verder willen gaan en meer willen weten over het onderwerp. Voorbeelden zijn:

  • Begin hier
  • Ontdek meer
  • Meer leren
  • Lees meer
  • Meer weergeven
Voorbeeld van een uitnodigende (meer weergeven) CTA op LinkedIn.
Voorbeeld van een uitnodigende (meer weergeven) CTA op LinkedIn.

Registratie call-to-action

Dit soort CTA komt vaak voor op social media of e-commerce sites. Het doel is eenvoudig: moedig je bezoekers aan om een account aan te maken en zich te registreren. Voorbeelden zijn:

  • Maak een account aan
  • Schrijf je in
  • Word lid

Nieuwsbrief call-to-action

Vandaag de dag zijn nieuwsbrieven nog altijd belangrijk binnen de online marketing. Een CTA kan perfect ingezet worden om extra inschrijvingen te bekomen. Vaak gaat dit gepaard met het krijgen van een korting of een gratis e-book. Hiervoor kun je formuleringen gebruiken als:

  • Schrijf je in
  • Ontvang een coupon bij registratie
  • Download gratis PDF
  • Inschrijven

A/B-test je CTA voor betere resultaten

Wat is A/B testen?

A/B testen is de meest nauwkeurige techniek voor CRO (Conversion Rate Optimization). Deze digitale marketingstrategie bestaat uit het aanbrengen van veranderingen op je website en het observeren van het effect van deze verandering op een segment van gebruikers.

A/B testen is de beste methode om je conversiepercentage te verbeteren, omdat je elke functie kunt uitproberen en degene kunt kiezen waarvan de resultaten het beste zijn. Het is betrouwbaarder omdat de gebruikers bepalen welke functie het beste werkt.

Het A/B testen van je CTA knoppen is de beste manier om tegelijkertijd de UX van je website en je conversiepercentage te verbeteren.

Hoe voer je een A/B-test uit voor je CTA?

Hier zijn de verschillende stappen die je moet volgen om je Call-to-Action knop te A/B-testen:

  • Bepaal het doel van je test en de KPI’s die je wilt verbeteren: het veranderen van de functie van je knop moet een doel hebben. Het zou geen zin hebben om de kleur van je CTA te veranderen, je test uit te voeren en te wachten op willekeurige resultaten. Je doel kan bijvoorbeeld zijn om het aantal gebruikers dat zich inschrijft voor je nieuwsbrief te verhogen.
  • Bepaal de originele en alternatieve versie (A- en B-versie): kies de CTA waarop je je A/B-test wilt uitvoeren, laten we zeggen de rode knop “inschrijven op nieuwsbrief”. Deze rode knop wordt je A-versie.
    Wat wil je eraan veranderen? Misschien zullen gebruikers eerder op deze knop klikken als hij blauw is? Verander dan de kleur van je knop. De blauwe versie van de CTA-knop wordt je B-versie.
  • Voer je A/B-test uit: maak je je zorgen over het blootstellen van 50% van je websitebezoekers aan deze nieuwe verandering? Als je genoeg verkeer hebt, kun je je A/B test uitvoeren op een kleiner percentage van je hele websitepubliek om het risico van mogelijk verloren conversies te beperken.
  • Verzamel gegevens en controleer je analytics: meestal duren A/B-tests enkele weken voordat je betrouwbare resultaten krijgt. Observeer in die periode de rapportage van je testtool. Is je conversiepercentage gestegen? Is het gedaald?
  • Wijzigingen doorvoeren (of niet): cijfers liegen niet. Verander op basis van de testresultaten wat veranderd moet worden en behoud wat behouden moet worden. Stap voor stap vind je de beste combinatie van kenmerken voor de perfecte CTA.

Conclusie

CTA’s zijn essentieel in je strategie voor conversieoptimalisatie. Daarom is het belangrijk om er voldoende aandacht aan te schenken. Ze moeten doordacht zijn, anders hebben ze misschien niet het verwachte effect.

Vergeet niet dat visuele aspecten (zoals vorm, kleur of grootte), formulering, het gekozen actiewoord en de plaatsing van belang zijn voor de prestaties van je CTA.